Bpost neemt nieuwe pakjessorteermachine in gebruik in Antwerpen X

Het centrum van Bpost, Antwerpen X, beslaat een oppervlakte van 55.000m², waarvan ongeveer 36.000m² wordt ingenomen door het sorteercentrum. In dat hybride sorteercentrum worden zowel brieven als pakjes verwerkt. Om een idee te geven van de capaciteit: dagelijks worden in Antwerpen X tussen 1 en 1,1 miljoen brieven gesorteerd.

In 2022 kondigde Bpost aan dat in Antwerpen X een nieuwe pakjessorteermachine zou worden geïnstalleerd om het groeiende pakjesvolume te kunnen blijven opvangen. Tegen het einde van het jaar werd al een eerste deel van de machine in gebruik genomen, toen nog in combinatie met de oude machine. Nu, najaar 2023, is de installatie van de pakjessorteermachine (PSM) voltooid. De oude machine is ontmanteld en de nieuwe is volledig operationeel. Resultaat: het sorteercentrum kan dubbel zoveel pakjes verwerken dan met de oude machine.

De nieuwe PSM voorziet meer dan 1,2km aan transportbanden en is goed voor de verwerking van 75.000 à 95.000 pakjes per dag. In piekperiodes, waar Bpost tot 100 extra tijdelijke medewerkers aanneemt, schommelt de capaciteit zelfs tussen 130.000 en 200.000 pakjes per dag.

Met de ingebruikname van de nieuwe PSM evolueert Antwerpen X van een regionaal naar een nationaal sorteercentrum. De nieuwe machine is volgens Bpost dan ook gericht op een hoge capaciteit en doeltreffendheid.

  • De sorteercapaciteit verdubbelt van 9.000 naar 20.000 pakjes per uur.
  • De 360°-scanner op de PSM leest de barcode, zelfs al bevindt die zich onderaan of op de zijkant. De scanner registreert naast de bestemming ook het gewicht en de grootte van de pakjes.
  • De machine beschikt over 160 glijgoten waarin pakjes terechtkomen in containers voor 400 verschillende bestemmingen. Waar Antwerpen X vroeger hoofdzakelijk sorteerde voor de Antwerpse regio, kan het sorteercentrum meer volumes aan, ook van pakjes buiten de regio. Zo evolueert Antwerpen X van een regionaal naar een nationaal sorteercentrum.
  • De machine is uitgerust met een geautomatiseerde afremfunctie op de glijgoten, waardoor de kans op beschadiging van pakjes afneemt.
  • Dankzij de vier bijkomende uitschuifbare invoertransportbanden, die tot in de vrachtwagen uitgeschoven worden, krijgen klanten de mogelijkheid pakjes in bulk aan te leveren in Antwerpen X, rechtstreeks uit de vrachtwagen, zonder extra verpakking op pallets of in containers.
  • Het sorteren van de pakjes gaat sneller dan vroeger, waardoor Bpost voor sommige klanten een latere aanlevertijd kan aanbieden.
  • Doordat de nieuwe machine grotere formaten sorteert, daalt het aantal pakjes dat manueel moet worden gesorteerd.

Foto: bpost

Recente nieuwsberichten

Schneider Electric transformeert wereldwijde logistiek met Manhattan Unified Supply Chain

Na twaalf jaar met een WMS van Manhattan te werken, heeft Schneider Electric, leverancier van diensten op het vlak van energiebeheer en industriële automatisering, besloten te upgraden naar Manhattan Active Warehouse Management en dat uit te breiden met Manhattan Active Transportation Management. De beslissing maakt deel uit van een bedrijfsbrede transformatiestrategie en moet het wereldwijde distributie- en transportnetwerk van Schneider Electric een boost geven.

Yusen Logistics Benelux rondt overname van Parts Express af

Leverancier van logistieke oplossingen Yusen Logistics (Benelux) heeft de overname afgerond van Parts Express, een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Toyota brengt overgenomen bedrijven onder in TALG

Toyota Industries Corporation (TICO) heeft Toyota Automated Logistics Group (TALG) in het leven geroepen om er zijn dochteronderneming Toyota L&F in onder te brengen. Ook Bastian Solutions en Vanderlande – de bedrijven die Toyota in 2017 overnam – en Viastore – overgenomen in 2022 – maken deel uit van TALG. Met die beslissing wil Toyota zijn aanwezigheid als toonaangevende speler in automatiseringsprojecten wereldwijd vergroten en tegelijkertijd profiteren van de synergieën tussen de dochterbedrijven.

Still vertaalt ARIBIC-onderzoekresultaten naar digitale toepassingen voor intralogistiek

Recent werd het onderzoeksproject ARIBIC (Artificial Intelligence-Based Indoor Cartography) afgerond. Daarbij werden gegevens automatisch verzameld en gebruikt voor een live digital twin van een magazijn. Still, leverancier van intralogistieke oplossingen, trad daarbij op als projectleider en gaat de resultaten van het project nu vertalen naar marktklare producten.

Voorkom energieverliezen op de laadkaai

(Advertorial) Duurzaamheid staat tegenwoordig centraal bij de meeste bedrijven. Managers hebben niet alleen een morele verantwoordelijkheid, maar staan ook onder druk om hun CO2-uitstoot te minimaliseren en het energieverbruik terug te dringen.

Kuehne+Nagel breidt spare parts logistiek voor BMW uit

Als een belangrijke logistiek dienstverlener voor de auto-industrie beheert Kuehne+Nagel momenteel een 170.000m² groot centrum voor de verwerking en levering van auto-onderdelen in het Duitse Wallersdorf.

Nieuwe tarieven voor kilometerheffing vanaf 1 juli 2024

Vanaf maandag 1 juli 2024 gelden in Vlaanderen en Brussel nieuwe tarieven voor de kilometerheffing. Het gaat om een indexaanpassing.

Righi Elettroservizi tackelt leveringsproblemen met AutoStore van Dematic

Dematic heeft de levering en installatie voltooid van een AutoStore-systeem voor Righi Elettroservizi SpA, een Italiaanse onderneming actief op het vlak van industriële automatisering, systeemintegratie en informatietechnologie.

Sonepar schakelt opnieuw Knapp in voor magazijnautomatisering

Sonepar is een toonaangevende groothandel in elektrische apparaten en componenten voor professionals zoals elektriciens. Het bedrijf beschikt over 2.400 vestigingen in 40 landen en heeft ongeveer 45.000 medewerkers in dienst. Om de verwerking van kleine onderdelen in zijn bestaande magazijn in Holzwickede bij Dortmund te automatiseren, heeft de groothandel zijn jarenlange partner Knapp de opdracht gegeven een automatiseringsoplossing te implementeren. Die oplossing zal bestaan uit shuttle-technologie, ergonomische goederen-naar-persoon werkstations en de KiSoft software-oplossing van Knapp. Met de oplossing kan Sonepar niet alleen de handling van kleine onderdelen automatiseren, ook kan de bezorgservice worden uitgebreid.

Hardis Group opent vestiging in Italië

Hardis Group, de Franse ontwikkelaar en leverancier van de logistieke software suite Reflex en dienstverlener/aanbieder van de CRM-oplossingen van Salesforce via zijn dochteronderneming Cloudity, heeft een meerderheidsbelang verworven in Hardis Italia. Dat bedrijf is opgericht in 1995 en was jarenlang integratiepartner voor het logistieke softwaresysteem Reflex. De deal sluit aan bij de internationale groeistrategie van Hardis Group en resulteert in de oprichting van een nieuwe Italiaanse vestiging in Milaan. Het nieuws volgt op eerdere vergelijkbare stappen in Spanje (2017), Nederland (2018) en Polen (2021).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.