Case Laroy
Slim4 overtreft verwachtingen van Laroy Group
De inkopers van de Laroy Group, groothandel en producent in huisdierbenodigdheden, liepen lange tijd achter de feiten aan. De voorraad liep op en ze konden niet snel genoeg reageren op ontwikkelingen in de markt. Met Slim4 is dit veranderd, zegt senior procurement officer Isabelle Vandenbunder. Het systeem berekent automatisch de optimale bestellingen en inkopers kunnen zich volledig op de uitzonderingen concentreren. “De resultaten zijn spectaculair te noemen. Onze voorraad is binnen een jaar al met 20% gedaald, terwijl de servicegraad harder is gestegen dan verwacht.”
Familiebedrijf Laroy Group is specialist in huisdiervoeding en -benodigdheden en heeft klanten in wel tachtig landen. De Benelux, Frankrijk en Duitsland zijn de hoofdmarkten waar driekwart van de omzet wordt verdiend. Het bedrijf is de afgelopen jaren hard gegroeid en heeft diverse acquisities gedaan. Het is volgens eigen zeggen een ‘house of brands’ geworden met een keur aan eigen merken, unieke partnermerken en internationale A-merken. Een groot deel van het voederassortiment produceert het zelf, in diervoerfabrieken in Nederland en België, de speeltjes, kooitjes en verzorgingsproducten worden veelal ingekocht of uitbesteed aan private label producenten in Azië. Het totale assortiment bestaat uit 12.000 sku’s waarvan het gros uit voorraad worden geleverd, vanuit het centrale DC in Wondelgem.
Hectiek tijdens corona
Het bedrijf heeft een aantal hectische jaren achter de rug, vertelt Vandenbunder, die verantwoordelijk is voor voorraadbeheer. “Door de gestage groei in omzet en de verschillende overnames, kwamen we steeds krapper in ons jasje te zitten. We moesten in Wondelgem al extern magazijnruimte huren en toen kwam daar de corona nog overheen.” Doordat iedereen toen z’n huisdieren extra wilde verwennen, nam de vraag naar de producten van Laroy hard toe. Onze klanten gingen steeds hardere eisen aan servicelevels stellen. En dat terwijl de aanvoer juist stokte vanwege de problemen met zeecontainers en fabrieken die tijdelijk moesten sluiten. “We moesten met ons voorraadbeheer snel kunnen reageren op al die ontwikkelingen, maar dat lukte ons niet. We liepen achter de feiten aan.”
Voorraadsystemen
Om uit de problemen te komen, werden op directieniveau twee belangrijke besluiten genomen: het magazijn moest drastisch worden uitgebreid én er moest een geavanceerd voorraadbeheersysteem komen dat de inkopers in hun steeds complexer wordende taak kon ondersteunen. Bij dit laatste viel de keuze op Slim4 van Slimstock, waarmee het bedrijf inmiddels een klein jaar live is. De resultaten die het systeem nu al heeft opgeleverd, overtreffen de verwachtingen, vertelt Vandenbunder. “De resultaten zijn werkelijk spectaculair te noemen. We zijn er nu al in geslaagd onze totale voorraadwaarde met 20% te doen dalen. Ons doel was om daarbij de servicegraad van 88% naar 90% te brengen, maar momenteel zitten we op 92%! Het mooie is ook dat het werkkapitaal dat is vrijgespeeld door de voorraadreductie, direct kan worden aangewend voor de investeringen in het nieuwe DC.”
Voorraad verantwoord afbouwen
Het sterke van Slim4 is volgens haar dat bij het berekenen van inkooporders automatisch rekening wordt gehouden met verwachte veranderingen in de vraag, met onzekerheid in de toelevering, met gewenste servicelevels en zaken als houdbaarheid van artikelen. “Dit leidt tot een optimale voorraadopbouw voor de toekomst. Waar het echter nog niet direct voor zorgt dat je ook snel van je overtollige voorraad afkomt. Ook dat moest op een verantwoorde manier gebeuren. Je kunt niet zomaar overal de rem erop gooien, daar moet je heel nauwkeurig voor ieder product de juiste afweging in maken. Slim4 kan dat perfect en daardoor is het ons gelukt om in zo korte tijd tot zoveel voorraadreductie te komen.”
Simulaties geven inzicht
Nu de inkopers van Laroy zich minder om de operationele bestellingen hoeven te bekommeren, kunnen ze meer toegevoegde waarde bieden. Ze hebben nu tijd om gedegen analyses te maken en goed over de processen na te denken. Waar zitten structurele knelpunten in de supply chain? Hoe kun je het best een nieuw product infaseren? Hoe ga je om met artikelen die moeten worden uitgefaseerd? Vandenbunder: “Handig is ook dat je daarbij in Slim4 simulaties kunt maken. Stel dat een leverancier aankondigt voor een bepaald product de minimale bestelhoeveelheid te verhogen, dan kun je snel uitrekenen wat voor impact dat heeft en tot welke extra kosten dit leidt. Dat is belangrijk om te weten als je met zo’n leverancier gaat onderhandelen. Hetzelfde geldt voor een klant die om hogere servicelevels vraagt. Ook daarvoor kun je in Slim4 snel uitrekenen wat dit financieel betekent en kun je dus beter bepalen of je daarin mee moet gaan.”
Job interessanter geworden
Een zeer prettig, bijkomend voordeel van Slim4 is dat het werk van de inkopers er interessanter door is geworden, stelt Vandenbunder tot slot. “Met het maken van één bestelling voor een grote leverancier waren ze voorheen soms wel een halve dag bezig. Dit was vrij saai en eentonig werk. Nu neemt Slim4 ze dit uit handen en hoeven ze zo’n bestelling alleen maar te controleren en de rode vlaggetjes af te handelen. Daar zijn ze vaak binnen een kwartier al mee klaar waarna ze zich weer op ander zinvol werk kunnen storten. Ook het feit dat inkopers bij Slimstock trainingen kunnen volgen en zich kunnen verder ontwikkelen in hun vak, draagt bij aan hun werkplezier. Binnen Laroy vinden we dit erg belangrijk. Medewerkers moeten zich happy voelen en daar heeft Slim4 flink aan bijgedragen. Inkopers willen absoluut niet meer terug naar hoe het eerst was.”