Cabka introduceert verbeterde duurzame plastic pallets voor chemische sector

Als aanbieder van ladingdragers van gerecycleerd plastic biedt Cabka nu twee nieuwe pallets aan: de Eco CP3 en de Eco CP9. De pallets werden ontworpen om de logistieke activiteiten in de chemische sector efficiënter te maken en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de vereisten van de circulaire economie. Volgens de leverancier bevinden de twee pallets zich op economisch vlak op een vergelijkbaar niveau als de houten pallet, maar bieden ze het voordeel van een plastic pallet.

Het gebruik van plastic pallets in de chemische sector stijgt in populariteit. Tot nu toe vervoerden chemiebedrijven hun containers doorgaans op speciale houten pallets, maar die hebben volgens Cabka een aantal nadelen. Zo zorgt hun hoge gewicht ervoor dat ze moeilijk hanteerbaar zijn en dat de transportkosten stijgen. Daarnaast is hout vatbaar voor vocht en vervuiling, waardoor ook de items die op de pallets staan, verontreinigd kunnen raken. Bovendien kunnen beschadigde pallets of pallets met splinters medewerkers verwonden en kunnen ze ook de verpakking beschadigen. Daarbovenop moeten ze vaak worden hersteld. Daar komt nog bij dat afwijkingen storingen kunnen veroorzaken in geautomatiseerde opslag- en transportsystemen, die in de chemische industrie steeds vaker worden ingezet. Een ander aspect is dat houten pallets in tijden van welvaart vaak niet in voldoende hoeveelheden beschikbaar zijn, wat leidt tot vertragingen en bottlenecks.
 
De Eco CP3 en Eco CP9 pallets zijn equivalent aan de standaardpallets CP3 en CP9 en aangezien ze gemaakt zijn van gerecycleerd plastic, zijn ze duurzaam. Cabka gebruikt 100% gerecycleerd materiaal en dat is 100% recycleerbaar voor al zijn transportoplossingen. De pallets zijn veilig, aangezien ze voorkomen dat gebruikers verwond raken door splinters of rot hout en daarnaast wordt beschadiging aan verpakkingen, zoals big bags of zakken tot een minimum herleid. De ladingdragers hebben consistente afmetingen en zijn schokbestendig en dat draagt ertoe bij dat geautomatiseerde systemen minder stilstanden kennen. De pallets dragen de ladingen op een veilige manier, ook in hoogbouwmagazijnen. Al die voordelen moeten helpen om op de daarmee samenhangende kosten te besparen.
 
Cabka heeft de pallets naar eigen zeggen ook gebruikersvriendelijker gemaakt: sleeplatten en hoeken werden verstevigd, waardoor de schokbestendigheid van de pallets en vooral het bodemvlak nog werden verbeterd. De Eco CP3 en de Eco CP9 plastic pallets zijn erg licht, maar tegelijkertijd ook robuust en schokbestendig. De CP3 is een pallet met drie sleeplatten, weegt ongeveer 12,5kg, is gemaakt van polyolefinen en meet 1140mm x 1140mm x 150mm. De pallet is ontworpen voor een dynamisch laadvermogen van 1.400kg. De Eco CP9 weegt ongeveer 14 kg en is qua design vergelijkbaar met de Eco CP3. Wel heeft de Eco CP9 vijf sleeplatten (double deck), wat hem stabieler maakt dan de Eco CP3. Het design van de Eco CP9 zorgt ervoor dat de pallet geschikt is voor blokstapelen, aangezien het draagframe het gewicht optimaal verdeelt over de lading eronder.

Foto: Cabka

Recente nieuwsberichten

Ceva Logistics vergroent met lithium-iontrucks en powerbanks van Jungheinrich

Logistiek dienstverlener Ceva Logistics is in zijn Europees distributiecentrum (EDC) in Grobbendonk volledige overgestapt op lithium-iontrucks, ondersteund door powerbanks en zonnepanelen. In samenwerking met Jungheinrich heeft de logistiek dienstverlener 54 Powerline lithium-iontrucks en 20 powerbanks in gebruik genomen, wat moet zorgen voor een aanzienlijke vermindering van de ecologische impact en de operationele kosten. Het initiatief maakt deel uit van Ceva’s wereldwijde inzet om de CO2-voetafdruk te verminderen en een duurzame toekomst voor logistiek te bevorderen.

Dematic klantendag bij Radial

Een nieuw distributiecentrum in Groningen met 299 AMR's helpt Radial de concurrentie voor te blijven. Bent u geïnteresseerd om deze faciliteit live te zien? Verzeker u nu van uw deelname!

Toyota Material Handling past ESRS al toe in nieuw duurzaamheidsrapport

In zijn meest recente duurzaamheidsrapport heeft Toyota Material Handling Europe zijn rapportageproces al afgestemd op de ESRS (European Sustainability Reporting Standards), de nieuwe Europese normen voor duurzaamheidsrapportage. Hoewel die aanpak nog niet verplicht is, kan het bedrijf daardoor nu al in een vroeg stadium de hiaten in zijn duurzaamheidscommunicatie identificeren, informatie die momenteel beschikbaar is openbaar maken en zich voorbereiden op de nieuwe normen die in 2026 van kracht worden. Het ESRS-kader, een belangrijk onderdeel van de EU-richtlijn voor duurzaamheidsrapportage door ondernemingen (CSRD – Corporate Sustainability Reporting Directive), is een toekomstige reeks EU-eisen in verband met naleving en openbaarmaking voor grote ondernemingen.

Montea investeert ruim 50 miljoen euro in uitbreiding in Duitsland

Montea, ontwikkelend belegger in logistiek vastgoed, verwerft een logistiek park met een totale verhuurbare oppervlakte van 63.500m² in Hamburg. De transactie betekent een verdere uitbreiding van de aanwezigheid van Montea in Duitsland, een steeds belangrijker wordende markt voor de vennootschap. Naast Hamburg beschikt Montea over nog twee site op Duitse bodem, met name in Mannheim en Leverkusen.

Beiersdorf optimaliseert zeetransport met Transportation Management Platform van Transporeon

Met merken als Nivea, Eucerin en Hansaplast staat Beiersdorf AG al meer dan 140 jaar bekend voor zijn huidverzorgingsproducten en huidonderzoek. Om zijn transportactiviteiten te optimaliseren, klopte het bedrijf aan bij Trimble-dochter Transporeon dat via zijn Transportation Management Platform een end-to-end systeem implementeerde voor het boeken en beheren van zeevracht.

HGT stroomlijnt processen met Aptean Food & Beverage ERP

Horeca Groothandel Tilburg (HGT), een familiegroothandel die food en non-food producten levert aan zowel de horeca, als bakkerijen en groente- en vleesverwerkers, heeft de cloud-gebaseerde Food & Beverage ERP-oplossing van Aptean gekozen om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de klantenservice te verhogen.

Frank Hamerlinck wordt CEO van Flanders Technology & Innovation

FTI, een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en zeven private partners, stelt Frank Hamerlinck (foto) aan als CEO.

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.