Chinese supply chains herstellen zich snel, maar reorganisatie is nodig

Sinds Covid-19 eind vorig jaar in China de kop opstak, zit twee derde van de Chinese fabrikanten, (r)etailers en logistiek dienstverleners ondertussen alweer op 80% of meer van hun capaciteit. Bijna 60% van de bedrijven geeft aan dat hun logistieke ketens upstream (d.w.z. levering van componenten, deelproducten) alweer normaal is geworden. Hetzelfde geldt voor 47% van de logistiek dienstverleners. Dat blijkt uit een onderzoek dat Buck Consultants International, een wereldwijd opererend logistiek- en locatie-adviesbureau, heeft uitgevoerd onder productiebedrijven, e-commercebedrijven en logistiek dienstverleners in China. Bijna 200 bedrijven namen aan het onderzoek deel (laatste datum 24 maart).

Volgens Buck Consultants International zijn de verwachtingen bemoedigend. Want, hoewel Chinese bedrijven duidelijk nog steeds aan het herstellen zijn van de lockdowns en onderbroken logistieke ketens, hoopt toch meer dan driekwart binnen acht weken hun logistieke ketens weer volledig normaal te laten draaien.
“83% van de bedrijven is ervan overtuigd dat hun logistieke ketens meer veerkracht nodig hebben”, zegt Patrick Haex, managing partner bij Buck Consultants International en global head of Supply Chain Solutions. “Dat is ook wat onze klanten op dit moment van ons vragen. Het vraagt ​​om een ​​alomvattende aanpak, het momentum om te implementeren is nu.”
 
Met name de ontwikkeling van digital twins van de fysieke logistieke ketens om de zichtbaarheid in de hele keten te vergroten en de versterking van de samenwerking tussen alle schakels in de ketens, zijn prioriteiten (zie figuur). “Het bouwen van robuuste end-to-end logistieke ketens is een multidimensionale taak. Het omvat datagedreven control towers om zending-, order- en afleveringsdata te monitoren, zodat pro-actief kan worden ingegrepen. Maar ook het spreiden van leveringen van componenten over meerdere leveranciers is belangrijk. Aangezien meer dan 90% van de bedrijven de risico’s in hun logistieke ketens willen verminderen, is het zaak om de robuustheid van de supply chains van vandaag en morgen te verbeteren”, aldus Patrick Haex.

Figuur: Waar denkt u dat uw bedrijf zich op zal richten om de robuustheid van de logistieke ketens te verbeteren (meerdere antwoorden mogelijk)?

Bron: Buck Consultants International

Recente nieuwsberichten

Jungheinrich neemt nieuwe fabriek in Tsjechië officieel in gebruik

Leverancier van intralogistiek-oplossingen Jungheinrich heeft zijn nieuwste productievestiging voor hef- en magazijntrucks in Chomutov (Tsjechië) officieel geopend. Voortaan zal de productie van de reachtrucks met bewegende hefmast worden gecentraliseerd in de 37.000m² grote vestiging.

Amazon verpakt individuele items in papieren zakken op maat

Amazon test in Europa en de VS nieuwe verpakkingsmachines die op maat gemaakte papieren zakken maken voor individuele artikelen. Zo wil de e-commercegigant het verpakkingsvolume voor duizenden alledaagse artikelen verminderen.

DSV breidt healthcare cluster verder uit in North Sea Port

Logistiek dienstverlener DSV start met de bouw van een duurzaam magazijn van 110.000m² aan het Gentse Kluizendok. De focus ligt daarbij volledig op de opslag en distributie voor de healthcare sector. Denk hierbij aan materieel voor klinische proeven, geneesmiddelen, medische apparatuur, natuurlijke gezondheidsproducten, dierengeneesmiddelen en farmaceutische grondstoffen.

H.Essers neemt Italiaanse transporteur Romano Trasporti over

Logistiek dienstverlener H.Essers neemt het Italiaanse transportbedrijf Romano Trasporti over. Romano Trasporti heeft zijn thuisbasis in het zuiden van Italië, maar is zowel nationaal als internationaal actief, en uitgegroeid tot een belangrijke speler in de healthcare sector. De familie Romano zocht naar eigen zeggen naar een gelijkgestemde partner om verdere stabiele groei mogelijk te maken. Voor H.Essers past de acquisitie in zijn groeistrategie om zijn logistieke healthcare netwerk in Italië uit te breiden en te versterken.

CaptureTech lanceert cyber security oplossing voor logistieke processen

IT-bedrijf CaptureTech, gespecialiseerd in logistiek, security en ICT-diensten, introduceert CaptureTech Cyber Shield, een flexibel pakket van cyber security-diensten die specifiek ontworpen zijn voor organisaties met logistieke processen.

Consument kan maatschappelijke kosten van online pakjes drastisch verminderen

Volgens de resultaten van het VIL-project Green Last Mile (E-pack) kunnen de duurzaamheidskosten met 21% dalen, als de consument steeds voor de meest duurzame leveroptie kiest. Consumenten zijn steeds meer alert voor duurzamer aankopen, zowel offline als online. E-commerce kan in de juiste omstandigheden duurzamer zijn dan offline shoppen, maar zowel voor de handelaar als voor de consument is er meer inzicht en transparantie nodig. Het project Green Last Mile (E-Pack) had als insteek daar iets aan te doen.

Element Logic aanwezig bij Transport & Logistics 2023

(Advertorial) Van 17-19 oktober vindt Transport & Logistics 2023 plaats in Antwerpen. De focus zal deze 3 dagen liggen op Digitalisatie, Circulariteit en E-commerce. De perfecte gelegenheid voor Element Logic om dit jaar voor het eerst aanwezig te zijn in België.

Maak kennis met Optimact op ICT & Logistiek 2023

(Advertorial) Zoals elk jaar is Optimact weer van de partij op ICT&Logistiek in de Jaarbeurs in Utrecht, dé hotspot voor technologische vernieuwing in de logistieke wereld. Onze focus? Bedrijven die kampen met voorraadproblemen en lange doorlooptijden laten zien dat het anders - en beter – kan met onze IT-oplossing. Met de juiste strategie en software kunnen alle spelers in de IT- en logistieke arena hun voorraadketen beheren én beheersen.

Indexering kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië

De Raad van Bestuur van SOFICO (Société wallonne de financement complémentaire des infrastructures) heeft een tariefindexering goedgekeurd van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Wallonië. Die zal ingaan op 1 januari 2024. De indexering wordt berekend op basis van de consumptieprijsindex van augustus 2023 en volgt zo de prijsschommelingen van producten en diensten in België.

DPD investeert 250 miljoen in uitbreiding in Benelux

DPD, aanbieder van internationaal pakketvervoer en onderdeel van Geopost, heeft ruim 250 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding en verbetering van zijn hubs en depots in de Benelux. Dat zou resulteren in een stijging van de capaciteit naar 750.000 pakketten per dag. Tegelijk investeert DPD in de groei en betrouwbaarheid van het aantal internationale netwerkverbindingen vanuit de Benelux.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.