Carrefour België test thuisbezorging door autonome AI-robots

Voor het eerst in Europa test Carrefour België de thuisbezorging van boodschappen door een honderd procent autonome robot die uitgerust is met artificiële intelligentie (AI). Om deze dienst in Europa te ontwikkelen, werkt Carrefour België samen met de Turkse ontwikkelaar Delivers.AI . De bedoeling is dat klanten op termijn via een online platform bestellingen kunnen plaatsen en binnen de vijftien minuten beleverd worden. Die dienst moet het aanbod van thuisbezorging uitbreiden naar nieuwe gebieden om thuisbezorging in heel België sneller en toegankelijker te maken.

De tests worden momenteel uitgevoerd in het kantorenpark Corporate Village in Zaventem en zullen tot het einde van het voorjaar duren. Corporate Village heeft een oppervlakte van 60.000m² en bestaat uit zes gebouwen die een tiental bedrijven groeperen met in totaal zowat 9.000 medewerkers. In eerste instantie zal een panel van twintig vrijwillige testers worden samengesteld om de testfase uit te voeren. De robots zullen dan in het hele Corporate Village afleveren.De medewerkers van het Corporate Village kunnen kiezen uit de 500 artikelen die beschikbaar zijn in het assortiment van de Carrefour-winkel in het hart van het kantorenpark. Het assortiment omvat o.a. vers gesneden fruit en ontbijtkoeken, salades, gezonde kant-en-klare maaltijden en broodjes die ter plaatse worden bereid, evenals tussendoortjes. Daarnaast kunnen de medewerkers van het Corporate Village er ook terecht voor hun dagelijkse boodschappen.
 
De nieuwe dienst is gericht op stadscentra en zal om te beginnen beschikbaar zijn in grote steden als Brussel, Antwerpen, Luik en Gent. De robot zal volgens de partners ook een opportuniteit bieden voor kleine en middelgrote steden die momenteel niet door thuisbezorging worden bediend.
Delivers.AI combineert ervaring in computervisie en robotica en heeft een autonome robot gecreëerd die geen CO2 uitstoot. De robot is uitgerust met acht camera’s en sensoren die vooraf het bewegingsgebied in kaart hebben gebracht. Daardoor beweegt de robot veilig, vermijdt hij obstakels en is hij heel zichtbaar dankzij meerdere indicatielampjes.
 
Als de testfase succesvol blijft, volgt er een proef in een Carrefour hypercentrum. De werking van de Delivers.AI bezorgrobot ziet u alvast in dit filmpje.
 
Foto: Carrefour / DELIVERS.AI

Recente nieuwsberichten

Combilift lanceert nieuwe Aisle Master Order Picker

De nieuwe Aisle Master-OP, kortweg AME-OP, van Combilift is een elektrisch aangedreven model met staplatform dat de voordelen combineert van een smallegangen heftruck en een orderpicktruck. Daardoor kan het toestel voor uiteenlopende toepassingen in het warehouse worden ingezet, zoals voor operaties in smalle gangen, truck-naar-rek handling, bulk picking en item order picking.

Savoye lanceert nieuw WMS/TMS om supply chain aan te sturen

Savoye, leverancier van intralogistieke systemen en software voor de supply chain, introduceert met Odatio een nieuwe schaalbare softwareoplossing voor de supply chain. De software moet o.a. zorgen voor meer flexibiliteit op het vlak van configuratie, meer autonomie met de processen en grotere uitwisseling van data.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

DPD Portugal verbetert servicekwaliteit met voice-technologie van Zetes

DPD Portugal, onderdeel van koerierdienst DPD Group, zocht naar een oplossing om de foutgevoelige en tijdrovende sorteerprocessen in zijn magazijn in Porto verder te optimaliseren. De oplossing moest niet alleen voor meer efficiëntie zorgen, maar vooral ook de kwaliteitsrisico’s door menselijke fouten beperken.

Groep rond Ad Ultima wordt 9altitudes en neemt Optimate over

De groep rond het Belgische IT-bedrijf Ad Ultima Group en de Nederlandse bedrijven Pylades en Cayentis, die klanten begeleidt in hun digitale transformatietraject, luistert voortaan naar de nieuwe naam ‘9altitudes’. Tegelijkertijd kondigt de groep de acquisitie aan van de Deense Microsoft Dynamics 365 partner Optimate.

Identification Products richt vestiging in Nederland op

Identification Products International uit Kapellen is aanbieder van een totaaloplossing voor de integratie van auto ID-toepassingen voor warehouse management (scanning & mobility, track & trace, barcode printing & labeling) met daarbij een eigen afdeling die zich toelegt op de productie van alle soorten etiketten.

Axfood implementeert omnichannelplatform voor retail van Witron

Om de picking voor zijn traditionele winkels en voor zijn e-business in één omnichannelmagazijn te combineren, doet de Zweedse voedselretailer Axfood een beroep op de nieuwe OCM-strategie van systeemintegrator Witron. Axfood bouwt niet alleen een geautomatiseerd omnichannelmagazijn van meer dan 100.000m² dat klanten in de winkel én online vanuit een centrale locatie bevoorraadt; het bedrijf ontwikkelt samen met Witron ook een retailplatform.

MDI gaat aan de slag met gemengde krattenverwerkingssysteem van Dematic

Het Amerikaanse Merchants Distributors (MDI) en moederbedrijf Alex Lee zijn gevestigd in Hickory, North Carolina, en leveren food en non-food items aan meer dan 600 retailwinkels in de VS en op andere locaties. Omdat de groothandsdistributeur in de afgelopen vijf jaar 33% meer afnemers aan zijn bestand wist toe te voegen, goed voor een omzetstijging van 45%, werd besloten de bestaande faciliteit in Caldwell Country, North Carolina, uit te breiden met meer dan 18.500m² omgevingstemperatuurfaciliteit en verhoogde capaciteit.

Denkavit gaat productie en distributielogistiek beheren met Reflex WMS

Het Nederlandse familiebedrijf Denkavit, producent en distributeur van jongdiervoeding en ‘feed ingredients’, gaat gebruik maken van Reflex WMS for Factory voor het beheer van zijn nieuwe grondstoffenmagazijn op het productieterrein. Denkavit bedient zijn klanten in zestig landen vanuit vijf fabrieken (in Nederland, Frankrijk, Italië en de VS) en twee verkoopkantoren (in Spanje en Duitsland).

Datalogic lanceert de nieuwe Skorpio X5 key-based mobiele computer

Datalogic, aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, brengt de Skorpio X5 op de markt. Deze key-based mobiele computer moet bedrijven in retail, transport, logistiek, productie en de gezondheidszorg helpen bij een snelle en nauwkeurige gegevensregistratie en op die manier bijdragen tot realtime inzicht bij toepassingen als warehousing, verwerking, inventarisatie, opslag, verzending en ontvangst.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.