Buck Consultants International stelt visie op ‘verdozing’ van Nederland voor en pleit voor Nationale Taskforce

In 2019 zag Nederland 19 megadistributiecentra (elk meer dan 40.000m2) hun deuren openen. Daarnaast werden nog eens 12 XXL-dc’s aangekondigd. Dat levert Nederland sinds 2013 maar liefst 101 XXL-dc’s op.

De totale oppervlakte van de in 2019 nieuw opgeleverde en aangekondigde distributiecentra bedraagt ruim 2 miljoen vierkante meter. Dit grootste aantal nieuwe jaarlijkse XXL-distributiecentra ooit zet de discussie over de ‘verdozing’ van het landschap’ verder op scherp, zo verwacht Buck Consultants International. Het adviesbureau presenteert dan ook een ruimtelijk beleidskader met als doel tot een evenwichtige ruimtelijke ordening van logistiek te komen.
 
Op basis van zijn nieuwste onderzoek constateert Buck Consultants International (BCI) dat de hausse aan grote dc’s (nog) niet afneemt. “De efficiency in grotere logistieke centra blijft een voordeel. Bovendien hebben e-commerce distributiecentra meer ruimte nodig omdat ze veel producten op voorraad moeten hebben en er werkruimte nodig is voor het behandelen van retourzendingen”, constateert Kees Verweij, partner bij BCI.
 
Mede door een advies van het College van Rijksadviseurs (CRa) is er in Nederland een discussie ontstaan over de zogenaamde ‘verdozing van het landschap’. De toename van deze grootschalige distributiecentra en het daarmee samenhangende ruimtebeslag vragen om duidelijk beleid. “Het advies van het College van Rijksadviseurs was helaas matig onderbouwd en behoorlijk eenzijdig”, meent René Buck, directeur Buck Consultants International. “Wij bepleiten een ‘Nationale Taskforce’ die op evenwichtige wijze alle effecten van de XXL-distributiecentra in beeld brengt. Economische en arbeidsmarkteffecten, maar ook de impact op landschap, milieu en natuur. Ook mobiliteits- en congestie-effecten en wat dit betekent voor gemeentelijke grondopbrengsten moeten in kaart worden gebracht.” Ook het belang van logistiek voor de moderne maakindustrie en de hogere opleidingseisen in moderne dc’s moeten volgens het adviesbureau goed in de beschouwingen worden meegenomen.
 
Volgens BCI moet de Nationale Taskforce de problematiek op drie schaalniveaus aanpakken. Met name het eerste niveau – regionale bedrijventerreinplanning – is volgens René Buck cruciaal.
 

  • Niveau 1: regionale bedrijventerreinenplanning: er is de komende tien jaar ruimte nodig voor 5.500-9.500 hectare bedrijvigheid, waarvan pakweg de helft voor logistiek, zo blijkt uit recent onderzoek van BCI en EIB in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (basis: 2% economische groei). Een behoorlijk deel van deze vraag kan op huidige en geplande terreinen worden gerealiseerd, maar een deel naar verwachting ook niet. Als nationale economische groeidoelstellingen moeten worden gehaald, moeten bedrijven ook letterlijk de ruimte kunnen krijgen om te expanderen. Evenwichtige en flexibele planning van bedrijventerreinen moet beter worden opgepakt. BCI stelt voor daarbij onderscheid te maken tussen:
- logistieke parken, die verder afliggen van woonbebouwing en vooral geschikt worden gemaakt voor grootschalige logistiek; sommige regio’s lenen zich beter voor grootschalige logistieke bedrijvigheid dan andere vanwege ligging, (multimodale) bereikbaarheid, logistiek ecosysteem en andere (conflicterende) ruimteclaims. In geselecteerde regio’s kunnen prioritair nieuwe logistieke parken voor grootschalige dc’s worden ontwikkeld.
- gemengde bedrijventerreinen: terreinen waar ook logistiek zit, maar ook andere typen bedrijvigheid; vaak ook dichter bij woonbebouwing gelegen en dus komt menging met andere functies in beeld;
- herstructurering bestaande terreinen, waar nog mogelijkheden liggen voor zogenaamde brownfield-ontwikkeling. 
  • Niveau 2: Individuele terreinen: bij de realisatie en inrichting van logistiek gerelateerde bedrijventerreinen moet worden gekeken naar voorwaarden die moeten worden gesteld aan de verhouding gebouwomvang-kavelgrootte en optiebeleid. 
  • Niveau 3: gebouwniveau: eisen stellen aan duurzaamheid en multifunctioneel gebruik (bv. zonnepanelen) van warehouses en mogelijkheden verkennen voor meerlaags bouwen.

Recente nieuwsberichten

Peter Hinssen publiceert ‘The Day After Tomorrow’

Dit vierde boek van nexxworks partner Peter Hinssen focust op het belang van langetermijndenken en radicaal innoveren in een exponentieel veranderende wereld. Hinssen beschrijft welke businessmodellen, technologieën, culturen en innovatiemodellen succes veroorzaken in een ‘Day After Tomorrow’ die steeds sneller op ons afkomt.

Kuehne + Nagel vermeldt CO2-uitstoot van zeevracht op factuur

Voortaan drukt Kuehne + Nagel de totale CO2-emissie van verzendingen over zee op de factuur af om verladers de voetafdruk van hun transport te laten weten. Bijgevolg kunnen verladers de analyse, de rapportering en het beheer van de CO2-uitstoot die hun transportketen veroorzaakt, verbeteren en zodoende hun impact op het milieu op lange termijn verminderen.

Porsche SE neemt PTV Group over

Voor de overnamesom van 300 miljoen euro komt de Duitse ontwikkelaar van software voor transportplanning, logistiek en traffic management onder de vleugels van zijn landgenoot Porsche terecht. Het managementteam van PTV zal het bedrijf blijven leiden.

Particulier vervoert pakjes in ruil voor gratis brandstof

Total en Hytchers, een Belgische start-up, lanceren een nieuwe pakjesleveringsdienst onder de naam Hytchers. Het doel is particulieren, tegen een vergoeding, met hun eigen wagen pakjes te laten vervoeren. Op basis van een mobiele app en geolocalisatie zorgt Hytchers voor een match tussen het traject van de automobilist en het traject dat het pakket zou moeten volgen.

Rhenus krijgt AEO Full certificaat van Douane Nederland

Toen de nieuwe douanewetgeving op 1 mei 2016 in werking trad, zette Rhenus Contract Logistics meteen de stappen om aan de nieuwe douane-eisen te beantwoorden met de uitrol van een nieuwe douaneapplicatie, Customs Streamliner. Die douaneapplicatie is volledig ingericht volgens de gestelde eisen in het Douanewetboek van de Unie (DWU) en werd gezien als basis om aan de huidige en toekomstige douane-eisen te voldoen.

Carglass bouwt nieuw distributiecentrum in Bilzen

In het Limburgse Bilzen zijn de werkzaamheden gestart van een nieuw multimodaal Europees distributiecentrum voor Carglass Distribution, de afdeling die verantwoordelijk is voor de distributie van alle autoruiten en toebehoren in België en acht West-Europese landen.

WDP realiseert nieuw DC voor DHL Parcel in Amsterdam

Het nieuwe distributiecentrum betreft een state-of-the-art crossdockmagazijn met voorziene BREEAM Excellent-score langs de A5 autosnelweg in het Atlaspark in Amsterdam. Na oplevering – voorzien op 1 oktober 2018 – zal DHL Parcel verhuizen van zijn bestaande locatie in Amsterdam naar deze nieuwe terminal met een oppervlakte van ruim 14.000m².

Chazot implementeert maGistor WMS van A-SIS

Het Franse transportbedrijf Chazot koos voor het maGistor WMS van softwareontwikkelaar A-SIS (een merk van de Savoye Divisie) voor de aansturing van de goederenstromen in het nieuwe magazijn in Jonage (vlakbij het vliegveld van Lyon). In 2014 nam Chazot het bedrijf Durand Transport over, dat al een brede logistieke dienstverlening had ontwikkeld, inclusief opslag en orderverzamelen in zijn warehouse in Villeurbanne.

Festo doet ook in de VS een beroep op Witron

Festo, met hoofdkantoor in het Duitse Esslingen is wereldwijd actief in automatiseringstechnologie. Omdat het bedrijf in zijn productie-, service- en distributiecentrum in Long Island, NY (VS) tegen de capaciteitsgrenzen aanliep, besloot het die faciliteit te verhuizen naar Mason in Ohio.

Bedrijven onvoldoende voorbereid op digitale transformatie

Ruim een derde van de bedrijven is niet voorbereid op digitale transformatie. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Digital Change Survey’ van softwareleverancier IFS, die de volwassenheid van digitale transformatie onderzocht in de sectoren productie, olie en gas, luchtvaart, bouw en dienstverlening bij 750 beslissers in zestien landen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.