Cabka: duurzame en individuele logistieke oplossingen voor de circulaire economie

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in logistiek – gebruikers focussen op de besparing van hulpbronnen om zo de CO2- uitstoot te verminderen en te voldoen aan de vereisten van de circulaire economie. De reden hiertoe is het groeiende bewustzijn in onze samenleving en in bedrijven, een toename van wetten en voorschriften en sterk stijgende energie- en grondstofprijzen. Als gespecialiseerd bedrijf voor ladingdragers gemaakt van gerecycleerd plastic is Cabka deze uitdaging aangegaan en ontwikkelt het bedrijf producten die voldoen aan alle aspecten van duurzaamheid en de circulaire economie. Dit leidde tot  oplossingen die in harmonie zijn met ecologie, economie en maatschappij.

Cabka’s visie bestaat erin dat logistiek niet enkel goederen vervoert, maar dat het ook fundamenteel opslag- en transportprocessen kan veranderen – wat zowel de klant als het milieu ten goede komt. Dit versterkt de focus van Cabka op herbruikbare producten met een lange levensduur, zoals de opvouwbare grote containers en nestbare pallets. Deze oplossingen hebben het voordeel dat de gebruikers niet alleen energie, transport- en opslagkosten besparen, maar ook de levenscyclusanalyse van hun bedrijf verbeteren.

Lichtgewichten gemaakt van plastic

Opgevouwen zijn de containers veel kleiner en wegen ze heel wat minder dan de gitterbox. De nestbare pallets zijn ook lichter dan de houten pallets en leeg hebben ze een kleiner volume. Met deze oplossingen uit kunststof van CABKA kunnen gebruikers nog meer grote ladingdagers en pallets vervoeren en stockeren. Dit zorgt ervoor dat hun logistieke processen kostefficiënt en duurzaam zijn.
 
 
Als materiaal heeft plastic tal van gunstige eigenschappen en is het uiterst veelzijdig. De vereiste voor een consequente lichtgewicht constructie is de optimale verdeling van het plastic in het ondersteuningssysteem van de pallet. Hier bepalen innovatieve productieprocessen eveneens de kwaliteit van het product – ongeacht of dit product gemaakt is van nieuw of gerecycleerd materiaal.
 
Cabka was één van de eerste bedrijven die de vraag van logistieke bedrijven erkende naar lichtere, gebruiksvriendelijke, verantwoorde en zuinige transportoplossingen en bood alternatieven aan die een meerwaarde betekenen voor bijvoorbeeld de detailhandel van de levensmiddelindustrie. Deze alternatieven omvatten nestbare en plastic hygiënepallets en een opvouwbare grote container op wielen die de efficiëntie van retourtransporten verhogen. De units beschermen de vervoerde goederen op doeltreffende wijze en dit resulteert in minder schade en afval. De uitvoering zonder wielen – de CabCube – is bedoeld voor zowel de detailhandel als de industrie. In lege toestand kan de CabCube opgevouwen worden tot een fractie van zijn volume en bijgevolg wordt de opslagruimte voor retourtransporten verminderd met 75%. Het assortiment bevat diverse modellen in verschillende afmetingen. Gebruikers kunnen de container kiezen die perfect bij hun behoeften past.

2022113164351909_cabka-advertorial-value-chain-magazine-01.jpg
Houten pallet en plastic pallet worden vergeleken: de nestbare pallets zijn lichter en hebben leeg een kleiner volume.

Producten met een lange levensduur

Voor Cabka zijn oude plastic producten geen afval, maar een grondstof waarmee nieuwe producten kunnen gemaakt worden. Dat is de reden waarom het bedrijf voornamelijk grote ladingdragers en pallets  maakt van gerecycleerd plastic. Cabka gebruikt dus afval na consumptie dat vele kunststofverwerkende bedrijven niet meer kunnen gebruiken. Hierdoor moet het kunststofafval niet thermisch gerecycled worden op een milieuonvriendelijke manier en wordt het gebruik van nieuwe materialen vermeden. Daarbovenop kunnen de producten meerdere keren gerecycleerd worden zonder dat daarbij hun technische en functionele eigenschappen worden opgeofferd. Aan het einde van de levensduur worden nieuwe oplossingen gecreëerd die zorgen voor een kleinere ecologische voetafdruk.
Inzake de circulaire economie is Cabka zijn tijd ver vooruit. In 1998 was het bedrijf reeds een pionier in de productie van plastic pallets gemaakt van ‘post-consumer’ afval. Vandaag verwerkt het bedrijf 70% van zijn gerecycleerd kunststof in het bedrijf zelf. Cabka verwerft een groot deel van dit materiaal uit gebruikt plastic afval van de privéhuishoudens. Tegenwoordig vragen duurzaamheidsbewuste consumenten naar producten die makkelijk te herstellen en te demonteren zijn. Daarom hebben specialisten ook oog voor het demonteren en herstellen van een product tijdens de ontwikkelingsfase – omdat dit efficiënte recyclage vergemakkelijkt als bijvoorbeeld metalen of glasvezel inzetstukken verwijderd moeten worden.

202211316484548_2.jpg
Nestbare en bijgevolg volume besparende plastic pallets van Cabka verminderen de opslag- en transportkosten. Ze zijn makkelijk hanteerbaar, uiterst stabiel en recycleerbaar.

Gebundelde know-how

Cabka bundelt de relevante know-how voor de verwerking van te recycleren plastic in zijn innovatiecentrum in Valencia, Spanje. Daar zijn meer dan 40 mensen tewerkgesteld, die o.a. een databank bijhouden van meer dan 3.000 mengsels, zodat de beste combinatie van stijfheid en schokweerstand bepaald kan worden voor een specifiek productontwerp.
 
De verantwoordelijken bij Cabka zijn ervan overtuigd dat creatieve manieren om plastic afval te benutten steeds belangrijker zullen worden in de toekomst. Waarom is dit van bijzonder belang? In Duitsland bijvoorbeeld is ongeveer 60% van het plastic afval afkomstig van  huishoudelijk verpakkingsafval.
 
Dit afval omzetten in grondstoffen om kwalitatief hoogwaardige producten te vervaardigen, blijft een enorme uitdaging. Wereldwijd bedraagt het recyclingpercentage van verpakkingsafval, zoals bijvoorbeeld folie, slechts 1,5 procent. De cijfers tonen duidelijk aan dat het hoogtijd is om deze uitdaging aan te gaan: de toekomst behoort toe aan gerecycleerde materialen en daar is nog veel werk aan de winkel. Daarom zijn de experten van Cabka continu bezig om materialen en verwerkingstechnologieën op punt te stellen en zijn ze op zoek naar nieuwe materialen en gebruiksscenario’s.

2022113165041640_3.jpg
de CabCube is een duurzame, robuuste en opvouwbare grote container die gemaakt wordt van gerecycleerd plastic.

In samenspraak met de markt voor de markt

Cabka heeft een ruim assortiment van standaardproducten, maar het bedrijf focust meer op oplossingen, die het ontwikkelt in samenspraak met de markt. Cabka heeft bijvoorbeeld een langetermijncontract ondertekend met het logistiekbedrijf CHEP voor de levering van herbruikbare containers uit gerecycleerd plastic. Door de overeenkomst wordt gebruik gemaakt van Cabka’s uitgebreide productontwikkeling en kennis van materiaal en  verwerkingstechnologieën. De containeroplossing is volledig aangepast aan de prestatievereisten van CHEP en is gericht op een optimaal gebruik van gerecycleerde materialen waardoor een volledig circulaire benadering gestimuleerd wordt.
 
Een ander succesverhaal van een op maat gemaakt project is de grote opvouwbare palletbox voor een bekende Amerikaanse retailer. Deze herbruikbare transportverpakking is een duurzame, opvouwbare palletbox die snel gemonteerd en gedemonteerd kan worden. De goederen worden beschermd in de container zelf en dit resulteert in minder beschadigde goederen en dus minder afval. Het is niet langer nodig om wegwerpverpakkingen te gebruiken of die te bewerken voor hergebruik. Daarbovenop wordt door het gebruik van de opvouwbare containers ruimte bespaard in de retourlogistiek en dit leidt tot een verminderde CO2-uitstoot. Cabka neemt ook ongebruikte containers terug en recycleert deze, waardoor de cirkel rond is. 
 
www.cabka.com

2022113165128205_cabka-advertorial-value-chain-magazine-05-cabroll.jpg
de CabRoll is een duurzame en robuuste grote container die met zes wieltjes nog ergonomischer te hanteren is.

Recente nieuwsberichten

Opnieuw commerciële transporten op de Lovaart

Eind september 2024 vond voor het eerst sinds lange tijd niet-toeristisch verkeer plaats op de Lovaart, op het traject tussen Veurne en Oostende. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte er de mogelijkheid om zeezand uit Oostende voor de productie van beton via de binnenvaart te vervoeren. Die testvaarten verliepen via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke tot op de Lovaart en Regionaal Overslagcentrum (ROC) Veurne. De testvaarten zijn het resultaat van een doorgedreven samenwerking tussen POM West-Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg nv, Multimodaal.Vlaanderen (VIL), De Brabandere en Barging Solutions.

Heppner neemt Segers Internationaal Transport over

Na de overnames van het Nederlandse HaCas in 2017 en het Belgische DINA in 2021 breidt de bedrijvengroep Heppner zich nu verder uit in de regio met de aankoop van Segers Internationaal Transport, een Nederlands familiebedrijf dat gespecialiseerd is in internationale verkeersstromen tussen Nederland en Spanje.

DB Schenker en Microsoft Cloud Logistics gaan samen voor CO2-neutraal transport

DB Schenker werkt samen met Microsoft Cloud Logistics aan het gebruik van Sustainable Aviation Fuel (SAF) en Sustainable Marine Fuel (SMF). Daarmee willen beide partners hun gezamenlijke ambitie benadrukken om de ecologische voetafdruk van hun transportactiviteiten te verkleinen. De samenwerking omvat ook het bouwen van ‘best-in-class’ warehouses en het inzetten van vrachtwagens op alternatieve energie. Dat betekent volgens beide bedrijven een belangrijke stap in de richting van minder CO2-uitstoot die gepaard gaat met hun logistieke activiteiten (Scope 3) in vergelijking met transport waar gebruik wordt gemaakt van conventionele fossiele brandstoffen.

Inetum-Realdolmen wordt Inetum

De Belgische digitale dienstverlener Inetum-Realdolmen kondigt zijn officiële rebranding aan naar Inetum. Deze strategische stap betekent naar eigen zeggen een belangrijke vooruitgang in de groei van het bedrijf en sluit aan bij de internationale koers van de Inetum Group, een toonaangevende Europese speler in digitale diensten.

Samengestelde AI en supply chain data governance zijn belangrijkste supply chain planning-technologieën volgens Gartner

“Supply chain planning-leiders zijn bezig met het ontwikkelen van transformatie-roadmaps die voorrang geven aan het leveren van geavanceerde beslissingsintelligentie en geautomatiseerde besluitvorming”, zegt Eva Dawkins, director analyst bij Gartner Supply Chain. “Samengestelde AI (ofwel ‘composite AI’), de gecombineerde toepassing van verschillende AI-technieken om de efficiëntie van leren te verbeteren, zal de optimalisering en automatisering van veel planningsactiviteiten stimuleren, terwijl supply chain data governance de basis vormt voor digitale transformatie”, aldus nog Eva Dawkins.

ICT&Logistiek en Logistica Next: dé driedaagse logistieke hotspot!

(Advertorial) Van 5 tot en met 7 november 2024 transformeert de Koninklijke Jaarbeurs tot dé driedaagse hotspot waar de hele logistieke sector bijeenkomt. Daar wil je bij zijn: je ontdekt er oplossingen bij de 300+ exposanten, laat je inspireren door 200 sprekers, leert over de laatste trends en ontwikkelingen, benut de case studies en wisselt ervaringen uit met duizenden professionals.

AgriEuro automatiseert beheer van reserveonderdelen met Dematic

AgriEuro, een leverancier van apparatuur en producten voor de landbouw en tuinonderhoud in Italië, heeft Dematic geselecteerd om een AutoStore-systeem te installeren in zijn nieuwe logistieke centrum in Spoleto (Umbrië). Die faciliteit wordt in de komende maanden gebouwd en breidt de locatie uit waar ook het hoofdkantoor is gevestigd. Het is de bedoeling dat het logistieke centrum zich uitsluitend richt op aftersales-activiteiten, zoals het dagelijkse beheer van reserveonderdelen en andere kleine componenten

Kuehne+Nagel huldigt zijn grootste logistieke hub ooit in

Kuehne+Nagel heeft het nieuwe distributiecentrum van Adidas in Mantova, Noord-Italië, officieel geopend. De logistieke hub, gekenmerkt door doorgedreven digitalisering en duurzaamheid, gaat gepaard met een investering van 350 miljoen euro, de grootste investering van het logistieke bedrijf tot nu toe. Naast groeimogelijkheden biedt de site ook werkgelegenheid voor ruim 700 nieuwe medewerkers met een focus op technische en digitale vaardigheden.

Belgen kopen 40% meer online dan een jaar geleden

Onderzoek van Descartes toont aan dat 38% van de Belgische consumenten meer producten online hebben gekocht ten opzichte van een jaar geleden. Voor het onderzoek bevroeg de aanbieder van SaaS-oplossingen, samen met Sapio Research, voor het derde jaar op rij 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika, waarvan 250 consumenten uit België. De deelnemers werd gevraagd naar hun ervaringen met online aankopen en thuisbezorging in de periode van eind oktober 2023 tot medio januari 2024.

UPTR onderzoekt financiële gezondheid Transport en Logistiek

Naar jaarlijkse traditie heeft UPTR, de belangenvereniging van Belgische vervoerders en logistieke spelers, een studie laten uitvoeren naar de financiële gezondheid van de transportsector, dit jaar geïntegreerd met de sector logistiek.

Daartoe heeft het audit- en financieel adviesbureau BDO de jaarrekeningen (eind juli 2024 ingediend bij de NBB) van Belgische bedrijven met als hoofd-NACE-code de code ‘494 – Goederenvervoer over de weg en verhuisdiensten’, maar ook de (logistieke) codes ‘521 – Opslag en opslagfaciliteiten’ en ‘522 – Aanvullende diensten voor transport’ onder de loep genomen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.