Ceva Logistics test waterstofcel-truck samen met Toyota Motor Europe
Third party logistics provider Ceva Logistics gaat een van de eerste heavy-duty waterstof brandstofcel (Hydrogen Full Cell – HFC) trucks op de markt testen in samenwerking met Toyota Motor Europe (TME). Het prototype truck, ontworpen voor TME door de Nederlandse fabrikant VDL Groep, zal gedurende een testperiode van vijf jaar worden ingezet tussen vestigingen van TME en moet op die manier de supply chain van TME koolstofvrij maken en tegelijkertijd nuttige informatie leveren over de prestaties van HFC.
Vanaf de tweede helft van 2023 zal Ceva het prototype in zijn activiteiten integreren. De 3PL’er zal de prestaties van de waterstof-brandstofceltechnologie bestuderen in vergelijking met traditionele dieseltrucks en ook potentiële toepassingen identificeren. Deze langetermijnpilot zal volgens de partners een belangrijke rol spelen bij het beoordelen van zowel de voordelen van waterstof voor vervoer over de weg als de ontwikkeling van een duurzame waterstofinfrastructuur in Europa.
Ceva gaat de brandstofcel-waterstoftruck toewijzen aan een speciale stroom tussen twee TME-vestigingen. De truck zal daarbij worden voorzien van waterstof afkomstig van bestaande stations die tussen die locaties beschikbaar zijn. Dankzij de HFC-truck verwacht Ceva zijn ecologische voetafdruk met minstens 690 ton CO2 te verminderen tijdens de testperiode van vijf jaar.
De HFC-test is een van de initiatieven van Ceva om de uitstoot te verminderen door het gebruik van elektrische voertuigen, biogas en biobrandstoffen uit te breiden. Naast het testen van HFC-trucks is het bedrijf van plan zijn vloot van elektrische voertuigen tegen het einde van 2025 uit te breiden naar 1450.
Foto: CEVA Logistics Toyota HFC Truck