Cabka introduceert verbeterde duurzame plastic pallets voor chemische sector

Als aanbieder van ladingdragers van gerecycleerd plastic biedt Cabka nu twee nieuwe pallets aan: de Eco CP3 en de Eco CP9. De pallets werden ontworpen om de logistieke activiteiten in de chemische sector efficiënter te maken en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de vereisten van de circulaire economie. Volgens de leverancier bevinden de twee pallets zich op economisch vlak op een vergelijkbaar niveau als de houten pallet, maar bieden ze het voordeel van een plastic pallet.

Het gebruik van plastic pallets in de chemische sector stijgt in populariteit. Tot nu toe vervoerden chemiebedrijven hun containers doorgaans op speciale houten pallets, maar die hebben volgens Cabka een aantal nadelen. Zo zorgt hun hoge gewicht ervoor dat ze moeilijk hanteerbaar zijn en dat de transportkosten stijgen. Daarnaast is hout vatbaar voor vocht en vervuiling, waardoor ook de items die op de pallets staan, verontreinigd kunnen raken. Bovendien kunnen beschadigde pallets of pallets met splinters medewerkers verwonden en kunnen ze ook de verpakking beschadigen. Daarbovenop moeten ze vaak worden hersteld. Daar komt nog bij dat afwijkingen storingen kunnen veroorzaken in geautomatiseerde opslag- en transportsystemen, die in de chemische industrie steeds vaker worden ingezet. Een ander aspect is dat houten pallets in tijden van welvaart vaak niet in voldoende hoeveelheden beschikbaar zijn, wat leidt tot vertragingen en bottlenecks.
 
De Eco CP3 en Eco CP9 pallets zijn equivalent aan de standaardpallets CP3 en CP9 en aangezien ze gemaakt zijn van gerecycleerd plastic, zijn ze duurzaam. Cabka gebruikt 100% gerecycleerd materiaal en dat is 100% recycleerbaar voor al zijn transportoplossingen. De pallets zijn veilig, aangezien ze voorkomen dat gebruikers verwond raken door splinters of rot hout en daarnaast wordt beschadiging aan verpakkingen, zoals big bags of zakken tot een minimum herleid. De ladingdragers hebben consistente afmetingen en zijn schokbestendig en dat draagt ertoe bij dat geautomatiseerde systemen minder stilstanden kennen. De pallets dragen de ladingen op een veilige manier, ook in hoogbouwmagazijnen. Al die voordelen moeten helpen om op de daarmee samenhangende kosten te besparen.
 
Cabka heeft de pallets naar eigen zeggen ook gebruikersvriendelijker gemaakt: sleeplatten en hoeken werden verstevigd, waardoor de schokbestendigheid van de pallets en vooral het bodemvlak nog werden verbeterd. De Eco CP3 en de Eco CP9 plastic pallets zijn erg licht, maar tegelijkertijd ook robuust en schokbestendig. De CP3 is een pallet met drie sleeplatten, weegt ongeveer 12,5kg, is gemaakt van polyolefinen en meet 1140mm x 1140mm x 150mm. De pallet is ontworpen voor een dynamisch laadvermogen van 1.400kg. De Eco CP9 weegt ongeveer 14 kg en is qua design vergelijkbaar met de Eco CP3. Wel heeft de Eco CP9 vijf sleeplatten (double deck), wat hem stabieler maakt dan de Eco CP3. Het design van de Eco CP9 zorgt ervoor dat de pallet geschikt is voor blokstapelen, aangezien het draagframe het gewicht optimaal verdeelt over de lading eronder.

Foto: Cabka

Recente nieuwsberichten

Klimaatneutraal goederentransport via het water uitgetest in Gent

Urban Waterway Logistics, POM Oost-Vlaanderen en Provincie Oost-Vlaanderen hebben in het centrum van Gent een testvaart met bouwmaterialen georganiseerd. Er werd gebruikgemaakt van een zero-emissie stadsboot, met een laadvermogen van 25 ton.

Contargo breidt containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum uit

Logistiek dienstverlener Contargo gaat zijn containerterminal in de haven van Voerde-Emmelsum met 11.000m² uitbreiden. Er wordt zo’n 15 miljoen euro geïnvesteerd in de uitbreiding van onze terminal en de overslagcapaciteit. Zo zal onder meer een tweede overslagkraan in gebruik worden genomen.

Uturn introduceert shipment notifier

Met de shipment notifier wil het platform voor containertransport Unifier ervoor zorgen dat elke containervervoerder in Europa zijn planning optimaal kan matchen met de vraag van opdrachtgevers. Zo krijgt de vervoerder voortaan automatisch ritten te zien die in de planning passen, waardoor hij niet meer door het platform hoeft te scrollen.

Drie kwart van de consumenten ervaart leveringsfouten bij online bestellingen

Maar liefst 77% van de Belgische en Nederlandse consumenten heeft de afgelopen drie maanden een leveringsfout ervaren. Dat blijkt uit een recent onderzoek van Descartes. Het onderzoek moet retailers en logistieke organisaties inzicht bieden in de voorkeuren en zorgen van consumenten over hun aankopen en bezorgingen.

VK architects+engineers is de nieuwe eigenaar van Van Looy Group

VK architects+engineers heeft Van Looy Group overgenomen. Via de acquisitie wil VK architects+engineers de toenemende vraag naar gespecialiseerde dienstverlening invullen. Het bedrijf ziet ook veel potentieel in de kruisbestuiving tussen de verschillende expertises.

Active Ants vergroot capaciteit van Autostore in Roosendaal

Active Ants, dochteronderneming van de Bpost Group, heeft de capaciteit van de Autostore in haar fulfilment center in Roosendaal vergroot naar ruim 98.000 opslagbakken. Bij de opening van dit warehouse eind december 2020 bestond de Autostore nog uit 51.000 opslagbakken.

Krachtige e-trucks met ergonomische sturing

Tijdens World of Material Handling in het Duitse Mannheim stelde Linde Material Handling zijn nieuwste producten en langverwachte innovaties voor. Blikvangers tijdens de reveal show waren de heftrucks 1252 E en 1252 X. De vorkheftrucks koppelen krachtige elektrische aandrijving aan een verbeterde ergonomie.

Swisslog gaat nieuw magazijn van Virto automatiseren

Aanbieder van intralogistieke oplossingen Swisslog wordt verantwoordelijk voor de automatisering van het nieuwe magazijn van Virto Group, een toonaangevende speler in de sector van diepgevroren groenten voor retail, foodservice en industrie.

Qimarox introduceert oplossing voor het geautomatiseerd uitladen van containers

Qimarox stelt de Highrunner HR9 voor, een palletiseermachine die speciaal ontwikkeld is voor het palletiseren van goederen uit containers. De palletiseermachine is in staat dozen van nagenoeg elk formaat automatisch en in een hoog tempo op pallets te stapelen.

Tilt-Import lanceert ShockWatch RFID-tag voor het detecteren van schokken tijdens transport

Al meer dan 40 jaar worden de ShockWatch schokindicatoren van het Franse Tilt-Import gebruikt voor het monitoren van abnormale schokken tijdens transport of opslag van goederen (vallen op de vloer of ruwe behandeling). Nu stelt Tilt-Import de nieuwe ShockWatch RFID-indicator voor.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.