Case AB InBev
AB InBev innoveert distributiecentra met ‘zelfredzaam’ WMS van Hardis Group
Na succesvolle implementaties in drie andere DC’s in België is ‘s werelds grootste bierbrouwer AB InBev nu ook in Charleroi live met Reflex WMS van leverancier Hardis Group. Het nieuwe WMS maakt de logistieke operaties van AB InBev niet alleen efficiënter, ze kunnen ook sneller worden aangepast aan nieuwe omstandigheden, vertelt sales operations support manager Bart Jansseune. “We kunnen veel korter op de bal spelen, eventuele wijzigingen doen we gewoon zelf.”
Voor AB InBev, bekend van biermerken als Jupiler, Stella Artois, Leffe, Hoegaarden en Corona, is het tijdig en compleet beleveren van klanten van groot belang. Retailers, bierhandelaren, horecabedrijven en ook festivals mogen onder geen beding zonder bier komen te zitten en dus mogen ze van een toonaangevend bedrijf als AB InBev een sterke service verwachten. Om deze klantbelofte waar te maken beschikt het bedrijf in België over zeven distributiecentra van waaruit alle soorten orders worden uitgeleverd, zowel grote orders met vaten als kleinere bestellingen.
In 2019 startte AB InBev in België een groot project om zijn distributieprocessen te innoveren en te optimaliseren met een nieuw, geavanceerd warehouse management systeem. Tot die tijd vertrouwden de orderpickers nog op papieren picklijsten en moesten ze zelf de pickroutes bepalen. Dit proces was erg tijdrovend en kon leiden tot fouten. Om dit te verbeteren werd gekozen voor Reflex WMS van Hardis Group. Deze software-oplossing biedt AB InBev de uitgebreide functionaliteit die het nodig heeft om het gewenste inzicht in de voorraad te krijgen en het volledige logistiek proces te beheren, vanaf het distributiecentrum tot aan de klant.
Reflex WMS werd als eerste in het depot in De Pinte ingevoerd en daarna ook in Ans en Jumet. De vierde, en meest recente implementatie is die in het distributiecentrum Bees Delivery in Charleroi. De volgende twee DC’s staan ingepland voor respectievelijk dit jaar en volgend jaar.
Efficiënter werken
Reflex WMS heeft de inslag- en uitslagprocessen bij AB InBev efficiënter gemaakt. Het WMS optimaliseert het magazijnoppervlak, waardoor de beschikbare opslagruimte beter wordt benut. Het gebruik van digitale handscanners zorgt ervoor dat inkomende en uitgaande orders snel en nauwkeurig worden geïdentificeerd, waardoor de kans op pickfouten en op voorraadverschillen wordt verkleind. Dankzij de geavanceerde algoritmes voor het kiezen van de opslaglocatie en het optimaliseren van orderpickroutes, kunnen de magazijnmedewerkers van AB InBev efficiënter hun werk doen.
“Onze medewerkers zijn over het algemeen erg tevreden over het nieuwe WMS-systeem”, vertelt Bart Jansseune, sales operations support manager bij AB InBev. “We kunnen medewerkers sneller opleiden, omdat het systeem ons helpt bij het zoeken naar de juiste producten en locaties. Het samenvoegen van pickopdrachten, alsook de consolidatie van de vatenpicking, helpen ons bij het verdelen en optimaliseren van de ladingen op vrachtwagen. Een aantal routines zoals goederenontvangst nemen soms wat meer tijd in beslag, omdat zowel pallets als losse producten moeten worden gescand, maar over het algemeen kunnen de voorraden veel beter worden beheerd.”
Snel schakelen
Bart Jansseune noemt als bijkomend voordeel van Reflex WMS dat AB InBev zelf grip heeft op het systeem. De bierproducent kan het WMS inrichten en aanpassen aan zijn eigen, specifieke wensen en ook het uitrollen binnen het distributiecentrum zelf doen. Uiteraard begeleiden tijdens de testfase de consultants van Hardis Group hierbij, maar verder is het een ‘zelfredzaam’ pakket. Dit geeft AB InBev de noodzakelijke kennis en inzicht in het systeem om snel te kunnen schakelen.