Cabka: duurzame en individuele logistieke oplossingen voor de circulaire economie

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in logistiek – gebruikers focussen op de besparing van hulpbronnen om zo de CO2- uitstoot te verminderen en te voldoen aan de vereisten van de circulaire economie. De reden hiertoe is het groeiende bewustzijn in onze samenleving en in bedrijven, een toename van wetten en voorschriften en sterk stijgende energie- en grondstofprijzen. Als gespecialiseerd bedrijf voor ladingdragers gemaakt van gerecycleerd plastic is Cabka deze uitdaging aangegaan en ontwikkelt het bedrijf producten die voldoen aan alle aspecten van duurzaamheid en de circulaire economie. Dit leidde tot  oplossingen die in harmonie zijn met ecologie, economie en maatschappij.

Cabka’s visie bestaat erin dat logistiek niet enkel goederen vervoert, maar dat het ook fundamenteel opslag- en transportprocessen kan veranderen – wat zowel de klant als het milieu ten goede komt. Dit versterkt de focus van Cabka op herbruikbare producten met een lange levensduur, zoals de opvouwbare grote containers en nestbare pallets. Deze oplossingen hebben het voordeel dat de gebruikers niet alleen energie, transport- en opslagkosten besparen, maar ook de levenscyclusanalyse van hun bedrijf verbeteren.

Lichtgewichten gemaakt van plastic

Opgevouwen zijn de containers veel kleiner en wegen ze heel wat minder dan de gitterbox. De nestbare pallets zijn ook lichter dan de houten pallets en leeg hebben ze een kleiner volume. Met deze oplossingen uit kunststof van CABKA kunnen gebruikers nog meer grote ladingdagers en pallets vervoeren en stockeren. Dit zorgt ervoor dat hun logistieke processen kostefficiënt en duurzaam zijn.
 
 
Als materiaal heeft plastic tal van gunstige eigenschappen en is het uiterst veelzijdig. De vereiste voor een consequente lichtgewicht constructie is de optimale verdeling van het plastic in het ondersteuningssysteem van de pallet. Hier bepalen innovatieve productieprocessen eveneens de kwaliteit van het product – ongeacht of dit product gemaakt is van nieuw of gerecycleerd materiaal.
 
Cabka was één van de eerste bedrijven die de vraag van logistieke bedrijven erkende naar lichtere, gebruiksvriendelijke, verantwoorde en zuinige transportoplossingen en bood alternatieven aan die een meerwaarde betekenen voor bijvoorbeeld de detailhandel van de levensmiddelindustrie. Deze alternatieven omvatten nestbare en plastic hygiënepallets en een opvouwbare grote container op wielen die de efficiëntie van retourtransporten verhogen. De units beschermen de vervoerde goederen op doeltreffende wijze en dit resulteert in minder schade en afval. De uitvoering zonder wielen – de CabCube – is bedoeld voor zowel de detailhandel als de industrie. In lege toestand kan de CabCube opgevouwen worden tot een fractie van zijn volume en bijgevolg wordt de opslagruimte voor retourtransporten verminderd met 75%. Het assortiment bevat diverse modellen in verschillende afmetingen. Gebruikers kunnen de container kiezen die perfect bij hun behoeften past.

2022113164351909_cabka-advertorial-value-chain-magazine-01.jpg
Houten pallet en plastic pallet worden vergeleken: de nestbare pallets zijn lichter en hebben leeg een kleiner volume.

Producten met een lange levensduur

Voor Cabka zijn oude plastic producten geen afval, maar een grondstof waarmee nieuwe producten kunnen gemaakt worden. Dat is de reden waarom het bedrijf voornamelijk grote ladingdragers en pallets  maakt van gerecycleerd plastic. Cabka gebruikt dus afval na consumptie dat vele kunststofverwerkende bedrijven niet meer kunnen gebruiken. Hierdoor moet het kunststofafval niet thermisch gerecycled worden op een milieuonvriendelijke manier en wordt het gebruik van nieuwe materialen vermeden. Daarbovenop kunnen de producten meerdere keren gerecycleerd worden zonder dat daarbij hun technische en functionele eigenschappen worden opgeofferd. Aan het einde van de levensduur worden nieuwe oplossingen gecreëerd die zorgen voor een kleinere ecologische voetafdruk.
Inzake de circulaire economie is Cabka zijn tijd ver vooruit. In 1998 was het bedrijf reeds een pionier in de productie van plastic pallets gemaakt van ‘post-consumer’ afval. Vandaag verwerkt het bedrijf 70% van zijn gerecycleerd kunststof in het bedrijf zelf. Cabka verwerft een groot deel van dit materiaal uit gebruikt plastic afval van de privéhuishoudens. Tegenwoordig vragen duurzaamheidsbewuste consumenten naar producten die makkelijk te herstellen en te demonteren zijn. Daarom hebben specialisten ook oog voor het demonteren en herstellen van een product tijdens de ontwikkelingsfase – omdat dit efficiënte recyclage vergemakkelijkt als bijvoorbeeld metalen of glasvezel inzetstukken verwijderd moeten worden.

202211316484548_2.jpg
Nestbare en bijgevolg volume besparende plastic pallets van Cabka verminderen de opslag- en transportkosten. Ze zijn makkelijk hanteerbaar, uiterst stabiel en recycleerbaar.

Gebundelde know-how

Cabka bundelt de relevante know-how voor de verwerking van te recycleren plastic in zijn innovatiecentrum in Valencia, Spanje. Daar zijn meer dan 40 mensen tewerkgesteld, die o.a. een databank bijhouden van meer dan 3.000 mengsels, zodat de beste combinatie van stijfheid en schokweerstand bepaald kan worden voor een specifiek productontwerp.
 
De verantwoordelijken bij Cabka zijn ervan overtuigd dat creatieve manieren om plastic afval te benutten steeds belangrijker zullen worden in de toekomst. Waarom is dit van bijzonder belang? In Duitsland bijvoorbeeld is ongeveer 60% van het plastic afval afkomstig van  huishoudelijk verpakkingsafval.
 
Dit afval omzetten in grondstoffen om kwalitatief hoogwaardige producten te vervaardigen, blijft een enorme uitdaging. Wereldwijd bedraagt het recyclingpercentage van verpakkingsafval, zoals bijvoorbeeld folie, slechts 1,5 procent. De cijfers tonen duidelijk aan dat het hoogtijd is om deze uitdaging aan te gaan: de toekomst behoort toe aan gerecycleerde materialen en daar is nog veel werk aan de winkel. Daarom zijn de experten van Cabka continu bezig om materialen en verwerkingstechnologieën op punt te stellen en zijn ze op zoek naar nieuwe materialen en gebruiksscenario’s.

2022113165041640_3.jpg
de CabCube is een duurzame, robuuste en opvouwbare grote container die gemaakt wordt van gerecycleerd plastic.

In samenspraak met de markt voor de markt

Cabka heeft een ruim assortiment van standaardproducten, maar het bedrijf focust meer op oplossingen, die het ontwikkelt in samenspraak met de markt. Cabka heeft bijvoorbeeld een langetermijncontract ondertekend met het logistiekbedrijf CHEP voor de levering van herbruikbare containers uit gerecycleerd plastic. Door de overeenkomst wordt gebruik gemaakt van Cabka’s uitgebreide productontwikkeling en kennis van materiaal en  verwerkingstechnologieën. De containeroplossing is volledig aangepast aan de prestatievereisten van CHEP en is gericht op een optimaal gebruik van gerecycleerde materialen waardoor een volledig circulaire benadering gestimuleerd wordt.
 
Een ander succesverhaal van een op maat gemaakt project is de grote opvouwbare palletbox voor een bekende Amerikaanse retailer. Deze herbruikbare transportverpakking is een duurzame, opvouwbare palletbox die snel gemonteerd en gedemonteerd kan worden. De goederen worden beschermd in de container zelf en dit resulteert in minder beschadigde goederen en dus minder afval. Het is niet langer nodig om wegwerpverpakkingen te gebruiken of die te bewerken voor hergebruik. Daarbovenop wordt door het gebruik van de opvouwbare containers ruimte bespaard in de retourlogistiek en dit leidt tot een verminderde CO2-uitstoot. Cabka neemt ook ongebruikte containers terug en recycleert deze, waardoor de cirkel rond is. 
 
www.cabka.com

2022113165128205_cabka-advertorial-value-chain-magazine-05-cabroll.jpg
de CabRoll is een duurzame en robuuste grote container die met zes wieltjes nog ergonomischer te hanteren is.

Recente nieuwsberichten

Modexpress optimaliseert orderverificatie met ZetesMedea RFID

Modexpress in Helmond is een familiebedrijf, gespecialiseerd in de wereldwijde logistieke dienstverlening voor modebedrijven. Daarvoor beschikt het bedrijf over zeven magazijnen in Nederland, met een totale oppervlakte van 165.000m², twee buitenlandse kantoren in Marokko en dagelijks een zestigtal vrachtwagens onderweg naar klanten. In piekperiodes groeit het aantal medewerkers tijdelijk van zo’n 500 tot ruim 800. Jaarlijks verwerkt Modexpress zo’n 20 miljoen producten in ongeveer 4 miljoen verpakkingen, terwijl het ongeveer 6,5 miljoen producten op voorraad heeft liggen.

Huur van logistiek vastgoed stijgt wereldwijd volgens Prologis Logistics Rent Index

Voor het zevende jaar presenteert Prologis zijn Logistics Rent Index. Dat onderzoek belicht de huurontwikkelingen met betrekking tot de logistieke vastgoedmarkt in Noord-Amerika, Europa, Azië, en Latijns-Amerika.

Nieuw crossdock-magazijn voor Hamann International Logistics in Wetteren

Hamann International Logistics heeft een nieuw crossdock-magazijn geopend aan de Vantegemstraat in Wetteren. Daarmee wil de logistiek dienstverlener inspelen op de sterke stijging van internationale groepage-activiteiten en de toegenomen vraag naar opslag en handling van goederen.

Venipak Commerce komt met omnichanneloplossing voor e-commerce in Benelux

Volgens onderzoek van Venipak Commerce – aanbieder van logistieke e-commerce oplossingen voor distributeurs, leveranciers en fabrikanten – koopt 74% van alle internetgebruikers in de Benelux-regio goederen online. Dat zou 10% meer zijn dan het Europese gemiddelde. Met de toenemende druk om gelijke tred te houden met de groeiende eisen van klanten, gaat Venipak Commerce daarom een nieuwe omnichannel-oplossing aanbieden om e-commerce fulfilment te transformeren, de verkoop te stimuleren en de operationele efficiëntie en klantervaring te verbeteren.

Panattoni betreedt de Belgische markt

Sinds Carl Panattoni 37 jaar geleden het bedrijf oprichtte, is Panattoni uitgegroeid tot een toonaangevende ontwikkelaar van industrieel en logistiek vastgoed. In eerste instantie lag de focus op de VS en Canada, vanaf 2005 kwamen ook het Verenigde Koninkrijk en Europa er bij. Nu wil de organisatie ook de eerste stappen in ons land zetten. “Uiteraard kan België als centrale hub niet in het plaatje ontbreken”, meent Robert Dobrzycki, CEO en mede-eigenaar van Panattoni Europa, VK en India. “Zeker de aanwezigheid van belangrijke havens en de uitstekende verbinding naar grote Europese markten als Duitsland, Frankrijk en het VK zijn belangrijke troeven. Door duurzame vastgoedoplossingen te ontwikkelen die aansluiten op de specifieke noden van de markt, willen we bijdragen tot de verdere ontwikkeling en verduurzaming van de Belgische infrastructuur.”

Consafe Logistics breidt uit naar België

Om zijn groeiende aantal Europese klanten lokaal te kunnen ondersteunen, breidt WMS-leverancier Consafe Logistics uit naar België. Daarbij is Guido Vangenechten (foto) aangesteld als country manager.

H.Essers start met bouw Markiezaat Container Terminal in Bergen op Zoom

H.Essers kan eindelijk beginnen aan de bouw van de langverwachte containerterminal op de kop van het Noordland in Bergen op Zoom, vlak over de Belgische grens. De terminal, tot nu toe bekend als de ‘Markiezaat Container Terminal’, betekent niet alleen een mijlpaal in de groeiambities van de logistiek dienstverlener, maar moet ook zorgen voor betere en duurzamere logistiek in de hele Brabantse en Antwerpse regio. Nu ook de omgevingsvergunning is afgeleverd, heeft H.Essers alle nodige vergunningen op zak en start het bedrijf met de voorbereidende werkzaamheden. Wat de uiteindelijke afmetingen van de terminal zullen worden, is nog niet bekend. Dat is voor H.Essers afhankelijk van de goedkeuring van de EU-subsidieaanvraag.

Onderzoek onthult ware omvang emissies in binnenvaart

Onder de naam ‘Meten op schepen’, werden in Nederland een jaar lang metingen uitgevoerd op negentien schepen. Die metingen hebben een gedetailleerd inzicht opgeleverd in de emissies en de bepalende factoren daarvoor in de binnenvaartsector. Dit ‘high-definitie telemetrie’-project, uitgevoerd door Covadem, Shipping Technology, Nestra, TNO en het EICB in opdracht van de Topsector Logistiek, heeft tot belangrijke inzichten en conclusies geleid.

ABB rust distributiecentrum uit met Movu

(Advertorial) ABB Electrification Norway wilde zijn beperkte ruimte efficiënter gebruiken. Robots van Movu moeten hiervoor zorgen. Het internationale technologiebedrijf ABB Electrification Norway zocht naar manieren om de beperkte ruimte efficiënter te gebruiken door de opslagcomponent uit de productie te halen en deze via kleinere blokken te leveren.
De oplossing is gevonden bij Movu Robotics.

Royal Talens schakelt NYCE.LOGIC in voor WMS-implementatie

Het Nederlandse bedrijf Royal Talens produceert kunstenaarsverf en levert een breed scala aan creatieve materialen. Opgericht in 1899, is het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de wereldwijde markt voor beeldende kunst, met merken als Bruynzeel, Sakura, Talens, Ecoline, Talens | Pantone, Amsterdam, Rembrandt, Cobra en Van Gogh. Om zijn magazijnen in Zwitserland, de Verenigde Staten en Italië van een warehouse management system te voorzien, ging Royal Talens een samenwerking aan met WMS-leverancier NYCE.LOGIC.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.