Buck Consultants International stelt visie op ‘verdozing’ van Nederland voor en pleit voor Nationale Taskforce

In 2019 zag Nederland 19 megadistributiecentra (elk meer dan 40.000m2) hun deuren openen. Daarnaast werden nog eens 12 XXL-dc’s aangekondigd. Dat levert Nederland sinds 2013 maar liefst 101 XXL-dc’s op.

De totale oppervlakte van de in 2019 nieuw opgeleverde en aangekondigde distributiecentra bedraagt ruim 2 miljoen vierkante meter. Dit grootste aantal nieuwe jaarlijkse XXL-distributiecentra ooit zet de discussie over de ‘verdozing’ van het landschap’ verder op scherp, zo verwacht Buck Consultants International. Het adviesbureau presenteert dan ook een ruimtelijk beleidskader met als doel tot een evenwichtige ruimtelijke ordening van logistiek te komen.
 
Op basis van zijn nieuwste onderzoek constateert Buck Consultants International (BCI) dat de hausse aan grote dc’s (nog) niet afneemt. “De efficiency in grotere logistieke centra blijft een voordeel. Bovendien hebben e-commerce distributiecentra meer ruimte nodig omdat ze veel producten op voorraad moeten hebben en er werkruimte nodig is voor het behandelen van retourzendingen”, constateert Kees Verweij, partner bij BCI.
 
Mede door een advies van het College van Rijksadviseurs (CRa) is er in Nederland een discussie ontstaan over de zogenaamde ‘verdozing van het landschap’. De toename van deze grootschalige distributiecentra en het daarmee samenhangende ruimtebeslag vragen om duidelijk beleid. “Het advies van het College van Rijksadviseurs was helaas matig onderbouwd en behoorlijk eenzijdig”, meent René Buck, directeur Buck Consultants International. “Wij bepleiten een ‘Nationale Taskforce’ die op evenwichtige wijze alle effecten van de XXL-distributiecentra in beeld brengt. Economische en arbeidsmarkteffecten, maar ook de impact op landschap, milieu en natuur. Ook mobiliteits- en congestie-effecten en wat dit betekent voor gemeentelijke grondopbrengsten moeten in kaart worden gebracht.” Ook het belang van logistiek voor de moderne maakindustrie en de hogere opleidingseisen in moderne dc’s moeten volgens het adviesbureau goed in de beschouwingen worden meegenomen.
 
Volgens BCI moet de Nationale Taskforce de problematiek op drie schaalniveaus aanpakken. Met name het eerste niveau – regionale bedrijventerreinplanning – is volgens René Buck cruciaal.
 

  • Niveau 1: regionale bedrijventerreinenplanning: er is de komende tien jaar ruimte nodig voor 5.500-9.500 hectare bedrijvigheid, waarvan pakweg de helft voor logistiek, zo blijkt uit recent onderzoek van BCI en EIB in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (basis: 2% economische groei). Een behoorlijk deel van deze vraag kan op huidige en geplande terreinen worden gerealiseerd, maar een deel naar verwachting ook niet. Als nationale economische groeidoelstellingen moeten worden gehaald, moeten bedrijven ook letterlijk de ruimte kunnen krijgen om te expanderen. Evenwichtige en flexibele planning van bedrijventerreinen moet beter worden opgepakt. BCI stelt voor daarbij onderscheid te maken tussen:
- logistieke parken, die verder afliggen van woonbebouwing en vooral geschikt worden gemaakt voor grootschalige logistiek; sommige regio’s lenen zich beter voor grootschalige logistieke bedrijvigheid dan andere vanwege ligging, (multimodale) bereikbaarheid, logistiek ecosysteem en andere (conflicterende) ruimteclaims. In geselecteerde regio’s kunnen prioritair nieuwe logistieke parken voor grootschalige dc’s worden ontwikkeld.
- gemengde bedrijventerreinen: terreinen waar ook logistiek zit, maar ook andere typen bedrijvigheid; vaak ook dichter bij woonbebouwing gelegen en dus komt menging met andere functies in beeld;
- herstructurering bestaande terreinen, waar nog mogelijkheden liggen voor zogenaamde brownfield-ontwikkeling. 
  • Niveau 2: Individuele terreinen: bij de realisatie en inrichting van logistiek gerelateerde bedrijventerreinen moet worden gekeken naar voorwaarden die moeten worden gesteld aan de verhouding gebouwomvang-kavelgrootte en optiebeleid. 
  • Niveau 3: gebouwniveau: eisen stellen aan duurzaamheid en multifunctioneel gebruik (bv. zonnepanelen) van warehouses en mogelijkheden verkennen voor meerlaags bouwen.

Recente nieuwsberichten

DPD Fresh plant ritten met PTV Route Optimiser ST

In september 2020 startte DPD Fresh, onderdeel van DPD Group, met de fijnmazige distributie van verse en diepgevroren levensmiddelen in België en Luxemburg. In een jaar tijd is het volume gegroeid naar 200 tot 300 pakketten per dag, variërend van maaltijdboxen voor consumenten tot de levering van vlees aan restaurants.

Bühler - Franz Haas Waffelmaschinen digitaliseert magazijnprocessen met ZetesMedea

Bühler - Franz Haas Waffelmaschinen GmbH is gespecialiseerd in machines voor de productie van zoetwaren en gebak, in het bijzonder wafelproducten. Het bedrijf koos ervoor de magazijnprocessen in zijn hoofdvestiging in Leobendorf – bij Wenen – te digitaliseren met ZetesMedea.

FedEx Express drijft capaciteit op voor aankomende piekperiode

FedEx Express, dochteronderneming van FedEx Corp., vergroot de capaciteit van zijn Europese luchtnetwerk dankzij drie nieuwe vluchten en de uitbreiding van de capaciteit van vier bestaande vluchten. In totaal kan zo elke week bijna 210.000 kilogram extra worden verstuurd tussen specifieke bestemmingen in Europa.

Easy Systems opent extra kantoor in Waregem

Easy Systems opent een nieuwe vestiging in Waregem, waar alle klanten uit Oost- en West-Vlaanderen, Henegouwen en Noord-Frankrijk voortaan terechtkunnen. Het nieuwe kantoor, gevestigd aan Groenbek 37 in 8780 Waregem, zal worden geleid door sales engineer Peter De Roo (foto links) en project engineer Tim Braekman.

Join Ahlers focused session on international trade, logistics and distribution

(Advertorial) Evaluating your footprint in Russia and, or CIS? Join our online event on 24 November. As businesses look beyond the pandemic and Brexit, there is a restart that brings opportunities, explores new markets, and innovates. International trade is important for our business development, looking for opportunities to grow and invest in emerging markets such as Russia.

ID Logistics neemt GVT Transport & Logistics over

ID Logistics, een internationale groep voor contractlogistiek, en GVT Transport & Logistics, de transport- en logistieke divisie van GVT Group of Logistics, hebben al een jarenlange samenwerking in de Benelux. Nu wordt de volgende stap in die samenwerking gezet door middel van de overname van 100% van GVT Transport & Logistics door de ID Logistics Group.

Ambitieus dc ondersteunt wereldwijd meerdere online webwinkels zonder vergaande automatisatie

(Advertorial) Orderverzamelsystemen bestaan zelden uit één enkel systeem. Bij Eurotape hebben ze begrepen dat automatisering niet in iedere situatie de oplossing hoeft te zijn. Lees verder…

Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite met het bepalen van de optimale voorraadniveaus op basis van hun voorraad- en supply chain-strategie. Daar zijn verschillende redenen voor, maar een belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer.

IMI voegt Lydia Voice oplossing aan WMS-portfolio toe

Als gevolg van het partnership dat Industri-Matematik International (IMI) in juni 2021 met Topsystem aanging, heeft de softwareleverancier zijn warehouse management systeem IMI WMS uitgebreid met Lydia Voice technologie. Deze pick-by-voice-oplossing kenmerkt zich door het ‘handsfree’, ‘eye-free’ en zelfs ‘headset-free’ gebruik dankzij het Lydia VoiceWear pickvest.

Duvel Moortgat kiest planning- en scheduling tools van Infor

Duvel Moortgat is als familiebedrijf gegroeid van een lokale brouwerij naar een mondiale speler met 10 productiesites in o.a. België, de VS en Tsjechië. Doordat bierproductie seizoensgebonden is, door de coronapandemie die tot een onvoorspelbare productie leidde en door de algemeen constante groei van Duvel, bereikte de planning van het productieproces via Excel de limiet.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.