Buck Consultants International stelt visie op ‘verdozing’ van Nederland voor en pleit voor Nationale Taskforce

In 2019 zag Nederland 19 megadistributiecentra (elk meer dan 40.000m2) hun deuren openen. Daarnaast werden nog eens 12 XXL-dc’s aangekondigd. Dat levert Nederland sinds 2013 maar liefst 101 XXL-dc’s op.

De totale oppervlakte van de in 2019 nieuw opgeleverde en aangekondigde distributiecentra bedraagt ruim 2 miljoen vierkante meter. Dit grootste aantal nieuwe jaarlijkse XXL-distributiecentra ooit zet de discussie over de ‘verdozing’ van het landschap’ verder op scherp, zo verwacht Buck Consultants International. Het adviesbureau presenteert dan ook een ruimtelijk beleidskader met als doel tot een evenwichtige ruimtelijke ordening van logistiek te komen.
 
Op basis van zijn nieuwste onderzoek constateert Buck Consultants International (BCI) dat de hausse aan grote dc’s (nog) niet afneemt. “De efficiency in grotere logistieke centra blijft een voordeel. Bovendien hebben e-commerce distributiecentra meer ruimte nodig omdat ze veel producten op voorraad moeten hebben en er werkruimte nodig is voor het behandelen van retourzendingen”, constateert Kees Verweij, partner bij BCI.
 
Mede door een advies van het College van Rijksadviseurs (CRa) is er in Nederland een discussie ontstaan over de zogenaamde ‘verdozing van het landschap’. De toename van deze grootschalige distributiecentra en het daarmee samenhangende ruimtebeslag vragen om duidelijk beleid. “Het advies van het College van Rijksadviseurs was helaas matig onderbouwd en behoorlijk eenzijdig”, meent René Buck, directeur Buck Consultants International. “Wij bepleiten een ‘Nationale Taskforce’ die op evenwichtige wijze alle effecten van de XXL-distributiecentra in beeld brengt. Economische en arbeidsmarkteffecten, maar ook de impact op landschap, milieu en natuur. Ook mobiliteits- en congestie-effecten en wat dit betekent voor gemeentelijke grondopbrengsten moeten in kaart worden gebracht.” Ook het belang van logistiek voor de moderne maakindustrie en de hogere opleidingseisen in moderne dc’s moeten volgens het adviesbureau goed in de beschouwingen worden meegenomen.
 
Volgens BCI moet de Nationale Taskforce de problematiek op drie schaalniveaus aanpakken. Met name het eerste niveau – regionale bedrijventerreinplanning – is volgens René Buck cruciaal.
 

  • Niveau 1: regionale bedrijventerreinenplanning: er is de komende tien jaar ruimte nodig voor 5.500-9.500 hectare bedrijvigheid, waarvan pakweg de helft voor logistiek, zo blijkt uit recent onderzoek van BCI en EIB in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (basis: 2% economische groei). Een behoorlijk deel van deze vraag kan op huidige en geplande terreinen worden gerealiseerd, maar een deel naar verwachting ook niet. Als nationale economische groeidoelstellingen moeten worden gehaald, moeten bedrijven ook letterlijk de ruimte kunnen krijgen om te expanderen. Evenwichtige en flexibele planning van bedrijventerreinen moet beter worden opgepakt. BCI stelt voor daarbij onderscheid te maken tussen:
- logistieke parken, die verder afliggen van woonbebouwing en vooral geschikt worden gemaakt voor grootschalige logistiek; sommige regio’s lenen zich beter voor grootschalige logistieke bedrijvigheid dan andere vanwege ligging, (multimodale) bereikbaarheid, logistiek ecosysteem en andere (conflicterende) ruimteclaims. In geselecteerde regio’s kunnen prioritair nieuwe logistieke parken voor grootschalige dc’s worden ontwikkeld.
- gemengde bedrijventerreinen: terreinen waar ook logistiek zit, maar ook andere typen bedrijvigheid; vaak ook dichter bij woonbebouwing gelegen en dus komt menging met andere functies in beeld;
- herstructurering bestaande terreinen, waar nog mogelijkheden liggen voor zogenaamde brownfield-ontwikkeling. 
  • Niveau 2: Individuele terreinen: bij de realisatie en inrichting van logistiek gerelateerde bedrijventerreinen moet worden gekeken naar voorwaarden die moeten worden gesteld aan de verhouding gebouwomvang-kavelgrootte en optiebeleid. 
  • Niveau 3: gebouwniveau: eisen stellen aan duurzaamheid en multifunctioneel gebruik (bv. zonnepanelen) van warehouses en mogelijkheden verkennen voor meerlaags bouwen.

Recente nieuwsberichten

Ikea implementeert software van Enisco in zijn grootste logistiek centrum

Het logistieke centrum van meubelgigant Ikea in Dortmund gaat aan de slag met software van MES-leverancier Enisco. De nieuwe software moet de Zweedse meubelgigant helpen de levertijden van zijn producten in heel Europa verder te verkorten.

Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer op 16 en 30 maart 2022.

(Advertorial) De opleiding gaat in op de deeldomeinen waarin het vakgebied zich afspeelt: strategie, processen, organisatie en systemen. Hierdoor zult u niet alleen het operationele belang van een optimale voorraad inzien, maar ook de financiële impact die gerealiseerd kan worden met bekwame medewerkers op cruciale posities.

PLUS optimaliseert belevering met TMS van Manhattan Associates

De Nederlandse supermarktketen Plus heeft de cloudgebaseerde transportmanagementoplossing van Manhattan geselecteerd om zijn  leveringsprocessen te stroomlijnen. De TMS-oplossing, die het transport en de logistieke behoeften van de supermarkten in heel Nederland moet beheren, is inmiddels in een aantal distributiecentra geïmplementeerd.

Jan De Bock nieuwe managing director van Delaware Belux

Sinds 1 januari 2022 is Jan De Bock managing director van Delaware Belux. Hij nam de fakkel over van Patrick Andersen die van 2016 tot 2021 de functie van managing director had. Voor hem werd die rol ingevuld door Luc Van Aelbroeck (2003-2008) en Jan Delaere (2009-2015).

SiB Solutions breidt uit naar de Benelux

SiB Solutions, een Zweeds logistiek technologiebedrijf dat intelligente video- en AI-diensten aanbiedt, vergroot zijn aanwezigheid in Europa door voet aan de grond te zetten in de Benelux. Daartoe breidt SiB Solutions zijn team uit met twee logistieke professionals: Milou Brüll is voortaan senior sales manager, Donald Houben bekleedt de functie van head of sales Europe.

H.Essers groeit in Nederland door overname Verheul Transport

De Belgische logistiek dienstverlener H.Essers neemt het Nederlandse Verheul Transport over. Dat familiebedrijf uit Twello (Gelderland) werd in 1963 opgericht door Arie Verheul. Waar hij ooit begon met het vervoer van straatstenen en aardappelen, is het familiebedrijf vandaag gespecialiseerd in het transport van bouwmaterialen, prefab beton en sierbestrating.

Crown voorziet Wave Work Assist Vehicle van V-Force lithium-ion technologie

Intralogistieke onderneming Crown heeft zijn Wave Work Assist Vehicle uitgerust met de V-Force lithium-ion batterijtechnologie. Klanten kunnen de WAV 60-serie van Crown vanaf nu in twee verschillende lithium-ion uitvoeringen bestellen: Voor gebruikelijke, alledaagse toepassingen biedt Crown de compacte V-Force lithium-ion batterij (24 volt, 105 ampère-uur) met een ingebouwde 50 ampère lader.

D’Ieteren zet Zetes in voor toekomstbestendige distributie

D’Ieteren Automotive is de exclusieve verdeler van de merken van Volkswagen waaronder bijvoorbeeld Audi, Seat, Škoda, Bentley en Porsche. Met een marktaandeel van 22% is D’Ieteren een van de belangrijkste autodistributeurs van België. De vlotte organisatie van het transport van wagens en onderdelen – goed voor 49 droppoints overdag en 220 droppoints ’s nachts – is dan ook de sleutel tot het succes van het bedrijf.

Audax implementeert WMS met Consafe Logistics

Bijna dagelijks levert het Nederlandse Audax tijdschriften, boeken en kantoorartikelen aan ruim 150 eigen winkelpunten, 470 franchisewinkels en in totaal 5.500 buurt- en distributiepunten, waaronder verschillende retailers. De historische groei van Audax Logistiek heeft geresulteerd in verschillende logistieke IT-systemen met veel maatwerk.

Jungheinrich opent tweede fabriek voor tweedehands heftrucks

Jungheinrich opent zijn tweede fabriek voor de revisie van tweedehands heftrucks in Ploiești (Roemenië). In de nieuwe vestiging van ongeveer 5.000m² zullen de elektrische meeloop handpallettrucks van het type EJE en elektrische heftrucks van het type EFG gereviseerd worden voor de Europese markt.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.