Buck Consultants International stelt visie op ‘verdozing’ van Nederland voor en pleit voor Nationale Taskforce

In 2019 zag Nederland 19 megadistributiecentra (elk meer dan 40.000m2) hun deuren openen. Daarnaast werden nog eens 12 XXL-dc’s aangekondigd. Dat levert Nederland sinds 2013 maar liefst 101 XXL-dc’s op.

De totale oppervlakte van de in 2019 nieuw opgeleverde en aangekondigde distributiecentra bedraagt ruim 2 miljoen vierkante meter. Dit grootste aantal nieuwe jaarlijkse XXL-distributiecentra ooit zet de discussie over de ‘verdozing’ van het landschap’ verder op scherp, zo verwacht Buck Consultants International. Het adviesbureau presenteert dan ook een ruimtelijk beleidskader met als doel tot een evenwichtige ruimtelijke ordening van logistiek te komen.
 
Op basis van zijn nieuwste onderzoek constateert Buck Consultants International (BCI) dat de hausse aan grote dc’s (nog) niet afneemt. “De efficiency in grotere logistieke centra blijft een voordeel. Bovendien hebben e-commerce distributiecentra meer ruimte nodig omdat ze veel producten op voorraad moeten hebben en er werkruimte nodig is voor het behandelen van retourzendingen”, constateert Kees Verweij, partner bij BCI.
 
Mede door een advies van het College van Rijksadviseurs (CRa) is er in Nederland een discussie ontstaan over de zogenaamde ‘verdozing van het landschap’. De toename van deze grootschalige distributiecentra en het daarmee samenhangende ruimtebeslag vragen om duidelijk beleid. “Het advies van het College van Rijksadviseurs was helaas matig onderbouwd en behoorlijk eenzijdig”, meent René Buck, directeur Buck Consultants International. “Wij bepleiten een ‘Nationale Taskforce’ die op evenwichtige wijze alle effecten van de XXL-distributiecentra in beeld brengt. Economische en arbeidsmarkteffecten, maar ook de impact op landschap, milieu en natuur. Ook mobiliteits- en congestie-effecten en wat dit betekent voor gemeentelijke grondopbrengsten moeten in kaart worden gebracht.” Ook het belang van logistiek voor de moderne maakindustrie en de hogere opleidingseisen in moderne dc’s moeten volgens het adviesbureau goed in de beschouwingen worden meegenomen.
 
Volgens BCI moet de Nationale Taskforce de problematiek op drie schaalniveaus aanpakken. Met name het eerste niveau – regionale bedrijventerreinplanning – is volgens René Buck cruciaal.
 

  • Niveau 1: regionale bedrijventerreinenplanning: er is de komende tien jaar ruimte nodig voor 5.500-9.500 hectare bedrijvigheid, waarvan pakweg de helft voor logistiek, zo blijkt uit recent onderzoek van BCI en EIB in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (basis: 2% economische groei). Een behoorlijk deel van deze vraag kan op huidige en geplande terreinen worden gerealiseerd, maar een deel naar verwachting ook niet. Als nationale economische groeidoelstellingen moeten worden gehaald, moeten bedrijven ook letterlijk de ruimte kunnen krijgen om te expanderen. Evenwichtige en flexibele planning van bedrijventerreinen moet beter worden opgepakt. BCI stelt voor daarbij onderscheid te maken tussen:
- logistieke parken, die verder afliggen van woonbebouwing en vooral geschikt worden gemaakt voor grootschalige logistiek; sommige regio’s lenen zich beter voor grootschalige logistieke bedrijvigheid dan andere vanwege ligging, (multimodale) bereikbaarheid, logistiek ecosysteem en andere (conflicterende) ruimteclaims. In geselecteerde regio’s kunnen prioritair nieuwe logistieke parken voor grootschalige dc’s worden ontwikkeld.
- gemengde bedrijventerreinen: terreinen waar ook logistiek zit, maar ook andere typen bedrijvigheid; vaak ook dichter bij woonbebouwing gelegen en dus komt menging met andere functies in beeld;
- herstructurering bestaande terreinen, waar nog mogelijkheden liggen voor zogenaamde brownfield-ontwikkeling. 
  • Niveau 2: Individuele terreinen: bij de realisatie en inrichting van logistiek gerelateerde bedrijventerreinen moet worden gekeken naar voorwaarden die moeten worden gesteld aan de verhouding gebouwomvang-kavelgrootte en optiebeleid. 
  • Niveau 3: gebouwniveau: eisen stellen aan duurzaamheid en multifunctioneel gebruik (bv. zonnepanelen) van warehouses en mogelijkheden verkennen voor meerlaags bouwen.

Recente nieuwsberichten

Crown introduceert V-Force lithium-ion-technologie

Onder de merknaam V-Force lanceert intralogistieke onderneming Crown zijn eigen oplossingen voor klanten die de prestatie van hun heftrucks willen verhogen door lithium-ion-technologie te gebruiken. De V-Force-energieopslagsystemen omvatten lithium-ion-batterijen en opladers en zijn verkrijgbaar voor alle vorkheftrucks van Crown.

Sick zet technologie in om social distancing te garanderen

Met de nieuwe PeopleCounter en DistanceGuard SensorApps wil Sick de verspreiding van het COVID-19-virus helpen te vertragen. De combinatie met 2D- en 3D-LiDAR-sensoren moet ervoor zorgen dat mensen de aanbevolen minimumafstand in openbare en vooraf gedefinieerde ruimtes gemakkelijk kunnen aanhouden.

Nieuwe cobot van Fanuc staat ook zijn mannetje in productieomgevingen

Na de introductie in Tokio eind 2019 brengt Fanuc zijn lichtgewicht collaboratieve robots nu ook naar Europa. De eerste productie-eenheden van de CRX-10iA – een lichtgewicht collaboratieve robot (40kg) met een payload van 10kg (22,04lb) – worden vanaf augustus 2020 in Europese showrooms tentoongesteld, waarna levering aan de eerste klanten snel moet volgen.

Contargo neemt activiteiten van Barge Line Today over

Contargo breidt zijn binnenscheepvaartactiviteiten in de Benelux verder uit met de overname van het Nederlandse Barge Line Today. De zogeheten asset deal gaat op 1 september 2020 in en omvat zowel de medewerkers van de binnenscheepvaartonderneming als de klantcontacten.

Deense supermarkt Netto implementeert Storepick van Vanderlande

Vanderlande heeft een contract getekend met Salling Group A/S, de grootste foodretailer in Denemarken en ook eigenaar van discountketen Netto. Het contract omvat de installatie van Storepick, een gerobotiseerde end-to-end magazijnoplossing voor de foodretailmarkt.

KU-Leuven postgraduaat “Smart Logistics”

De logistieke toekomst is “smart”. Dat is boeiend, maar ook complex. Hoe krijg je er vat op? Het KU-Leuven postgraduaat “Smart Logistics” bied je antwoorden. Ons fundament? Voor elk topic de gepaste docent. Meer dan veertig KU-Leuven academici en experten gaan voor een bruisend aanbod aan theorie en praktijk.

Stijn De Beuckelaer aan het hoofd van SAP BeLux

SAP België en Luxemburg heeft met Stijn De Beuckelaer een nieuwe managing director aangesteld. Hij volgt Alain Georgy op die binnen EMEA North de functie van head of General Business Sales & Partners opneemt. Stijn De Beuckelaer kan terugblikken op twintig jaar ervaring bij SAP.

Linde MH introduceert zijn meest compacte en wendbare heftruck tot nu toe

Met de lancering van de E10 driewielheftruck wil Linde MH inspelen op de vraag naar compactere transportoplossingen, die bijvoorbeeld in magazijnen met smalle gangen uitkomst bieden. Met een lengte van 1.454mm en een breedte van 828mm is de E10 de compactste van alle Linde heftrucks en zelfs smaller dan de kleinste reachtruck.

Easy Systems neemt Easy Conveyors over

In 2007 startte Easy Systems als commerciële partner van Easy Conveyors in België. Na een samenwerking van dertien jaar breidt Easy Systems nu verder uit door de activiteiten van Easy Conveyors over te nemen. Met de overname wil Easy Systems o.a.

DPD investeert 60 miljoen euro en creëert 500 nieuwe jobs in België

Tegen eind 2020 wil DPD zijn beleveringscapaciteit in België fors verhogen. Zo worden er nog dit jaar 500 nieuwe jobs gecreëerd, waarvan 200 operationele jobs en 300 nieuwe chauffeurs. Om tegemoet te komen aan de enorme groei in e-commerce en de komende eindejaarsperiode opent DPD nieuwe depots in Lummen, Sint-Niklaas en Asse-Zellik.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.