Branson bouwt futuristische cargotrein met snelheden tot ruim 1.220 km/uur

We staan aan de vooravond van een nieuwe omwenteling in transporttechnologie. Binnenkort zal immers een futuristische trein letterlijk goederen doorheen Azië en Europa kunnen blazen. Daartoe hebben de Londense architecten van Foster and Partners zwevende ‘pods’ ontworpen die cargo kunnen transporteren aan een snelheid van maar liefst 1.220 km/uur. De ontwerpers slaan voor de lancering van het transportsysteem de handen in elkaar met Virgin Hyperloop One van Richard Branson.

Hyperloop is een gepland transportsystem waarbij pods met passagiers doorheen vacuüm kokers zullen reizen aan een duizelingwekkende snelheid van 800 km/uur en meer. Die pods worden aangedreven door elektriciteit en magnetisme. Het was trouwens Tesla’s medeoprichter Elon Musk die in 2013 voor het eerst het idee opperde.
Hoewel de Hyperloop-technologie op termijn ook zal worden gebruikt om passagiers te vervoeren, wil het consortium rond Foster and Partners en Richard Branson, samen met havenoperator DP World, in de eerste plaats een intercontinentale Hyperloop vrachtroute ontwikkelen doorheen Azië, het Midden-Oosten en Europa. Tegen 2021 willen ze drie ‘productiesystemen’ operationeel hebben.
 
Het systeem, dat luistert naar de naam DP World Cargospeed, moet aan hoge snelheden cargo vervoeren tussen grote warehouses en consumenten vele kilometers verderop. De kostprijs per kilogram zou dezelfde zijn als bij regulier transport per vrachtwagen, zij het met minder vervuiling.
Drones zouden instaan om de laatste kilometers af te leggen en het hele systeem zou worden gevoed met hernieuwbare energie.
 
Ondertussen zijn de eerste succesvolle tests afgerond.
Dubai zou al een akkoord hebben getekend voor een lijn die loopt van de stad naar Abu Dhabi. Die afstand zou in 12 minuten tijd kunnen worden afgelegd, in vergelijking met ruim een uur per spoor of over de weg.
Foto: Foster + Partners

Recente nieuwsberichten

OM Partners opent nieuw satellietkantoor in Waver

Daarmee wil het bedrijf inspelen op het groeiende aantal medewerkers uit Vlaams-Brabant, Brussel en Wallonië. Het nieuwe kantoor bevindt zich in bedrijvencentrum Phase V, dat deel uitmaakt van het bedrijvenpark Les Collines de Wavre. In 2015 opende OM Partners ook al een satellietkantoor in Gent.

Unisys stelt ‘Machine-Learning-as-a-Service’ voor

Machine-Learning-as-a-Service is een nieuwe dienst waarmee organisaties veranderingen in de marktomstandigheden kunnen voorspellen en snel alle mogelijke reacties op die veranderingen kunnen inschatten. De dienst is beschikbaar als onderdeel van het Unisys Analytics Platform en combineert een database van machine learning-algoritmes met een suite aan methodologieën en processen die belangrijke details en inzichten uit klantengegevens analyseren en beschikbaar maken in vooraf gedefinieerde rapportages.

Delaware Consulting heet voortaan delaware

Het bedrijf dat de afgelopen vijftien jaar bekendstond als Delaware Consulting werd omgedoopt tot ‘delaware’. De nieuwe naam moet delaware’s bredere portfolio en uitbreiding over de value chain reflecteren. De kleine d in de naam moet dan weer een minimalistische toets voorstellen die in het verlengde ligt van delaware’s principes rond ‘agile’ denken en handelen.

Groep Heylen ontwikkelt logistieke campus in Almelo

De Belgische investeerder Groep Heylen heeft in Nederland een ontwikkelovereenkomst getekend met het Openbaar Lichaam Regionaal Bedrijventerrein Twente voor de uitgifte van ongeveer dertig hectare bouwterrein op XL Business Park Twente in Almelo.

Sage lanceert nieuwe versie van Sage X3

Sage X3 is een geïntegreerde beheersoplossing, ontwikkeld om bedrijven in het middensegment bij te staan op het vlak van administratief en financieel beheer, logistieke performantie en industriële en dienstverlenende activiteiten. Versie 11 van Sage X3 brengt niet alleen verbeterde functionaliteit op het gebied van mobiliteit en besluitondersteuning, maar biedt ook een geoptimaliseerd beheer van productie- en dienstverleningstaken én end-to-end-beheer van de supply chain, inclusief de aankoop voor massa-import, opslag en distributie via meerdere kanalen.

Panasonic verwerft controlemeerderheid in Zetes

De Belgische mededingingsautoriteit heeft de overname goedgekeurd van een meerderheid van de aandelen in Zetes Industries door Panasonic Corporation. Dit akkoord is een van de laatste opschortende voorwaarden om de overeenkomsten te voltrekken die gesloten werden op 22 december 2016 met betrekking tot de verwerving door Panasonic van alle aandelen in Zephir Corporation (een holding die eigenaar is van 23,70% van de uitgegeven aandelen in Zetes), alsook 24,67% van de aandelen in Zetes aangehouden door Cobepa en de aandelen in Zetes die in handen zijn van enkele individuele aandeelhouders.

EU implementeert asset management-oplossingen van Phi Data

Phi Data heeft een aanbesteding gewonnen die uitging van vier Europese instanties: het secretariaat-generaal van de Raad, het Hof van Justitie van de Europese Unie, de Europese Rekenkamer en het European University Institute. Voorwerp van de opdracht is de implementatie van een nieuw systeem voor asset management.

Alibaba.com neemt Kuehne + Nagel in de arm

Kuehne + Nagel heeft een intentieovereenkomst gesloten met Alibaba.com, de B2B-tak van Alibaba Group, om op wereldschaal logistieke diensten te verlenen aan B2B-klanten van de Chinese e-commercereus. Alibaba.com maakt op zijn site al sinds een jaar gebruik van KN FreightNet, de digitale oplossing van Kuehne + Nagel.

DHL Supply Chain LSHC sluit partnership met Boehringer Ingelheim & Chiesi

DHL Supply Chain Life Sciences & Healthcare, de strategische divisie van DHL Supply Chain, die logistieke oplossingen biedt voor de life sciences & healthcare (LSHC) sector, sluit nieuwe partnerships met de farmaceutische bedrijven Boehringer Ingelheim en Chiesi.

Rickmers Maritime gooit handdoek in de ring

Het in Singapore gevestigde scheepsfonds gaat in vereffening na maandenlange onderhandelingen met zijn geldschieters en schuldeisers. Zij zijn er niet in geslaagd een consensus te bereiken voor een afwaardering van hun belegging, wat de weg belemmert voor de broodnodige nieuwe financiële injecties van investeerders.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.