Brauns-Heitmann krijgt veel ruimte op weinig grond dankzij Kardex Mlog

Al sinds 1874 ontwikkelt, produceert en verkoopt het Duitse bedrijf Brauns-Heitmann speciale schoonmaak- en wasmiddelen, decoratieartikelen (zoals kerst- en paasversiering), voedselkleurstoffen, textielverf, etc. Omdat het assortiment en de vraag in de loop van de tijd gestaag zijn gegroeid, nam ook de behoefte aan magazijnruimte sterk toe. Om de totale goederenstroom te optimaliseren en te centraliseren, gaf Brauns-Heitmann aan Kardex Mlog de opdracht een nieuw hoogbouwmagazijn (ter waarde van 4,1 miljoen euro) te bouwen in Warburg (Noordrijn-Westfalen, Duitsland).

Op een perceel van slechts 1500m2 bouwde Kardex Mlog een 40 meter hoog silomagazijn met drie gangen en 10.056 palletplekken. Daar worden de pallets met eindproducten overgenomen van de bestaande afvul- en verpakkingslijnen van de productie en klaargezet voor verzending. Daarnaast dient het hoogbouwmagazijn als tussentijdse opslagplaats voor verpakkingsmaterialen voor de productie.
Ook werden de logistieke processen van Brauns-Heitmann geoptimaliseerd en werd een nieuw WMS geïmplementeerd.
Als algemene aannemer was Kardex Mlog verantwoordelijk voor de coördinatie van de werkzaamheden en de levering van alle gebouw- en inrichtingselementen – van de stalen draagconstructie inclusief de gevel- en dakbekleding tot de transport- en opslagsystemen en de warehouse management software.

Beperkte ruimte

Wat het project uitdagend maakte, was de beperkte ruimte waarbinnen het magazijn moest passen: een smalle opening tussen een productiegebouw voor wasmiddelen en een magazijn voor kerstartikelen. Op een oppervlak van slechts 15×100 m moesten meer dan 10.000 palletplekken ontstaan. Om dat te bereiken, moest de hoogte in worden gegaan, temeer omdat de breedte van het perceel plaats bood aan slechts drie gangen. Om de capaciteit te bereiken, bouwde Kardex Mlog stellingen met 23 verdiepingen, waarbij telkens 11 verdiepingen een opslaghoogte van 1050 resp. 1650mm hebben. Eén verdieping is geschikt voor pallets van 2000mm hoog. In elk vak kunnen drie laadeenheden van 1000kg worden bewaard.
 
De totale hoogte van het magazijn bedraagt 40 meter. De magazijnkranen werden door Kardex Mlog aan die afmetingen aangepast. Voor Brauns-Heitmann werden drie magazijnkranen van het type MSingle B 1000/40 ET met automatische besturing en camerasystemen op maat gemaakt. ‘ET’ is de afkorting van ‘einfachtief’, het Duitse woord voor ‘enkeldiep’. Het getal 1000 duidt het gewicht (inclusief operator) aan dat de kraan kan tillen. De 39.160mm hoge machines bewegen met een snelheid tot 180m/min en een acceleratie van ongeveer 0,4m/s². Daardoor kunnen ongeveer 35 dubbelspelen of 57 enkelspelen per magazijnkraan worden bereikt. Momenteel worden er in Warburg rond de 89 pallets per uur in- en uitgeslagen – en dat in een 1,5-ploegendienst 5 dagen per week tussen 6.45 en 20.00 uur.

Vier meter in de grond

Om de stabiliteit van het smalle gebouw te waarborgen, is er voor een siloconstructie gekozen die vier meter in de grond staat op een bodemplaat met een zeer groot draagvermogen. Ook het bouwproces moest door het smalle perceel nauwgezet worden gepland. De verschillende werkzaamheden moesten binnen zeer korte tijdvensters ‘just-in-time’ worden voltooid – dat gold ook voor het aanbrengen van de dak- en wandbekleding en de installatie van de transportsystemen inclusief 71 aandrijvingen die de verbinding vormen met de goederenontvangst- en uitgiftestations.

Geoptimaliseerde materiaalstroom

Het magazijnsysteem wordt aangestuurd met programmeerbare besturingen (SPS) van het type Siemens S7. Voor een optimale materiaalstroom in het hoogbouwmagazijn moeten de modulaire softwareoplossingen Kardex Control Center zorgen, inclusief het warehouse management system Kardex WMS, het materiaalstroombeheersingssysteem Kardex MFlow en de visualiseringssoftware Kardex MVisu. Met Kardex MVisu worden alle transportsystemen en magazijnkranen en hun operationele status grafisch weergegeven. De artikelgegevens binnen een materiaalstam beheert de klant zelf in het ERP-systeem van CSB-System. Wijzigingen of aanvullende gegevens worden automatisch naar het Kardex Control Center verzonden.
 
De pallets die in de verschillende productielijnen en zones worden klaargezet, worden door stapelaars in ontvangst genomen en handmatig gescand. Laadeenheden (LE) voor het hoogbouwmagazijn gaan direct naar het infeedstation. Nadat de LE op het transportsysteem is geplaatst, wordt deze automatisch naar de overdrachtszone voor de betreffende magazijnkraan getransporteerd. Onderweg wordt het etiket van de pallet automatisch gescand. Ook vindt er een profielcontrole plaats, waarbij de afmetingen, het gewicht en de vrije vorkruimte worden gecontroleerd. Laadeenheden die te groot of te zwaar zijn, worden aan de materiaalstroom onttrokken en naar een NIO-bewerkingsstation (NIO = niet in orde) getransporteerd. Daar kunnen ze handmatig worden gecorrigeerd en vervolgens weer in de materiaalstroom worden teruggevoerd. Zodra de magazijnkraan de laadeenheid heeft ingeslagen, meldt het Kardex Control Center de voltooide opdracht met het locatienummer aan het ERP-systeem.
 
Op dit moment is er nog veel vrije ruimte. De capaciteit van het nieuwe hoogbouwmagazijn werd duurzaam berekend, waardoor Brauns-Heitmann in de toekomst kan blijven groeien.
Foto: Kardex Mlog

Recente nieuwsberichten

Dematic zorgt voor geluidsreductie in logistieke omgevingen

Dematic introduceert wereldwijd het Noise Reduction-portfolio, een oplossing voor luidruchtige omgevingen in de logistiek. Het aanbod bestaat uit audits met 3D-geluidsmapping voor en na, doorheen een volledige faciliteit. Op basis daarvan kan met aangepaste rollen, lamellen en transportbanden het geluid met 15 decibels worden verlaagd.

Bedrijven zien grootste waarde in visibiliteit op het vlak van transportmanagement

Niet minder dan 43% van de organisaties verwacht dat visibiliteit – met tracking & tracing van goederen in de supply chain – de grootste waarde heeft binnen transportmanagement. Dat blijkt uit het benchmarkonderzoek voor de transportsector dat Descartes dit jaar voor de zevende keer heeft uitgevoerd.

Tailormade Logistics opent zesde vestiging in Gent

Met de nieuwe vestiging in de haven van Gent versterkt de internationaal actieve groep zijn netwerk in de Gentse Kanaalzone. Het gaat om een multi-user logistieke site. Het nieuwbouwmagazijn, dat recent werd opgeleverd, wordt gehuurd bij Weerts Logistics Parks, de logistieke vastgoedafdeling van Weerts Group.

Rogier van der Linde wordt de nieuwe CEO van Royal Reesink

Volgend op een wissel van leiderschap in februari van dit jaar, neemt Rogier Van der Linde – na eerst de rol van deputy CEO vervuld te hebben – officieel de fakkel over. Voor zijn aanstelling als deputy CEO was Van der Linde VP Material Handling bij het bedrijf.

Witron voltooit vierde bouwfase van centraal Spar-magazijn

Na een implementatieperiode van nog geen twee jaar heeft de Spar Österreichische Warenhandels AG de vierde uitbreidingsfase van het centrale magazijn in Wels (ZLW) succesvol afgerond. Dat gebeurde in samenwerking met projectpartner WITRON Logistik + Informatik GmbH.

Dan Cake Polonia neemt efficiënt hoogbouwmagazijn met uitgebreid transportsysteem in gebruik

Kardex Mlog heeft als algemene aannemer voor Dan Cake Polonia een hoogbouwmagazijn met drie gangen en een uitgebreid transport- en besturingssysteem gebouwd. Het modulaire Kardex Control Center maakt een feilloze bediening mogelijk. Voor Kardex Mlog was dit een van de eerste projecten die door zijn Poolse vestiging werd gerealiseerd.

Maison Burtin digitaliseert processen voor orderpicking en verpakking

Champagneproducent Maison Burtin heeft de ZetesAtlas identification execution solution geïmplementeerd in combinatie met Zetes MD smart printing/applicator labelling stations om zijn processen te optimaliseren. Het project maakt deel uit van de wereldwijde digitaliseringsstrategie van de champagneproducent uit Epernay om de oplossingen voor picking en verpakking te optimaliseren en de volledige traceerbaarheid van flessen mogelijk te maken.

Jungheinrich vernieuwt ontwerp van elektrische trekker EZS 010

De EZS 010 is het compacte instapmodel van Jungheinricht om kleinere lasten tot 1 ton over kortere afstanden en in kleine ruimten te trekken, binnen en buiten en ook op hellingen. Het is mogelijk om hem zowel binnen als buiten te gebruiken.

Hak implementeert CloudSuite Food & Beverage van Infor

De bekende Nederlandse producent van groenten en peulvruchten start met een bedrijfsbrede implementatie van de Infor Cloudsuite Food & Beverage. De implementatie past bij de groeidoelstellingen van Hak. Bovendien moeten efficiëntere bedrijfsprocessen de organisatie in staat stellen om beter in te spelen op veranderende situaties in de markt.

Volvo Trucks presenteert elektrische trucks met grotere actieradius

Volvo Trucks introduceert nieuwe, krachtigere accu’s voor het middelzware elektrische trucksegment. Zij garanderen een actieradius tot 450 km en maken het mogelijk om nog meer stedelijk transport te elektrificeren. De krachtiger accu’s in Volvo's reeks middelzware vrachtwagens - de Volvo FL en Volvo FE Electric - moeten de overgang naar stiller en schoner stadsvervoer versnellen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.