Buck Consultants International stelt visie op ‘verdozing’ van Nederland voor en pleit voor Nationale Taskforce

In 2019 zag Nederland 19 megadistributiecentra (elk meer dan 40.000m2) hun deuren openen. Daarnaast werden nog eens 12 XXL-dc’s aangekondigd. Dat levert Nederland sinds 2013 maar liefst 101 XXL-dc’s op.

De totale oppervlakte van de in 2019 nieuw opgeleverde en aangekondigde distributiecentra bedraagt ruim 2 miljoen vierkante meter. Dit grootste aantal nieuwe jaarlijkse XXL-distributiecentra ooit zet de discussie over de ‘verdozing’ van het landschap’ verder op scherp, zo verwacht Buck Consultants International. Het adviesbureau presenteert dan ook een ruimtelijk beleidskader met als doel tot een evenwichtige ruimtelijke ordening van logistiek te komen.
 
Op basis van zijn nieuwste onderzoek constateert Buck Consultants International (BCI) dat de hausse aan grote dc’s (nog) niet afneemt. “De efficiency in grotere logistieke centra blijft een voordeel. Bovendien hebben e-commerce distributiecentra meer ruimte nodig omdat ze veel producten op voorraad moeten hebben en er werkruimte nodig is voor het behandelen van retourzendingen”, constateert Kees Verweij, partner bij BCI.
 
Mede door een advies van het College van Rijksadviseurs (CRa) is er in Nederland een discussie ontstaan over de zogenaamde ‘verdozing van het landschap’. De toename van deze grootschalige distributiecentra en het daarmee samenhangende ruimtebeslag vragen om duidelijk beleid. “Het advies van het College van Rijksadviseurs was helaas matig onderbouwd en behoorlijk eenzijdig”, meent René Buck, directeur Buck Consultants International. “Wij bepleiten een ‘Nationale Taskforce’ die op evenwichtige wijze alle effecten van de XXL-distributiecentra in beeld brengt. Economische en arbeidsmarkteffecten, maar ook de impact op landschap, milieu en natuur. Ook mobiliteits- en congestie-effecten en wat dit betekent voor gemeentelijke grondopbrengsten moeten in kaart worden gebracht.” Ook het belang van logistiek voor de moderne maakindustrie en de hogere opleidingseisen in moderne dc’s moeten volgens het adviesbureau goed in de beschouwingen worden meegenomen.
 
Volgens BCI moet de Nationale Taskforce de problematiek op drie schaalniveaus aanpakken. Met name het eerste niveau – regionale bedrijventerreinplanning – is volgens René Buck cruciaal.
 

  • Niveau 1: regionale bedrijventerreinenplanning: er is de komende tien jaar ruimte nodig voor 5.500-9.500 hectare bedrijvigheid, waarvan pakweg de helft voor logistiek, zo blijkt uit recent onderzoek van BCI en EIB in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (basis: 2% economische groei). Een behoorlijk deel van deze vraag kan op huidige en geplande terreinen worden gerealiseerd, maar een deel naar verwachting ook niet. Als nationale economische groeidoelstellingen moeten worden gehaald, moeten bedrijven ook letterlijk de ruimte kunnen krijgen om te expanderen. Evenwichtige en flexibele planning van bedrijventerreinen moet beter worden opgepakt. BCI stelt voor daarbij onderscheid te maken tussen:
- logistieke parken, die verder afliggen van woonbebouwing en vooral geschikt worden gemaakt voor grootschalige logistiek; sommige regio’s lenen zich beter voor grootschalige logistieke bedrijvigheid dan andere vanwege ligging, (multimodale) bereikbaarheid, logistiek ecosysteem en andere (conflicterende) ruimteclaims. In geselecteerde regio’s kunnen prioritair nieuwe logistieke parken voor grootschalige dc’s worden ontwikkeld.
- gemengde bedrijventerreinen: terreinen waar ook logistiek zit, maar ook andere typen bedrijvigheid; vaak ook dichter bij woonbebouwing gelegen en dus komt menging met andere functies in beeld;
- herstructurering bestaande terreinen, waar nog mogelijkheden liggen voor zogenaamde brownfield-ontwikkeling. 
  • Niveau 2: Individuele terreinen: bij de realisatie en inrichting van logistiek gerelateerde bedrijventerreinen moet worden gekeken naar voorwaarden die moeten worden gesteld aan de verhouding gebouwomvang-kavelgrootte en optiebeleid. 
  • Niveau 3: gebouwniveau: eisen stellen aan duurzaamheid en multifunctioneel gebruik (bv. zonnepanelen) van warehouses en mogelijkheden verkennen voor meerlaags bouwen.

Recente nieuwsberichten

Cainiao opent eWTP Europese hub op Liege Airport

Technologiebedrijf Cainiao Smart Logistics Network – de logistieke tak van Alibaba – heeft zijn eHub op Liege Airport officieel geopend en in gebruik genomen. De bouw van het eerste gebouw op het logistieke platform is net beëindigd en Cainiao stelt er al meer dan 200 personen tewerk.

Basware koppelt Oracle Cloud ERP-gebruikers aan open e-factuurnetwerk

Als lid van het Oracle PartnerNetwork heeft Basware een recept ontwikkeld waarmee Oracle Fusion Cloud ERP-gebruikers eenvoudig verbinding kunnen maken met de e-Invoicing receiving oplossing van Basware. Het Basware e-Invoice receiving Recipe, mogelijk gemaakt door Oracle Integration Cloud, biedt een standaard kant-en-klare interface waarmee gebruikers van Oracle Fusion Cloud Enterprise Resource Planning (ERP) al hun facturen (aankoop-, service- en terugkerende facturen) kunnen ontvangen.

Ulma Handling Systems gaat samenwerking aan met Stow Robotics

Met de nieuwe samenwerking wil Ulma Handling Systems zich positioneren in de wereld van schaalbare goods-to-person oplossingen en vervolledigt het zijn aanbod met oplossingen die voornamelijk worden gevraagd door bedrijven waarvoor e-commerce ook een fundamenteel onderdeel van hun omzet is, zoals voor logistieke operators en last mile logistiek in het algemeen.

Euro Pool System automatiseert identificatie van RTI’s met RFID van Aucxis

Euro Pool System (EPS) is een toonaangevende leverancier van herbruikbare kratten in de Europese distributieketen voor levensmiddelen. Zo poolt EPS alle RTI’s (returnable transport items) voor de fruit- en groenteveilingen in België en andere EU-landen.

Tennant lanceert autonome reinigingsmachine voor grote oppervlakken

Met de nieuwe T16 AMR heeft Tennant Company zijn derde autonome reinigingsmachine in drie jaar tijd gelanceerd. Terwijl de eerder uitgebrachte T7 AMR en T380 AMR op respectievelijk middelgrote en kleine oppervlakken toegespitst zijn, richt de T16 AMR zich op grotere binnen- en buitenruimtes, zoals parkeerterreinen, industriële omgevingen en logistieke magazijnen.

Transportfederaties teleurgesteld over afbouw professionele diesel

De drie beroepsfederaties voor het goederenvervoer over de weg (Febetra, TLV en UPTR) zijn opgelucht dat de regering niet besloten heeft tot de onmiddellijke afschaffing van het systeem van de professionele diesel. Toch blijft de afbouw van dat systeem problematisch voor de sector.

Veelzijdig.Betrouwbaar.Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Frans pakketbedrijf Colis Privé operationeel in Willebroek

Colis Privé is een van de grootste pakjesbezorgers van Frankrijk. Jaarlijks brengt het bijna 63 miljoen pakjes aan huis vanuit vier grote hubs: Rijsel, Lyon, Orléans en Île-de-France. Het voorbije jaar is de Franse e-commercespeler begonnen met zijn internationale uitbreiding, met de oprichting van Colis Privé België.

Transportsector engageert zich voor betere werkomstandigheden van chauffeurs

De coronacrisis heeft nog maar eens bevestigd dat vrachtwagenchauffeurs een belangrijke rol spelen in onze maatschappij en economie. Om hun waardering voor vrachtwagenchauffeurs te uiten, maar ook om de overheid, het grote publiek en de klanten van transporteurs tot meer waardering aan te zetten, hebben de werknemers- en werkgeversorganisaties in de transportsector* een nieuw protocolakkoord gesloten.

GenieGrips breidt gamma veiligheidsproducten voor heftrucks uit

Het Australische familiebedrijf GenieGrips Pty Ltd, producent van veiligheidsproducten voor heftrucks, breidt zijn assortiment uit met de GenieGrips Stik-It Pads. Het betreft een dunne, zelfklevende oplossing om producten tegen beschadiging te beschermen en het risico van wegglijdende ladingen te minimaliseren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.