Buck Consultants International stelt visie op ‘verdozing’ van Nederland voor en pleit voor Nationale Taskforce

In 2019 zag Nederland 19 megadistributiecentra (elk meer dan 40.000m2) hun deuren openen. Daarnaast werden nog eens 12 XXL-dc’s aangekondigd. Dat levert Nederland sinds 2013 maar liefst 101 XXL-dc’s op.

De totale oppervlakte van de in 2019 nieuw opgeleverde en aangekondigde distributiecentra bedraagt ruim 2 miljoen vierkante meter. Dit grootste aantal nieuwe jaarlijkse XXL-distributiecentra ooit zet de discussie over de ‘verdozing’ van het landschap’ verder op scherp, zo verwacht Buck Consultants International. Het adviesbureau presenteert dan ook een ruimtelijk beleidskader met als doel tot een evenwichtige ruimtelijke ordening van logistiek te komen.
 
Op basis van zijn nieuwste onderzoek constateert Buck Consultants International (BCI) dat de hausse aan grote dc’s (nog) niet afneemt. “De efficiency in grotere logistieke centra blijft een voordeel. Bovendien hebben e-commerce distributiecentra meer ruimte nodig omdat ze veel producten op voorraad moeten hebben en er werkruimte nodig is voor het behandelen van retourzendingen”, constateert Kees Verweij, partner bij BCI.
 
Mede door een advies van het College van Rijksadviseurs (CRa) is er in Nederland een discussie ontstaan over de zogenaamde ‘verdozing van het landschap’. De toename van deze grootschalige distributiecentra en het daarmee samenhangende ruimtebeslag vragen om duidelijk beleid. “Het advies van het College van Rijksadviseurs was helaas matig onderbouwd en behoorlijk eenzijdig”, meent René Buck, directeur Buck Consultants International. “Wij bepleiten een ‘Nationale Taskforce’ die op evenwichtige wijze alle effecten van de XXL-distributiecentra in beeld brengt. Economische en arbeidsmarkteffecten, maar ook de impact op landschap, milieu en natuur. Ook mobiliteits- en congestie-effecten en wat dit betekent voor gemeentelijke grondopbrengsten moeten in kaart worden gebracht.” Ook het belang van logistiek voor de moderne maakindustrie en de hogere opleidingseisen in moderne dc’s moeten volgens het adviesbureau goed in de beschouwingen worden meegenomen.
 
Volgens BCI moet de Nationale Taskforce de problematiek op drie schaalniveaus aanpakken. Met name het eerste niveau – regionale bedrijventerreinplanning – is volgens René Buck cruciaal.
 

  • Niveau 1: regionale bedrijventerreinenplanning: er is de komende tien jaar ruimte nodig voor 5.500-9.500 hectare bedrijvigheid, waarvan pakweg de helft voor logistiek, zo blijkt uit recent onderzoek van BCI en EIB in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (basis: 2% economische groei). Een behoorlijk deel van deze vraag kan op huidige en geplande terreinen worden gerealiseerd, maar een deel naar verwachting ook niet. Als nationale economische groeidoelstellingen moeten worden gehaald, moeten bedrijven ook letterlijk de ruimte kunnen krijgen om te expanderen. Evenwichtige en flexibele planning van bedrijventerreinen moet beter worden opgepakt. BCI stelt voor daarbij onderscheid te maken tussen:
- logistieke parken, die verder afliggen van woonbebouwing en vooral geschikt worden gemaakt voor grootschalige logistiek; sommige regio’s lenen zich beter voor grootschalige logistieke bedrijvigheid dan andere vanwege ligging, (multimodale) bereikbaarheid, logistiek ecosysteem en andere (conflicterende) ruimteclaims. In geselecteerde regio’s kunnen prioritair nieuwe logistieke parken voor grootschalige dc’s worden ontwikkeld.
- gemengde bedrijventerreinen: terreinen waar ook logistiek zit, maar ook andere typen bedrijvigheid; vaak ook dichter bij woonbebouwing gelegen en dus komt menging met andere functies in beeld;
- herstructurering bestaande terreinen, waar nog mogelijkheden liggen voor zogenaamde brownfield-ontwikkeling. 
  • Niveau 2: Individuele terreinen: bij de realisatie en inrichting van logistiek gerelateerde bedrijventerreinen moet worden gekeken naar voorwaarden die moeten worden gesteld aan de verhouding gebouwomvang-kavelgrootte en optiebeleid. 
  • Niveau 3: gebouwniveau: eisen stellen aan duurzaamheid en multifunctioneel gebruik (bv. zonnepanelen) van warehouses en mogelijkheden verkennen voor meerlaags bouwen.

Recente nieuwsberichten

Fource rekent op TGW voor automatisering van intralogistiek

Fource maakt deel uit van de Amerikaanse LKQ-groep en verkoopt auto-onderdelen, gereedschappen en componenten via een netwerk van distributeurs. De belangrijkste doelmarkten van Fource, dat 3.000 medewerkers telt, zijn Nederland en België.

Storopack beschermt zware goederen tijdens transport met nieuw systeem

Met zijn nieuwe PAPERplus Coiler²-systeem mikt Storopack op fabrikanten en dienstverleners die grote, zware en breekbare producten moeten verzenden. De machine verwerkt het opvulpapier voorgevormd met de PAPERplus Classic, PAPERplus Crossover of PAPERplus Track-papiermachines tot stevige papieren coilers.

Nieuw vrachtdepot van GLS in Tongeren is operationeel

Vorige week startte de nieuwe vrachtterminal van GLS in Tongeren zijn activiteiten op. De vestiging is het eerste vrachtgebouw van GLS in België en is goed voor een investering van 7 miljoen euro door GLS Belgium Distribution NV. De terminal omvat een vrachthal met een oppervlakte van 5.700m2 en 75 laadpoorten, waarvan een derde is uitgerust met moderne laadbruggen voor vrachtwagens die niet over een hefplatform beschikken.

Heylen Warehouses en AG Real Estate bouwen krachtig zonnedak

Het Belgische bedrijf voor logistiek vastgoed Heylen Warehouses gaat een joint venture aan met AG Real Estate. Op de logistieke site VE Commerce Campus in het Nederlandse Venlo bouwen zij samen een zonnedak met een oppervlakte van 12.6 hectare (ongeveer 20 voetbalvelden) en met een gezamenlijke capaciteit van meer dan 18 Megawattpiek.

UPS breidt elektrische vloot uit met 10.000 bestelwagens

UPS Ventures, de durfkapitaalafdeling van UPS, heeft zopas een minderheidsinvestering in Arrival afgerond. Arrival produceert platforms voor elektrische voertuigen (EV) en op maat gemaakte voertuigen die een competitief voordeel moeten bieden in vergelijking met zowel traditionele verbrandingsmotorvoertuigen als bestaande EV’s.

Shippeo haalt investering van 20 miljoen euro binnen

Shippeo, de Europese start-up actief in supply chain visibility, heeft een Series B-ronde van 20 miljoen euro afgerond, geleid door de investeerders NGP Capital en ETF Partners, in samenwerking met Bpifrance Digital Venture en Partech. Shippeo biedt voorspellend en realtime inzicht in de levering van goederen.

Renault Trucks levert 20 elektrische trucks aan de Carlsberg Groep

Renault Trucks heeft een contract getekend met de Carlsberg Groep voor de levering van twintig D Wide Z.E. trucks. Deze 100% elektrische vrachtwagens met een GVW van 26 ton worden nog dit jaar geleverd en zullen worden ingezet door de Feldschlösschen-brouwerij, de Zwitserse dochteronderneming van de Carlsberg Groep.

Koch Industries neemt Infor over

Infor, wereldwijde leverancier van branchespecifieke cloudoplossingen, heeft bekendgemaakt dat Koch Industries het resterende aandelenbelang dat in handen is van Golden Gate Capital, overneemt. Na het afronden van de overeenkomst zal Infor een zelfstandige dochteronderneming van Koch Industries zijn.

P&O Ferrymasters vaart nieuwe koers met Corax SaaS WMS

Tot voor kort huurde P&O Ferrymasters de opslag in bij partners. In zijn nieuwe strategische vijfjarenplan – Port Centric strategie genoemd – wordt warehousing evenwel opnieuw een eigen kernactiviteit. Binnen die nieuwe strategie heeft P&O Ferrymasters recent in twee warehouses Corax SaaS WMS van Davanti geïmplementeerd om real-time inzicht in de warehouses te krijgen.

Meer dan 30 uiteenzettingen op Supply Chain Innovations

Het seminarprogramma op Supply Chain Innovations is ook dit jaar 'outstanding'. Opnieuw zijn we erin geslaagd om een interessante mix te maken tussen nieuwe concepten en cases. De uiteenzettingen belichten de vele verschillende facetten van supply chain management.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.