CMB.Tech & Ford Trucks bouwen samen dual fuel waterstoftrucks

CMB.Tech, gevestigd in Antwerpen, bouwt, bezit, exploiteert en ontwerpt grote maritieme en industriële toepassingen die werken op waterstof en ammoniak. Samen met Ford Trucks gaat CMB.Tech nu zorgen voor de conversie van Ford F-Max trucks naar dual fuel waterstoftrucks. Dat moet klanten snel toegang bieden tot waterstofoplossingen die moeten bijdragen tot een duurzame toekomst. De trucks zullen worden omgebouwd in de dual fuel workshop van CMB.Tech in Antwerpen. Bedoeling is de eerste dual fuel waterstoftrucks in 2023 te leveren en het concept dan verder op te schalen.

CMB.Tech wordt verantwoordelijk voor de conversie van de trucks naar dual fuel waterstoftrucks en maakt daarbij gebruik van zijn knowhow op het vlak van waterstof. Gezien de bewezen betrouwbaarheid van de Ford F-Max trucks kan CMB.Tech zich volledig richten op de integratie van de nieuwe dual fuel technologie. Het conversieproces vereist geen aanpassingen aan de traditionele dieselmotor, alleen een waterstofinjectiering wordt toegevoegd, waardoor het concept erg schaalbaar is. Met de dual fuel technologie wordt waterstof aangezogen in de verbrandingskamer, waardoor minder dieselinjectie nodig is om de motor aan te drijven.
 
Het conversieproces begint met de montage van de waterstoftanks op de trucks en de installatie van CMB.Tech’s injectiering op de motor. Vervolgens wordt de motorbesturingseenheid geïnstalleerd. Daarna vinden de kwaliteitscontrole en validatie van de dual fuel waterstoftrucks plaats. De conversie naar CMB.Tech’s waterstoftruck kan het traditionele brandstofverbruik en de bijhorende uitstoot verminderen, terwijl er een diesel back-up oplossing blijft voor die momenten dat waterstof tanken niet mogelijk is.
 
De dual fuel technologie is eerder een kortetermijnoplossing en vormt in feite de aanloop naar de wijdverspreide invoering van mono fuel waterstof ICE (Internal Combustion Engine) motor en FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) technologieën. In afwachting daarvan zijn de partners van mening dat de dual fuel technologie de inzet van waterstoftrucks voor transport over lange afstanden in veel continenten, waaronder Europa, mogelijk zal maken.
Foto: CMB.Tech / Ford Trucks

Recente nieuwsberichten

Reflex WMS for Factory optimaliseert logistieke stromen in productie

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group presenteert met Reflex WMS for Factory een managementsysteem voor logistieke stromen in industriële productievestigingen. De oplossing werd ontwikkeld op basis van het warehouse management systeem Reflex WMS en voldoet aan de specifieke behoeften van fabrieken.

Wehkamp kiest WMS van Manhattan voor uitbreiding distributiecentrum

Voor het beheer van zijn nieuwe distributiecentrum in Zwolle heeft online retailer Wehkamp het warehouse management systeem van Manhattan Associates gekozen. Dit project, dat deel uitmaakt van Wehkamps investering van 40 miljoen euro in de uitbreiding en modernisering van zijn distributiecentra, zal uiteindelijk naar de andere dc’s worden uitgebreid.

Haesaerts Intermodal richt logistiek bedrijf in Afrika op

Haesaerts Intermodal uit Zwijndrecht heeft in de haven van San Pedro in Ivoorkust een dochteronderneming opgericht. Met Haesaerts Intermodal Africa wil de logistieke operator de volledige logistieke keten van cacaoboter controleren, van de productieregio naar de eindbestemming in Europa.

Denisort Compact Sorter

(Advertorial)De Zwitserse material handling specialist Ferag AG lanceerde tijdens Logimat de nieuwe Denisort Compact : een mobiele verticale sorter met een compacte basisuitvoering, ideaal voor het sorteren van goederen tot 7 kg. Denisort is perfect voor CEP diensten en e-commerce en zorgt voor een verhoogde doorvoer op piekmomenten.

Bpost dochter Parcify voor de rechter gedaagd

Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV), de beroepsvereniging voor ondernemingen in transport en logistiek, beschuldigt Parcify, een dochteraanneming van Bpost, van verschillende inbreuken op de regels van de transportmarkt. ‘De Belgische Uber van het goederenvervoer’, zo omschrijft TLV het online platform Parcify, dat onder meer met particulieren werkt om pakjes te bezorgen.

GenieGrips stelt ‘Loading Mirrors’ voor heftrucks voor

GenieGrips, een Australische producent van duurzame, rubberproducten voor heftruckvorken, introduceert met zijn ‘Loading Mirrors’, een eenvoudige oplossing om de heftruckchauffeur vóór de lading te laten kijken. De Loading Mirrors worden door middel van magneten of een plakstrip op de mast van de heftruck bevestigd.

FedEx ontwikkelt SameDay Bot voor on-demand lokale belevering

Met de SameDay Bot brengt FedEx een autonoom toestel voor ‘same-day’ en last mile leveringen. Met de bot kunnen retailers bestellingen van naburige consumenten ontvangen en ze nog dezelfde dag rechtstreeks naar het huis of de werkplek van de consumenten brengen.

Alibaba lokt internationale spelers naar België

In 2018 kreeg de logistieke sector in België een enorme boost met de komst van Alibaba. Dat blijkt uit het jaarlijkse Marketbeat rapport van vastgoedconsultant en dienstverlener Cushman & Wakefield Belgium. De komst van Cainiao, Alibaba’s logistieke partner, naar Luik betekent een immense opsteker voor de Belgische logistiek sector.

Logistyx Technologies lanceert TMS voor pakjesvervoer

Met TME 3.0 lanceert Logistyx Technologies een transport management systeem (TMS) dat specifiek werd ontworpen voor het vervoer van pakketjes. Tijdens piekmomenten versturen de grootste klanten van Logistyx meer dan 80.000 pakjes per uur. TME 3.0 kiest de meest doeltreffende en efficiënte combinatie van multi-carrier diensten, documenteert die diensten om compliance te garanderen, trackt de services doorheen de hele afhandeling en zorgt voor accurate facturering en tijdige betaling.

Descartes breidt compliance aanbod uit

Descartes Systems Group, leverancier van softwareoplossingen voor de supply chain, heeft een overname-overeenkomst gesloten met Visual Compliance. Visual Compliance bestaat uit drie ondernemingen (Visual Compliance, eCustoms en MSR) en maakt deel uit van de Canadese groep Management Systems Resources Inc, gespecialiseerd in de screening van derden onder sancties en exportcontrole.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.