Cabka: duurzame en individuele logistieke oplossingen voor de circulaire economie

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in logistiek – gebruikers focussen op de besparing van hulpbronnen om zo de CO2- uitstoot te verminderen en te voldoen aan de vereisten van de circulaire economie. De reden hiertoe is het groeiende bewustzijn in onze samenleving en in bedrijven, een toename van wetten en voorschriften en sterk stijgende energie- en grondstofprijzen. Als gespecialiseerd bedrijf voor ladingdragers gemaakt van gerecycleerd plastic is Cabka deze uitdaging aangegaan en ontwikkelt het bedrijf producten die voldoen aan alle aspecten van duurzaamheid en de circulaire economie. Dit leidde tot  oplossingen die in harmonie zijn met ecologie, economie en maatschappij.

Cabka’s visie bestaat erin dat logistiek niet enkel goederen vervoert, maar dat het ook fundamenteel opslag- en transportprocessen kan veranderen – wat zowel de klant als het milieu ten goede komt. Dit versterkt de focus van Cabka op herbruikbare producten met een lange levensduur, zoals de opvouwbare grote containers en nestbare pallets. Deze oplossingen hebben het voordeel dat de gebruikers niet alleen energie, transport- en opslagkosten besparen, maar ook de levenscyclusanalyse van hun bedrijf verbeteren.

Lichtgewichten gemaakt van plastic

Opgevouwen zijn de containers veel kleiner en wegen ze heel wat minder dan de gitterbox. De nestbare pallets zijn ook lichter dan de houten pallets en leeg hebben ze een kleiner volume. Met deze oplossingen uit kunststof van CABKA kunnen gebruikers nog meer grote ladingdagers en pallets vervoeren en stockeren. Dit zorgt ervoor dat hun logistieke processen kostefficiënt en duurzaam zijn.
 
 
Als materiaal heeft plastic tal van gunstige eigenschappen en is het uiterst veelzijdig. De vereiste voor een consequente lichtgewicht constructie is de optimale verdeling van het plastic in het ondersteuningssysteem van de pallet. Hier bepalen innovatieve productieprocessen eveneens de kwaliteit van het product – ongeacht of dit product gemaakt is van nieuw of gerecycleerd materiaal.
 
Cabka was één van de eerste bedrijven die de vraag van logistieke bedrijven erkende naar lichtere, gebruiksvriendelijke, verantwoorde en zuinige transportoplossingen en bood alternatieven aan die een meerwaarde betekenen voor bijvoorbeeld de detailhandel van de levensmiddelindustrie. Deze alternatieven omvatten nestbare en plastic hygiënepallets en een opvouwbare grote container op wielen die de efficiëntie van retourtransporten verhogen. De units beschermen de vervoerde goederen op doeltreffende wijze en dit resulteert in minder schade en afval. De uitvoering zonder wielen – de CabCube – is bedoeld voor zowel de detailhandel als de industrie. In lege toestand kan de CabCube opgevouwen worden tot een fractie van zijn volume en bijgevolg wordt de opslagruimte voor retourtransporten verminderd met 75%. Het assortiment bevat diverse modellen in verschillende afmetingen. Gebruikers kunnen de container kiezen die perfect bij hun behoeften past.

2022113164351909_cabka-advertorial-value-chain-magazine-01.jpg
Houten pallet en plastic pallet worden vergeleken: de nestbare pallets zijn lichter en hebben leeg een kleiner volume.

Producten met een lange levensduur

Voor Cabka zijn oude plastic producten geen afval, maar een grondstof waarmee nieuwe producten kunnen gemaakt worden. Dat is de reden waarom het bedrijf voornamelijk grote ladingdragers en pallets  maakt van gerecycleerd plastic. Cabka gebruikt dus afval na consumptie dat vele kunststofverwerkende bedrijven niet meer kunnen gebruiken. Hierdoor moet het kunststofafval niet thermisch gerecycled worden op een milieuonvriendelijke manier en wordt het gebruik van nieuwe materialen vermeden. Daarbovenop kunnen de producten meerdere keren gerecycleerd worden zonder dat daarbij hun technische en functionele eigenschappen worden opgeofferd. Aan het einde van de levensduur worden nieuwe oplossingen gecreëerd die zorgen voor een kleinere ecologische voetafdruk.
Inzake de circulaire economie is Cabka zijn tijd ver vooruit. In 1998 was het bedrijf reeds een pionier in de productie van plastic pallets gemaakt van ‘post-consumer’ afval. Vandaag verwerkt het bedrijf 70% van zijn gerecycleerd kunststof in het bedrijf zelf. Cabka verwerft een groot deel van dit materiaal uit gebruikt plastic afval van de privéhuishoudens. Tegenwoordig vragen duurzaamheidsbewuste consumenten naar producten die makkelijk te herstellen en te demonteren zijn. Daarom hebben specialisten ook oog voor het demonteren en herstellen van een product tijdens de ontwikkelingsfase – omdat dit efficiënte recyclage vergemakkelijkt als bijvoorbeeld metalen of glasvezel inzetstukken verwijderd moeten worden.

202211316484548_2.jpg
Nestbare en bijgevolg volume besparende plastic pallets van Cabka verminderen de opslag- en transportkosten. Ze zijn makkelijk hanteerbaar, uiterst stabiel en recycleerbaar.

Gebundelde know-how

Cabka bundelt de relevante know-how voor de verwerking van te recycleren plastic in zijn innovatiecentrum in Valencia, Spanje. Daar zijn meer dan 40 mensen tewerkgesteld, die o.a. een databank bijhouden van meer dan 3.000 mengsels, zodat de beste combinatie van stijfheid en schokweerstand bepaald kan worden voor een specifiek productontwerp.
 
De verantwoordelijken bij Cabka zijn ervan overtuigd dat creatieve manieren om plastic afval te benutten steeds belangrijker zullen worden in de toekomst. Waarom is dit van bijzonder belang? In Duitsland bijvoorbeeld is ongeveer 60% van het plastic afval afkomstig van  huishoudelijk verpakkingsafval.
 
Dit afval omzetten in grondstoffen om kwalitatief hoogwaardige producten te vervaardigen, blijft een enorme uitdaging. Wereldwijd bedraagt het recyclingpercentage van verpakkingsafval, zoals bijvoorbeeld folie, slechts 1,5 procent. De cijfers tonen duidelijk aan dat het hoogtijd is om deze uitdaging aan te gaan: de toekomst behoort toe aan gerecycleerde materialen en daar is nog veel werk aan de winkel. Daarom zijn de experten van Cabka continu bezig om materialen en verwerkingstechnologieën op punt te stellen en zijn ze op zoek naar nieuwe materialen en gebruiksscenario’s.

2022113165041640_3.jpg
de CabCube is een duurzame, robuuste en opvouwbare grote container die gemaakt wordt van gerecycleerd plastic.

In samenspraak met de markt voor de markt

Cabka heeft een ruim assortiment van standaardproducten, maar het bedrijf focust meer op oplossingen, die het ontwikkelt in samenspraak met de markt. Cabka heeft bijvoorbeeld een langetermijncontract ondertekend met het logistiekbedrijf CHEP voor de levering van herbruikbare containers uit gerecycleerd plastic. Door de overeenkomst wordt gebruik gemaakt van Cabka’s uitgebreide productontwikkeling en kennis van materiaal en  verwerkingstechnologieën. De containeroplossing is volledig aangepast aan de prestatievereisten van CHEP en is gericht op een optimaal gebruik van gerecycleerde materialen waardoor een volledig circulaire benadering gestimuleerd wordt.
 
Een ander succesverhaal van een op maat gemaakt project is de grote opvouwbare palletbox voor een bekende Amerikaanse retailer. Deze herbruikbare transportverpakking is een duurzame, opvouwbare palletbox die snel gemonteerd en gedemonteerd kan worden. De goederen worden beschermd in de container zelf en dit resulteert in minder beschadigde goederen en dus minder afval. Het is niet langer nodig om wegwerpverpakkingen te gebruiken of die te bewerken voor hergebruik. Daarbovenop wordt door het gebruik van de opvouwbare containers ruimte bespaard in de retourlogistiek en dit leidt tot een verminderde CO2-uitstoot. Cabka neemt ook ongebruikte containers terug en recycleert deze, waardoor de cirkel rond is. 
 
www.cabka.com

2022113165128205_cabka-advertorial-value-chain-magazine-05-cabroll.jpg
de CabRoll is een duurzame en robuuste grote container die met zes wieltjes nog ergonomischer te hanteren is.

Recente nieuwsberichten

Onderzoek van Getac en IDC toont aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen vergroten

Getac, producent van robuuste technologie, kondigt de bevindingen aan uit ‘Redefining Total Cost of Ownership: Rugged Technologies to Empower Industrial Operations’, de InfoBrief van IDC (International Data Corporation) die in samenwerking met Getac werd geproduceerd. De resultaten van het onderzoek tonen aan dat robuuste apparaten het concurrentievermogen binnen industriële organisaties vergroten door activiteiten te stroomlijnen.

Alimerka verbetert efficiëntie en duurzaamheid supply chain met Cimcorp

Alimerka, een supermarktketen in Noord-Spanje die duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan, wou zijn logistieke operaties – voornamelijk in zijn fruitmagazijn – verbeteren. Om het gebruik van verpakkingsmateriaal te verminderen en de distributie efficiënter te maken, nam de retailer Cimcorp in de arm. De systeemintegrator integreerde er zijn geautomatiseerde oplossingen. Die aanpak is niet alleen goed voor het milieu doordat er minder afval wordt geproduceerd, maar optimaliseert ook de supply chain, waardoor deze flexibeler en efficiënter wordt.

Fleet managers moeten voorbereid zijn op einde van dieselmotor

In januari 2024 bereikte het Europees Parlement overeenstemming over nieuwe regels voor de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen. Die komen erop neer dat elektrische en waterstofmotoren tegen 2040 de dieselmotor in vrachtwagens en bussen vervangen. “Het is dan ook aan wagenparkbeheerders tijdig een elektrificatiestrategie uit te werken”, klinkt het gezamenlijk bij Webfleet en Eaton, twee bedrijven die ondersteuning bieden om op een gestructureerde manier over te schakelen van ICE-voertuigen naar EV’s.

Linde komt met nieuwe handpallettrucks en camerasysteem voor ATEX-zones

Linde stelt binnenkort zijn nieuwste innovaties op het vlak van explosiebeveiliging voor. Het gaat om drie compacte elektrische handpallettrucks die in ATEX-zones (ATmosphère EXplosible) kunnen worden ingezet. Ook het Reverse Assist Camera-veiligheidssysteem van Linde kan voortaan in ATEX-zones worden toegepast.

PepsiCo breidt chipsfabriek in Veurne uit met automatisch magazijn van Mecalux

De Belgische afdeling van PepsiCo, de multinational gespecialiseerd in voedingsmiddelen en dranken, gaat haar logistiek moderniseren met de bouw van een volledig geautomatiseerd magazijn. Het nieuwe automatische magazijn zal de fabriek in Veurne, een van de grootste chipsfabrieken in Europa, aanvullen. Daar zullen de twee miljoen zakken chips en snacks die dagelijks worden geproduceerd voor de merken Lay’s, Doritos, Bugles en Cheetos worden opgeslagen. Voor het automatische magazijn doet PepsiCo een beroep op de intralogistieke groep Mecalux die er zijn Automatische Pallet Shuttle-systeem zal installeren.

Altrea Logistics bouwt Chemical Hub Limburg samen met Belgian Resilience Fund, VR4TR en LRM

Internationale logistieke speler Altrea Logistics, met hoofdzetel in Pelt, verstevigt zijn positie als logistiek dienstverlener voor importeurs, producenten, handelaars en distributeurs van (gevaarlijke) hoogwaardige chemische vloeistoffen en droge stoffen. Mede gefinancierd door het Belgian Resilience Fund, VR4TR en de Limburgse investeringsmaatschappij LRM bouwt Altrea Logistics namelijk een nieuwe Chemical Logistics Hub in Meerhout. Volgens CEO Roel Smets is het meteen ook de enige site van de hoogste Seveso klasse in België die ook op hoog niveau BREEAM-gecertificeerd is en volledige klimaatneutraliteit nastreeft.

Mercitalia Logistics en Amazon verleggen samen transport van weg naar spoor

Mercitalia Logistics, een 100% dochteronderneming van de Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato Italiane (FS Italiane Group), blijft streven naar meer efficiëntie en minder CO2-uitstoot door gebruik te maken van het spoor. De logistiek dienstverlener heeft samen met Amazon een overeenkomst getekend om goederen te transporteren tussen de Amazon fulfilment centra in Duitsland en Italië. De nieuwe overeenkomst is erop gericht het internationale vrachtverkeer te verminderen, waardoor zowel de CO2-uitstoot als de congestie op de belangrijkste Europese wegen moet afnemen. Het project moet Amazon ook helpen de voorraadverwerking te optimaliseren, levertijden te verkorten en zo de klantervaring te verbeteren.

Dachser creëert nieuwe LCL-verbindingen tussen Rotterdam en Azië

De lucht- en zeevrachtdivisie van Dachser in de Benelux breidt zijn diensten uit met nieuwe LCL-verbindingen met vaste vertrektijden tussen de haven van Rotterdam en diverse havens in Azië.

Mercadona schakelt ook voor 16e geautomatiseerde DC Witron in

Eind december 2023 gaf Mercadona de Witron Group de opdracht voor de bouw van een nieuw 15.000m² groot distributiecentrum voor droge producten in Guadix (Granada) in Zuid-Spanje. In hun twintigjarige samenwerking is dit al het zestiende geautomatiseerde logistieke centrum dat Witron voor de Spaanse retailer ontwerpt en realiseert - met in totaal 203 COM-machines voor droge, verse en diepvriesproducten. Vanaf 2026 zal de sterk geautomatiseerde faciliteit meer dan 90 winkels van de Spaanse foodretailer bevoorraden met 4.000+ artikelen. Sinds begin 2021 runt Mercadona op de locatie Guadix een modern logistiek centrum voor diepvriesproducten, dat ook door Witron is ontworpen en geïmplementeerd.

Montea bouwt duurzaam distributiecentrum dicht bij de stad

Logistiek vastgoedontwikkelaar Montea bouwt momenteel een nieuw distributiecentrum op het bedrijventerrein Blue Gate in Antwerpen. Het DC bestaat uit twee units, respectievelijk voor logistiek bedrijf Herfurth en modegroep Dries Van Noten. Beide bedrijven gaan een langdurige huurovereenkomst met Montea aan. De oplevering van beide units is voorzien voor het najaar van 2024.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.