Case Renault
Hardis Group begeleidt de digitale transformatie van de supply chain van Renault Group
Renault Group is enkele jaren geleden gestart met een omvangrijk transformatieproject om zijn supply chain te digitaliseren, waarbij de autofabrikant de inhouse ontwikkelde logistieke oplossing in al zijn fabrieken vervangt door Reflex WMS. De doelstellingen zijn een beter beheer in realtime van de opslagruimtes en middelen, meer betrouwbare voorraadinformatie en traceerbaarheid en automatisering van bepaalde processen.
Achtergrond en doelstellingen
Renault Group is een van ‘s werelds grootste autofabrikanten met merken als Renault, Nissan, Dacia, Lada, Alpine … De groep is actief in 39 landen en telt bijna 160.000 medewerkers.
Enkele jaren geleden is Renault Group gestart met de digitale transformatie van zijn supply chain. De autofabrikant is een partnerschap aangegaan met Hardis Group om de supply chain in zijn fabrieken wereldwijd te vernieuwen en te digitaliseren.
Oplossing
De overeenkomst met Renault Group voorziet in de vervanging van de inhouse ontwikkelde logistieke oplossing door Reflex WMS for Factory. Een eerste implementatie vond plaats in de Renault-fabriek in het Franse Maubeuge, waarbij alle digitale proefprojecten van de groep werden uitgevoerd. Vervolgens werd het WMS geleidelijk uitgerold in de productiemagazijnen van alle fabrieken van de groep.
De keuze voor Reflex is vooral ingegeven door zijn betrouwbaarheid en zijn vermogen om ruimtes en middelen in realtime aan te sturen (magazijnmedewerkers, gemechaniseerde of gerobotiseerde systemen, materiaaltoevoer naar de productielijnen). De teams van Renault lieten zich ook overtuigen door de toezeggingen van de teams van Hardis Group om samen met zijn industriële klanten specifiek aan de sector aangepaste functionaliteiten te ontwikkelen, onder meer op het gebied van traceerbaarheid en herkomst van de onderdelen.
Voordelen
- 10-15 procent prestatiewinst bij het beheer van opslagruimtes en middelen
- Realtime-overzicht van voorraadgegevens en goederenstromen
- Betere traceerbaarheid ondanks het feit dat auto’s over steeds meer onderdelen beschikken
- Vermindering van de voetafdruk: duurzaam verpakken, optimaal vullen van vrachtwagens en transportvoertuigen, delokaliseren van leveranciers rond productievestigingen