Premium

Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.

Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.

CHAINge: een andere kijk op supply chains

De visie van Abe Eshkenazi, CEO van ASCM

Abe Eshkenazi, CEO van ASCM: “Creativiteit van mensen, de mogelijkheid te veranderen, weerbaarheid en wendbaarheid zullen ondernemingen toelaten in de huidige omstandigheden te groeien en marktaandeel te nemen.”

CHAINge is de jaarlijks terugkerende supply chain conferentie van ASCM/APICS. Op dit druk bijgewoonde event werden we geïnspireerd over de supply chain onderwerpen van de toekomst door sprekers en tijdens rondetafelgesprekken onder de internationale deelnemers. Dit event vindt jaarlijks op twee locaties plaats en dit jaar was Europa, met name Brussel, aan de beurt. Wij spraken er met de CEO van ASCM, Abe Eshkenazi, maar geven tegelijk ook enkele impressies van de tweedaagse conferentie weer, waar AI nooit ver weg was.

ASCM (Association for Supply Chain Management) is de wereldwijde leider in supply chain management en legt zich toe op het bevorderen van end-to-end supply chain management via kennisdeling, gecertifieerde opleidingen, netwerking en onderzoek. Als je bekend bent met APICS, dan zit je op het juiste spoor, want ASCM is de organisatie waaruit APICS is voortgekomen. Oorspronkelijk opgericht in 1957 als de American Production and Inventory Control Society (APICS), verbreedde de organisatie haar werkterrein en onderging een rebranding naar ASCM in 2018. Die verandering weerspiegelde het steeds meer onderling verbonden en wereldwijde karakter van toeleveringsketens en de behoefte aan een meer alomvattende benadering van het vakgebied. Value Chain partner PICS Belgium is de Belgische vertegenwoordiging van ASCM.

Abe Eshkenazi is al negentien jaar voorzitter van APICS/ASCM. Door de snelle veranderingen in supply chains met weerslag op de organisatie voelt het voor hem evenwel aan alsof hij elke drie tot vijf jaar van organisatie is veranderd. “De hoofdactiviteit van ASCM is en blijft het uitwerken en verschaffen van trainingen voor supply chain management en logistiek”, vertelt de CEO. “Supply chains zijn vandaag een dynamisch, maar ook complex gegeven. Een supply chain manager is nu vaak een duizendpoot met capaciteiten in change management, een goed zicht op technologie (met focus op kennis en hoe en waar in de organisatie te gebruiken), een probleemoplossende ingesteldheid en kritisch evaluatievermogen, met kennis van zaken.”

Aanpassen aan complexiteit

Volgens Abe Eshkenazi zit de complexiteit vaak in interactie, partners in de flow en een onduidelijk zicht op het eindresultaat. “Maar het gaat dus om mensen en wat ze doen met de mogelijkheden op het vlak van visibiliteit, transparantie en reactiviteit en dus data”, vervolgt hij. “Mensen die niet proberen de complexiteit te controleren, maar die zich er naar aanpassen en dat in hun voordeel weten te gebruiken. Onderwerpen waar dit vandaag o.a. speelt zijn duurzaamheid, (cyber)beveiliging en het beheer van talent. Alleen zijn de data die we gebruiken, vaak corrupt…” Abe Eshkenazi noemt dat in grote lijnen de uitdagingen vandaag, en daar hoort volgens hem doorgedreven opleiding en visie bij.

De CEO noemt het nieuwe presidentschap in de VS en de dreigende globale handelsoorlogen als voorbeelden van soms snelle veranderingen. De tijd om te reageren is kort, maar supply chains passen zich nu razendsnel aan. “De uitdaging in supply chains is tegenwoordig hoe ver vooruit te plannen zonder zicht op de (spel)regels te hebben”, weet hij. “We hebben graag een visie op de toekomstige vraag, maat die is in het huidige klimaat wat wazig geworden. Scenarioanalyses dringen zich op om klaar te zijn voor snelle veranderingen. Maar op dit moment regeert angst de discussies, en dat zorgt voor onzekerheid, twijfel en afwachtende houdingen ten opzichte van beslissingen.”

“De uitdaging in supply chains bestaat erin hoe ver vooruit te plannen zonder zicht op de (spel)regels te hebben.”

Kennis is de sleutel

Als we het Abe Eshkenazi vragen, is kennis de sleutel om de supply chain uitdagingen aan te gaan. “Kennis van je eigen business, maar ook van concepten en technologische mogelijkheden”, verduidelijkt hij. “We merken nu dat het onderwijs supply chain management opleidingen in de programma’s opneemt, maar die opleidingen liggen vaak niet in lijn met wat de ondernemingen nodig hebben. Opleidingen focussen op technologie en data analytics, maar missen zaken als kritisch denken, talentontplooiing en het delen van ervaringen.”

Volgens Abe Eshkenazi is dat een gat dat na de universitaire studies moet worden opgevuld. “Er zijn veel toegangspoorten tot een carrière in supply chain en operaties (technologie, coördinatie, samenwerking). Een algemeen perspectief is nodig. Veel managers hebben supply chain management tijdens hun job opgepikt en zijn er verder in gegroeid, maar om kritisch denken mogelijk te maken zijn trainingen en reflectiemomenten aangewezen.”

Toch is ook dat op zich niet voldoende, meent de CEO. “Supply chain managers zijn vaak probleemoplossers. De uitdaging bestaat erin samen te werken met de domeinexperts. Dat vereist ‘soft skills’, los van tijdverschillen, culturen en politieke agenda’s, om dingen gedaan te krijgen. Het pad naar supply chain leider is niet eenvoudig omdat hun stem niet of weinig werd gehoord op directieniveau. Maar dat is nu aan het veranderen.”

Als we Europa met de VS vergelijken, dan ligt Europa voor op het vlak van duurzaamheid, zeker wat meetinstrumenten betreft. Regelgeving en ‘compliance’ staan hier veel verder. “De VS staan traditioneel verder op het vlak van technologie, klantenfocus en samenwerking”, aldus Abe Eshkenazi. ‘Maar de VS hebben ook de ontwikkelingen in China mee mogelijk gemaakt en willen nu nadenken over ‘nearshoring’ of zelfs de productiehub van de wereld worden. Echter, geen enkel land in de wereld is zelfbedruipend. Enerzijds is China leider voor productonderdelen, farmaceutische componenten en metalen voor batterijen en is daarin sterk verticaal geïntegreerd. Maar anderzijds heeft het land behoefte aan voedingswaren, die bijvoorbeeld de VS kunnen leveren.”

“Het pad naar supply chain leider is niet eenvoudig omdat hun stem op directieniveau niet of weinig werd gehoord. Maar dat is nu aan het veranderen.”

Technologie en talent

De software- en technologiecomponent is altijd erg belangrijk geweest voor de ontwikkelingen binnen supply chain management. “Het verminderen van tijdverslindende activiteiten door systemen en data vormt de focus van technologie in combinatie met talent”, zegt de CEO. “Een ERP-implementatie is nooit af, maar vraagt continu werk en bijsturing. ERP is meer en meer een ‘backbone’-systeem geworden, omgeven door oplossingen en apps die supply chain activiteiten optimaliseren. AI, vaak ingezet bij forecasting en planning, vervangt niet het talent, maar vult het aan. Toch maakt vandaag slechts vier procent van de ondernemingen al gebruik van AI of digital twins voor supply chain management.”

Wel merkt Abe Eshkenazi dat de interesse en het beschikbare talent voor die technologieën sterk groeien. “Het komt er echter op aan niet technologie om de technologie in te zetten”, waarschuwt hij. “Je moet de technologie eerst begrijpen voordat je ze kunt toepassen, en dat is waar we met ASCM op focussen: bewustmaking, begrip, wat waarvoor gebruiken, en op die manier talent ontwikkelen.”

Waar we op moeten focussen, hangt evenwel af van de positie van de klant en het begrip dat we hebben van zijn of haar verwachtingen. Demand chain management dus: waar hoort de focus te liggen en waar moeten we centen aan besteden? “Waarom wil iemand vier keer meer betalen voor een T-shirt dat in de VS geproduceerd is dan eentje dat in het Verre Oosten is gemaakt?”, vraagt Abe Eshkenazi zich af. “Supply chains worden gebouwd op efficiëntie en kosten. E-commerce heeft in de supply chains verkeerde verwachtingen geschapen rond snelheid en responsiviteit, zeker in de huidige moeilijkere economische omstandigheden. Creativiteit van mensen, de mogelijkheid te veranderen, weerbaarheid en wendbaarheid zullen ondernemingen toelaten in deze omstandigheden te groeien en marktaandeel te nemen.”

JDK

Premium

Deze inhoud is enkel leesbaar voor ingelogde Value Chain abonnees.

Heeft u een abonnement op het Value Chain informatiepakket? Meldt u aan via onderstaande knop en lees het gewenste artikel of magazine online.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.