Brauns-Heitmann krijgt veel ruimte op weinig grond dankzij Kardex Mlog

Al sinds 1874 ontwikkelt, produceert en verkoopt het Duitse bedrijf Brauns-Heitmann speciale schoonmaak- en wasmiddelen, decoratieartikelen (zoals kerst- en paasversiering), voedselkleurstoffen, textielverf, etc. Omdat het assortiment en de vraag in de loop van de tijd gestaag zijn gegroeid, nam ook de behoefte aan magazijnruimte sterk toe. Om de totale goederenstroom te optimaliseren en te centraliseren, gaf Brauns-Heitmann aan Kardex Mlog de opdracht een nieuw hoogbouwmagazijn (ter waarde van 4,1 miljoen euro) te bouwen in Warburg (Noordrijn-Westfalen, Duitsland).

Op een perceel van slechts 1500m2 bouwde Kardex Mlog een 40 meter hoog silomagazijn met drie gangen en 10.056 palletplekken. Daar worden de pallets met eindproducten overgenomen van de bestaande afvul- en verpakkingslijnen van de productie en klaargezet voor verzending. Daarnaast dient het hoogbouwmagazijn als tussentijdse opslagplaats voor verpakkingsmaterialen voor de productie.
Ook werden de logistieke processen van Brauns-Heitmann geoptimaliseerd en werd een nieuw WMS geïmplementeerd.
Als algemene aannemer was Kardex Mlog verantwoordelijk voor de coördinatie van de werkzaamheden en de levering van alle gebouw- en inrichtingselementen – van de stalen draagconstructie inclusief de gevel- en dakbekleding tot de transport- en opslagsystemen en de warehouse management software.

Beperkte ruimte

Wat het project uitdagend maakte, was de beperkte ruimte waarbinnen het magazijn moest passen: een smalle opening tussen een productiegebouw voor wasmiddelen en een magazijn voor kerstartikelen. Op een oppervlak van slechts 15×100 m moesten meer dan 10.000 palletplekken ontstaan. Om dat te bereiken, moest de hoogte in worden gegaan, temeer omdat de breedte van het perceel plaats bood aan slechts drie gangen. Om de capaciteit te bereiken, bouwde Kardex Mlog stellingen met 23 verdiepingen, waarbij telkens 11 verdiepingen een opslaghoogte van 1050 resp. 1650mm hebben. Eén verdieping is geschikt voor pallets van 2000mm hoog. In elk vak kunnen drie laadeenheden van 1000kg worden bewaard.
 
De totale hoogte van het magazijn bedraagt 40 meter. De magazijnkranen werden door Kardex Mlog aan die afmetingen aangepast. Voor Brauns-Heitmann werden drie magazijnkranen van het type MSingle B 1000/40 ET met automatische besturing en camerasystemen op maat gemaakt. ‘ET’ is de afkorting van ‘einfachtief’, het Duitse woord voor ‘enkeldiep’. Het getal 1000 duidt het gewicht (inclusief operator) aan dat de kraan kan tillen. De 39.160mm hoge machines bewegen met een snelheid tot 180m/min en een acceleratie van ongeveer 0,4m/s². Daardoor kunnen ongeveer 35 dubbelspelen of 57 enkelspelen per magazijnkraan worden bereikt. Momenteel worden er in Warburg rond de 89 pallets per uur in- en uitgeslagen – en dat in een 1,5-ploegendienst 5 dagen per week tussen 6.45 en 20.00 uur.

Vier meter in de grond

Om de stabiliteit van het smalle gebouw te waarborgen, is er voor een siloconstructie gekozen die vier meter in de grond staat op een bodemplaat met een zeer groot draagvermogen. Ook het bouwproces moest door het smalle perceel nauwgezet worden gepland. De verschillende werkzaamheden moesten binnen zeer korte tijdvensters ‘just-in-time’ worden voltooid – dat gold ook voor het aanbrengen van de dak- en wandbekleding en de installatie van de transportsystemen inclusief 71 aandrijvingen die de verbinding vormen met de goederenontvangst- en uitgiftestations.

Geoptimaliseerde materiaalstroom

Het magazijnsysteem wordt aangestuurd met programmeerbare besturingen (SPS) van het type Siemens S7. Voor een optimale materiaalstroom in het hoogbouwmagazijn moeten de modulaire softwareoplossingen Kardex Control Center zorgen, inclusief het warehouse management system Kardex WMS, het materiaalstroombeheersingssysteem Kardex MFlow en de visualiseringssoftware Kardex MVisu. Met Kardex MVisu worden alle transportsystemen en magazijnkranen en hun operationele status grafisch weergegeven. De artikelgegevens binnen een materiaalstam beheert de klant zelf in het ERP-systeem van CSB-System. Wijzigingen of aanvullende gegevens worden automatisch naar het Kardex Control Center verzonden.
 
De pallets die in de verschillende productielijnen en zones worden klaargezet, worden door stapelaars in ontvangst genomen en handmatig gescand. Laadeenheden (LE) voor het hoogbouwmagazijn gaan direct naar het infeedstation. Nadat de LE op het transportsysteem is geplaatst, wordt deze automatisch naar de overdrachtszone voor de betreffende magazijnkraan getransporteerd. Onderweg wordt het etiket van de pallet automatisch gescand. Ook vindt er een profielcontrole plaats, waarbij de afmetingen, het gewicht en de vrije vorkruimte worden gecontroleerd. Laadeenheden die te groot of te zwaar zijn, worden aan de materiaalstroom onttrokken en naar een NIO-bewerkingsstation (NIO = niet in orde) getransporteerd. Daar kunnen ze handmatig worden gecorrigeerd en vervolgens weer in de materiaalstroom worden teruggevoerd. Zodra de magazijnkraan de laadeenheid heeft ingeslagen, meldt het Kardex Control Center de voltooide opdracht met het locatienummer aan het ERP-systeem.
 
Op dit moment is er nog veel vrije ruimte. De capaciteit van het nieuwe hoogbouwmagazijn werd duurzaam berekend, waardoor Brauns-Heitmann in de toekomst kan blijven groeien.
Foto: Kardex Mlog

Recente nieuwsberichten

All Sport Group live met Locus WMS

All Sport is een Belgisch familiebedrijf dat in de jaren ‘70 werd opgericht in Arendonk, waar het hoofdkantoor en magazijn zich nog steeds bevinden. In de loop der jaren is de groothandel voor sport- en lifestylemerken – met merken als Nike, Speedo en de tassen van Converse – internationaal gegroeid.

All Sport heeft een grote verscheidenheid aan seizoensartikelen en -orders, met veel specifieke vereisten voor opslag, pickmethoden en waardetoevoegende activiteiten. De bouw van een nieuw magazijn was de ideale gelegenheid om een sturend warehouse management systeem te integreren om de algemene efficiëntie te verhogen. De keuze viel op Locus WMS, waarvan onlangs de go-live plaatsvond.

Igus brengt bionische hand voor ReBeL cobot op de markt

Robots zijn niet meer weg te denken uit de industrie en vinden steeds vaker hun weg naar kleine en middelgrote bedrijven in de vorm van cobots. Ze sorteren, picken en verplaatsen met behulp van camera’s, zuigers en grijpersystemen. Igus, fabrikant van hoogwaardige polymeren voor beweging, heeft nu een vingergrijper ontwikkeld voor zijn ReBeL cobot, zodat deze ook humanoïde taken kan uitvoeren. De vingergrijper is volledig vervaardigd uit kunststoffen die vrij zijn van smeermiddelen en is eenvoudig te integreren.

Vanas Engineering in Italiaanse handen

De Belgische integrator Vanas Engineering, gespecialiseerd in het implementeren van pick- en opslagsystemen voor magazijnoptimalisering, maakt voortaan integraal deel uit van Modula S.p.A., een Italiaanse leverancier van geautomatiseerde intralogistieke oplossingen. De overname moet zorgen voor een voortzetting van de groei die beide bedrijven de laatste jaren hebben gerealiseerd.

Supply chain- en logistieke bedrijven focussen op automatisering om personeelstekort te beperken

Meer dan de helft van de supply chain- en logistieke leiders (54%) wil personeelstekorten opvangen door te focussen op het automatiseren van repetitieve taken om de productiviteit van medewerkers te verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van Descartes Systems Group, aanbieder van softwareoplossingen voor de supply chain en logistiek.

Rijverbod voor voertuigen boven 3,5 ton op het Viaduct van Vilvoorde

(Advertorial) Vanaf 9 augustus gelden nieuwe verkeersmaatregelen op het Viaduct van Vilvoorde. Om belangrijke laswerken veilig uit te voeren, is er een rijverbod voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton. Dit verbod is van kracht elke vrijdag van 23u tot maandag 4u en geldt voor de binnenring richting Zaventem.

GUD Filters optimaliseert voorraadtelling in DC met ZetesMedea

GUD Filters, Zuid-Afrika’s toonaangevende autofiltermerk sinds 1949, optimaliseert zijn magazijnprocessen met ZetesMedea Full Pallet Inventory. Met behulp van ‘machine vision’ garandeert die technologie de integriteit van de voorraadtelling en wordt de efficiëntie in het distributiecentrum verhoogd.

TVH Equipment neemt intrek in nieuw ‘Nest’ in Waregem

TVH Equipment heeft al zijn Waregemse activiteiten gecentraliseerd in een nieuw gebouw langs de E17. Met de verhuizing van het hoofdkantoor naar de Mannebeekstraat is het bedrijf, actief in de verhuur en verkoop van nieuwe en tweedehandse heftrucks, hoogwerkers, magazijntoestellen en laadbruggen, naar eigen zeggen helemaal klaar voor verdere strategische groei.

TVH Equipment deelt het opvallende, ronde gebouw met Mateco IT, een aanbieder van technologische oplossingen voor de Mateco groep. Mateco IT ondersteunt Mateco wereldwijd met digitale oplossingen voor de verhuur van hoogwerkers, vorkheftrucks en verreikers, en de verkoop van nieuwe en tweedehandse machines.

BMW steunt op Inther Group voor tijdige levering van reserveonderdelen

De Beierse autofabrikant BMW heeft zijn opslagprocessen en de productie- en verzenddynamiek verbeterd met de hulp van systeemintegrator Inther Group. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomisch op maat gemaakte orderpickingstations heeft Inther Group een nieuw doorvoerpotentieel mogelijk gemaakt, waardoor een tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid wordt gegarandeerd.

ERP-leverancier ProAlpha neemt MKG over

ProAlpha Group, een Duitse ERP-softwareleverancier voor de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland), heeft MKG overgenomen. MKG, voluit Metaal Kennis Groep Nederland BV, is een ERP-leverancier voor de metaalsector uit Hengelo (Overijssel). Het MKG-team van zeventig medewerkers levert ERP-oplossingen aan meer dan achthonderd kleine en middelgrote metaalbedrijven. Door de overname versterkt ProAlpha zijn productportfolio voor kmo’s in de metaalverwerkende industrie en breidt het de activiteiten van MKG uit naar de DACH-regio. Tegelijkertijd vergroot ProAlpha zijn marktpositie in de Benelux.

Jungheinrich presenteert nieuwe serie elektrische stapelaars

Jungheinrich lanceert een volledig herziene uitvoering van zijn serie elektrische stapelaars in het instapsegment. Daarmee mikt de leverancier van intralogistiek-oplossingen met name op kmo’s, retail- of productie- en ambachtelijke bedrijven met beperkte opslag- en werkruimtes, die vaak op handbediende elektrische stapelaars vertrouwen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.