Branson bouwt futuristische cargotrein met snelheden tot ruim 1.220 km/uur

We staan aan de vooravond van een nieuwe omwenteling in transporttechnologie. Binnenkort zal immers een futuristische trein letterlijk goederen doorheen Azië en Europa kunnen blazen. Daartoe hebben de Londense architecten van Foster and Partners zwevende ‘pods’ ontworpen die cargo kunnen transporteren aan een snelheid van maar liefst 1.220 km/uur. De ontwerpers slaan voor de lancering van het transportsysteem de handen in elkaar met Virgin Hyperloop One van Richard Branson.

Hyperloop is een gepland transportsystem waarbij pods met passagiers doorheen vacuüm kokers zullen reizen aan een duizelingwekkende snelheid van 800 km/uur en meer. Die pods worden aangedreven door elektriciteit en magnetisme. Het was trouwens Tesla’s medeoprichter Elon Musk die in 2013 voor het eerst het idee opperde.
Hoewel de Hyperloop-technologie op termijn ook zal worden gebruikt om passagiers te vervoeren, wil het consortium rond Foster and Partners en Richard Branson, samen met havenoperator DP World, in de eerste plaats een intercontinentale Hyperloop vrachtroute ontwikkelen doorheen Azië, het Midden-Oosten en Europa. Tegen 2021 willen ze drie ‘productiesystemen’ operationeel hebben.
 
Het systeem, dat luistert naar de naam DP World Cargospeed, moet aan hoge snelheden cargo vervoeren tussen grote warehouses en consumenten vele kilometers verderop. De kostprijs per kilogram zou dezelfde zijn als bij regulier transport per vrachtwagen, zij het met minder vervuiling.
Drones zouden instaan om de laatste kilometers af te leggen en het hele systeem zou worden gevoed met hernieuwbare energie.
 
Ondertussen zijn de eerste succesvolle tests afgerond.
Dubai zou al een akkoord hebben getekend voor een lijn die loopt van de stad naar Abu Dhabi. Die afstand zou in 12 minuten tijd kunnen worden afgelegd, in vergelijking met ruim een uur per spoor of over de weg.
Foto: Foster + Partners

Recente nieuwsberichten

Datalogic stelt draagbare bluetooth-scanner CODiScan voor

Datalogic, wereldwijd actief op het gebied van automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, heeft de CODiScan serie gelanceerd. Het betreft een nieuwe serie draagbare bluetooth-scanners die zijn ontworpen voor toepassing in de transport en logistiek, retail en productie. Met een gewicht van slechts 44 gram kan de scanner op verschillende lichaamsdelen worden gedragen. De modulaire CODiScan is uitgerust met de Green Spot-technologie van Datalogic.

Dachser heeft overname Frigoscandia afgerond

Sinds 4 maart 2024 is Frigoscandia AB een volledige dochteronderneming van Dachser en daarmee onderdeel van het Food Logistics-netwerk van de logistiek dienstverlener uit het Duitse Kempten. De overname markeert meteen ook het begin van de volledige integratie van het Scandinavische bedrijf in het Dachser-netwerk.

Vlaanderen breidt wegennet met kilometerheffing niet uit

Transport & Logistics Belgium (TLB), het overkoepelende orgaan van de drie erkende transportfederaties in België (Febetra, TLV en UPTR), laat weten dat het bij de Vlaamse regering heeft verkregen dat de tolheffing in Vlaanderen alsnog niet wordt uitgebreid.

Movu orkestreert een dynamisch ensemble van magazijnrobots op LogiMAT 2024

Op LogiMAT 2024 geeft Movu Robotics een dynamische demonstratie van samenspel van magazijnrobotica.

Loadhog lanceert nieuwe bak voor intralogistieke automatisering

Het Britse bedrijf Loadhog richt zich op het ontwerp, de productie, de verkoop en het poolen van meermalig te gebruiken verpakkingsoplossingen. Met de Autotote 64 lanceert de verpakkingsfabrikant een container die speciaal is ontworpen om ingezet te worden bij intralogistieke automatisering. Zo is de bak ontworpen voor gebruik met AMR’s, conveyors, shuttle-opslagsystemen en andere ASRS-technologieën.

Cabka stelt nieuwe BigBag S5 pallet voor

Cabka, aanbieder van herbruikbare transportverpakkingen gemaakt van gerecycled plastic, introduceert met de BigBag S5 pallet een nieuwe ladingdrager die moet voldoen aan de veranderende behoeften van klanten die zich inzetten voor een duurzaam milieu.

MAN automatiseert productielogistiek met robots van Magazino

Vrachtwagenconstructeur MAN gaat in zijn vestiging in Neurenberg een vloot van 12 SOTO-robots inzetten om de logistiek van kleine goederen volledig te automatiseren. De SOTO-robot is afkomstig van het Duitse roboticabedrijf Magazino, een dochteronderneming van Jungheinrich.

TVH wordt geautoriseerde hersteldienst voor Bosch Rexroth HMI-producten

TVH, internationaal leverancier van onderdelen, is aangesteld als geautoriseerde hersteldienst voor HMI-producten van Bosch Rexroth, gespecialiseerd in aandrijf- en besturingstechnologie en -componenten.

Schrijf nog snel gratis in voor Supply Chain Innovations

De dag van Supply Chain Innovations, donderdag 14 maart 2024, nadert met rasse schreden. Ongetwijfeld wilt u net als honderden andere collega’s uw opwachting maken op dit iconische event voor de supply chain professional, dat ook dit jaar in Antwerp Expo plaatsvindt.

Whitepaper: Efficiënt van A naar B

Wat is voor u de beste magazijntruck? Misschien degene die uw goederen het snelst van A naar B brengt. Of degene die het minste energie verbruikt. Of de meest ergonomische. Of de veiligste. Of…

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.