Brauns-Heitmann krijgt veel ruimte op weinig grond dankzij Kardex Mlog

Al sinds 1874 ontwikkelt, produceert en verkoopt het Duitse bedrijf Brauns-Heitmann speciale schoonmaak- en wasmiddelen, decoratieartikelen (zoals kerst- en paasversiering), voedselkleurstoffen, textielverf, etc. Omdat het assortiment en de vraag in de loop van de tijd gestaag zijn gegroeid, nam ook de behoefte aan magazijnruimte sterk toe. Om de totale goederenstroom te optimaliseren en te centraliseren, gaf Brauns-Heitmann aan Kardex Mlog de opdracht een nieuw hoogbouwmagazijn (ter waarde van 4,1 miljoen euro) te bouwen in Warburg (Noordrijn-Westfalen, Duitsland).

Op een perceel van slechts 1500m2 bouwde Kardex Mlog een 40 meter hoog silomagazijn met drie gangen en 10.056 palletplekken. Daar worden de pallets met eindproducten overgenomen van de bestaande afvul- en verpakkingslijnen van de productie en klaargezet voor verzending. Daarnaast dient het hoogbouwmagazijn als tussentijdse opslagplaats voor verpakkingsmaterialen voor de productie.
Ook werden de logistieke processen van Brauns-Heitmann geoptimaliseerd en werd een nieuw WMS geïmplementeerd.
Als algemene aannemer was Kardex Mlog verantwoordelijk voor de coördinatie van de werkzaamheden en de levering van alle gebouw- en inrichtingselementen – van de stalen draagconstructie inclusief de gevel- en dakbekleding tot de transport- en opslagsystemen en de warehouse management software.

Beperkte ruimte

Wat het project uitdagend maakte, was de beperkte ruimte waarbinnen het magazijn moest passen: een smalle opening tussen een productiegebouw voor wasmiddelen en een magazijn voor kerstartikelen. Op een oppervlak van slechts 15×100 m moesten meer dan 10.000 palletplekken ontstaan. Om dat te bereiken, moest de hoogte in worden gegaan, temeer omdat de breedte van het perceel plaats bood aan slechts drie gangen. Om de capaciteit te bereiken, bouwde Kardex Mlog stellingen met 23 verdiepingen, waarbij telkens 11 verdiepingen een opslaghoogte van 1050 resp. 1650mm hebben. Eén verdieping is geschikt voor pallets van 2000mm hoog. In elk vak kunnen drie laadeenheden van 1000kg worden bewaard.
 
De totale hoogte van het magazijn bedraagt 40 meter. De magazijnkranen werden door Kardex Mlog aan die afmetingen aangepast. Voor Brauns-Heitmann werden drie magazijnkranen van het type MSingle B 1000/40 ET met automatische besturing en camerasystemen op maat gemaakt. ‘ET’ is de afkorting van ‘einfachtief’, het Duitse woord voor ‘enkeldiep’. Het getal 1000 duidt het gewicht (inclusief operator) aan dat de kraan kan tillen. De 39.160mm hoge machines bewegen met een snelheid tot 180m/min en een acceleratie van ongeveer 0,4m/s². Daardoor kunnen ongeveer 35 dubbelspelen of 57 enkelspelen per magazijnkraan worden bereikt. Momenteel worden er in Warburg rond de 89 pallets per uur in- en uitgeslagen – en dat in een 1,5-ploegendienst 5 dagen per week tussen 6.45 en 20.00 uur.

Vier meter in de grond

Om de stabiliteit van het smalle gebouw te waarborgen, is er voor een siloconstructie gekozen die vier meter in de grond staat op een bodemplaat met een zeer groot draagvermogen. Ook het bouwproces moest door het smalle perceel nauwgezet worden gepland. De verschillende werkzaamheden moesten binnen zeer korte tijdvensters ‘just-in-time’ worden voltooid – dat gold ook voor het aanbrengen van de dak- en wandbekleding en de installatie van de transportsystemen inclusief 71 aandrijvingen die de verbinding vormen met de goederenontvangst- en uitgiftestations.

Geoptimaliseerde materiaalstroom

Het magazijnsysteem wordt aangestuurd met programmeerbare besturingen (SPS) van het type Siemens S7. Voor een optimale materiaalstroom in het hoogbouwmagazijn moeten de modulaire softwareoplossingen Kardex Control Center zorgen, inclusief het warehouse management system Kardex WMS, het materiaalstroombeheersingssysteem Kardex MFlow en de visualiseringssoftware Kardex MVisu. Met Kardex MVisu worden alle transportsystemen en magazijnkranen en hun operationele status grafisch weergegeven. De artikelgegevens binnen een materiaalstam beheert de klant zelf in het ERP-systeem van CSB-System. Wijzigingen of aanvullende gegevens worden automatisch naar het Kardex Control Center verzonden.
 
De pallets die in de verschillende productielijnen en zones worden klaargezet, worden door stapelaars in ontvangst genomen en handmatig gescand. Laadeenheden (LE) voor het hoogbouwmagazijn gaan direct naar het infeedstation. Nadat de LE op het transportsysteem is geplaatst, wordt deze automatisch naar de overdrachtszone voor de betreffende magazijnkraan getransporteerd. Onderweg wordt het etiket van de pallet automatisch gescand. Ook vindt er een profielcontrole plaats, waarbij de afmetingen, het gewicht en de vrije vorkruimte worden gecontroleerd. Laadeenheden die te groot of te zwaar zijn, worden aan de materiaalstroom onttrokken en naar een NIO-bewerkingsstation (NIO = niet in orde) getransporteerd. Daar kunnen ze handmatig worden gecorrigeerd en vervolgens weer in de materiaalstroom worden teruggevoerd. Zodra de magazijnkraan de laadeenheid heeft ingeslagen, meldt het Kardex Control Center de voltooide opdracht met het locatienummer aan het ERP-systeem.
 
Op dit moment is er nog veel vrije ruimte. De capaciteit van het nieuwe hoogbouwmagazijn werd duurzaam berekend, waardoor Brauns-Heitmann in de toekomst kan blijven groeien.
Foto: Kardex Mlog

Recente nieuwsberichten

Prologis publiceert eerste Supply Chain Outlook rapport

Prologis, wereldwijde speler in logistiek vastgoed, heeft zijn ‘2025 Supply Chain Outlook Report’ gepubliceerd. Het rapport, dat aan zijn eerste editie toe is, biedt inzichten uit een onderzoek dat in opdracht van Prologis werd uitgevoerd door The Harris Poll bij meer dan 1.000 leidinggevenden in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Het rapport geeft weer hoe bedrijven zich voorbereiden op de toekomst van supply chains temidden van een toenemende druk door economische instabiliteit, een veranderende consumentenvraag en klimaatuitdagingen. De verzamelde inzichten moeten bedrijven een waardevolle benchmark bieden voor strategische planning, waardoor ze hun activiteiten kunnen afstemmen op de best practices en verwachtingen van topmanagers wereldwijd.

Verstoring van toelevering vormt grootste risico voor Procurement

Volgens recent onderzoek van Gartner vormt een verstoring van de toelevering de grootste bedreiging voor de inkoopactiviteiten in de toekomst.

Het onderzoek, dat van juni tot juli 2024 werd uitgevoerd bij 258 leiders op het gebied van sourcing en inkoop, was opgezet om chief procurement officers (CPO) inzicht te geven in de belangrijkste risico’s die een belemmering kunnen vormen voor de inkoopactiviteiten en deze te prioriteren. Samen met de inzichten geeft Gartner mee welke acties CPO’s kunnen ondernemen om die risico’s effectief te beheren.

In België wordt elektronische facturering tussen bedrijven (B2B) verplicht vanaf 1 januari 2026

(Advertorial) In 2021 kondigde het Belgische Ministerie van Financiën aan dat het van plan was om B2B-elektronische facturering verplicht te stellen. “2023 had de datum moeten zijn waarop deze hervorming van kracht werd, maar intussen wilde de regering verplichte e-belastingaangiften opnemen,” legt Christophe Viry, Product Marketing Director bij Generix Group, uit. Het wordt dus uiteindelijk 1 januari 2026: Minister van Financiën Vincent Van Peteghem kondigde aan dat hij op 29 september 2023 overeenstemming had bereikt met de Ministerraad voor de verplichte invoering van elektronische facturering.

Risicoloos software moderniseren

(Advertorial) Codeless helpt bedrijven met unieke processen hun verouderde software te moderniseren via de Slim Software Nabouwen methode. We bouwen uw huidige functionaliteiten na zonder toegang tot de broncode en vernieuwen in vier fasen: uitlijnen, nabouwen, optimaliseren en innoveren. Het resultaat? Toekomstbestendige software, volledig aangepast aan uw behoeften, en dat tegen een vaste prijs.

Masterclass Inventory 27 Nov - 4 Dec

(Advertorial) Veel bedrijven hebben moeite om de optimale voorraadniveaus te bepalen, rekening houdend met de bedrijfsomgeving en -beperkingen. Daar zijn verschillende redenen voor, maar één belangrijke reden is het gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Daarom hebben Optimact en PICS Belgium een unieke en zeer praktische training ontwikkeld op basis van hun uitgebreide ervaring.

Dematic op Logistica Next - koop uw gratis ticket

(Advertorial) Intralogistieke bedrijfsprocessen worden steeds meer gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Van 5-7 november toont Dematic in Jaarbeurs Utrecht de toekomst van intralogistiek, waaronder AMR's, AutoStore, Pouch Sorter en Multishuttle systemen op stand B065 in hal 7.

Osapiens breidt uit naar Benelux

Osapiens, leverancier van SaaS-oplossingen voor ESG-rapportages, opent een kantoor in Amsterdam om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen. Naar schatting zullen zo’n 70.000 bedrijven in de Benelux te maken krijgen met de nieuwe Europese duurzaamheidsregelgeving. Om hen daarbij te ondersteunen biedt Osapiens een platform dat afgestemd is op de lokale markt.

DB Schenker bouwt warehouse voor halfgeleiders in Nederland

Logistiek dienstverlener DB Schenker is van plan een nieuw logistiek warehouse te openen in de omgeving van Amsterdam. De locatie, die zich zal richten op de halfgeleiderindustrie (microchips), zal in totaal 18.000 vierkante meter beslaan. De bouw van het magazijn is al gestart. Verwacht wordt dat het in het najaar van 2025 opengaat.

Still breidt Classic Line uit met RCE 15-20 elektrische heftruck

Still, leverancier van oplossingen voor intralogistiek, introduceerde begin 2023 al zijn Classic Line vorkheftrucks. Nu breidt de leverancier dat gamma uit met de nieuwe range RCE 15-20 elektrische heftrucks. Het betreft een reeks compacte heftrucks voor incidentele en middelzware interne transporttaken in de klasse van 1,5 tot 2,0 ton. Naast compacte afmetingen en een hoge wendbaarheid kennen de drie- en vierwielvorkheftrucks een robuust, onderhoudsarm ontwerp, een intuïtief bedieningsconcept en hoge veiligheids- en servicestandaards. Gestandaardiseerde componenten en vaste uitrustingspakketten moeten zorgen voor een snelle beschikbaarheid van de RCE-trucks, die ook online kunnen worden besteld.

Transuniverse opent vestiging voor Maghreb en Noord-Frankrijk in Moeskroen

Transportbedrijf Transuniverse Forwarding uit Wondelgem (Gent) heeft in Moeskroen een nieuwe vestiging geopend voor groepagezendingen van en naar de Maghreb. De locatie richt zich specifiek op klanten in België en Noord-Frankrijk die goederen naar Marokko en Tunesië verzenden of uit die landen ontvangen. Daarnaast zal de vestiging zich richten op de distributie in het Noorden van Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.