Bpost neemt Amerikaanse pakjesdienst Radial over
Met de overname van Radial, met hoofdzetel in Pennsylvania, wil bpost vooral de ontwikkeling van zijn logistieke oplossingen voor e-commerce versnellen en zijn klanten in Europa en Noord-Amerika een grensoverschrijdende dienstverlening aanbieden die moet gelden als voorbeeld voor de sector. Ook wil het postbedrijf zijn dienstenaanbod verder uitbreiden tot de hele waardeketen van de logistiek.
Sinds de mislukte overnamepoging van PostNL vorig jaar, kreeg bpost verschillende overnamevoorstellen. Daarvan kwamen er enkele niet in aanmerking, andere sprongen af, maar de overname van Radial is wel een feit geworden. Het Belgische postbedrijf neemt Radial voor 100% over en telt daarvoor de som van 820 miljoen US dollar (ca. 700 mio euro) neer.
Radial is toonaangevend in geïntegreerde logistieke dienstverlening op het vlak van e-commerce en omnichannel technologie oplossingen. Het pakketbedrijf heeft geen eigen webwinkel, maar biedt geïntegreerde diensten aan inzake betaling, taksen en fraudebescherming, orderverwerking en klantendienstverlening voor merken en retailers. Enkele klanten in de VS zijn bijvoorbeeld Estée Lauder, Adidas, Ralph Lauren en Levi’s. In 2016 verwerkte het bedrijf in zijn 24 distributiecentra meer dan 306 miljoen stuks voor zijn retailklanten. Voor dit jaar wordt een omzet van 1 miljoen US dollar verwacht.
Koen Van Gerven, CEO van bpost, noemt de overname een grote sprong voorwaarts voor bpost en vindt ze van cruciaal belang om een leidende speler te worden in de logistieke dienstverlening voor e-commerce, zowel in de Benelux en Europa als wereldwijd.
De transactie zal naar verwachting in het laatste trimester van 2017 worden afgesloten.