Bouwhubs doen kosten van stedelijke werven met 42% dalen

Een logistieke bouwhub, die functioneert als ontkoppel- en verzamelpunt van goederenstromen naar bouwwerven, kan in een stedelijke omgeving zowel de totale logistieke kosten als het transport met meer dan 40% doen dalen. Dat blijkt uit de resultaten van het VIL-project Bouwhubs in samenwerking met het WTBC en zestien bedrijven.

De organisatie van een bouwwerf in een stedelijke omgeving is niet evident. Bouwactiviteiten volgen elkaar snel op en zijn vaak gelijktijdig aan de gang. De stockageruimte op de werf is beperkt, waardoor de levering van materialen ‘just in time’ moet gebeuren. De steeds grotere mobiliteitsproblemen maken dat extra moeilijk. Steden laten ook steeds minder toe dat (zware) bedrijfsvoertuigen de stadskern binnen mogen, en al zeker niet op de drukke momenten van de dag. Er is een toename aan renovatieprojecten in de bouw die meer en kleinere logistieke stromen en dus kleinere deelladingen met zich meebrengen. De logistieke kosten van een bouwproject lopen op tot gemiddeld 8 à 12% van de totale bouwkosten.

Om de logistieke kosten te doen dalen en de stromen efficiënter te laten verlopen, onderzocht VIL het principe van een bouwhub. Een bouwhub fungeert als een punt waar materiaal- en goederenstromen worden gecentraliseerd en eventueel geprefabriceerd om van daaruit meerdere werven te bedienen. Het biedt services als opslag, kwaliteitscontrole, samenstelling van werfpakketten, pre-assemblage, just-in-time levering, gegroepeerde leveringen en retourlogistiek. Een bouwhub kan op die manier een slimme draaischijf vormen tussen de leveranciers van bouwmaterialen en de werven.

Als grootste stad in Vlaanderen, met tal van mobiliteitsuitdagingen, werd Antwerpen uitgekozen om als testomgeving te fungeren. Aan de hand van een simulatiemodel werden verschillende scenario’s voor zes werven in de stad berekend. Telkens werd de vergelijking gemaakt tussen een klassieke werfsituatie zonder bouwhub en de situatie met bouwhub. Daarbij werden niet enkel de totale kosten gesimuleerd, maar ook de overeenkomstige totale CO2-uitstoot, de totale transportafstand, het totale aantal transportbewegingen in de stad en de gemiddelde beladingsgraad van de transporten.

Uit de resultaten blijkt dat een bouwhub de totale logistieke kosten met 42% doet dalen. De simulaties die in dit project werden gemaakt, tonen aan dat de meerwaarde van een bouwhub zit in het efficiënter organiseren van de bouwlogistiek, waarbij de beladingsgraad van de transporten sterk verhoogt en het aantal ritten vermindert. De activiteiten op de werf kunnen ook beter worden gepland. Zo kunnen op de hub werfpakketten worden samengesteld in functie van specifieke bouwtaken. En tot slot is er een gunstig effect voor het milieu en de leefomgeving. Minder vrachtwagenritten, een daling van 41%, betekent niet alleen een reductie van schadelijke emissies, maar ook minder congestie in steden.
 
De deelnemende bedrijven aan het project zijn: Adimat-Bouwpunt, André Celis, Besix, Cordeel, De Rycke, Gyproc, H.Essers, Haex, Haven Genk, Kerkstoel 2000+, ODTH, POM Vlaams Brabant, Shipit, De Vlaamse Waterweg, Verhelst bouwmaterialen en Willemen Groep.

Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Recente nieuwsberichten

Online retailer Wehkamp gaat retourkosten invoeren

De Nederlandse webwinkel Wehkamp is van plan op korte termijn retourkosten aan te rekenen voor pakketten die naar het magazijn in Zwolle worden teruggestuurd. De retourafdeling van Wehkamp ontvangt dagelijks 50.000 retourartikelen van klanten, liet CEO Graham Harris aan verschillende Nederlandse media weten.

Flexport breidt activiteiten uit naar België

Het platform voor wereldwijde logistiek Flexport breidt zijn activiteiten uit naar België. In februari 2022 haalde de digitale expediteur, met zijn Europese hoofdkantoor in Amsterdam, 935 miljoen dollar op in een Series E-investeringsronde om verdere productontwikkeling en groei in Europa te realiseren.

Flexport en Shopify vereenvoudigen internationale handel met nieuwe app

Nog nieuws van Flexport, is dat de digitale expediteur de Flexport App lanceert op Shopify. Daarmee integreren Flexport en Shopify het handelsplatform met supply chain diensten om een alles-in-een oplossing te creëren voor wereldwijde logistiek.

Valuechain.be tijdelijk niet beschikbaar

Onderhoudswerken aan de webserver kunnen ervoor zorgen dat de Value Chain website tijdelijk niet beschikbaar is. Downtime is mogelijk vanaf dinsdag 21 februari om 19.00 uur tot woensdag 22 februari om 12:00 uur. Foto: Pixabay

On-Site Services: maatwerk voor een hoge beschikbaarheid

(Advertorial) Steeds meer bedrijven vertrouwen het technische onderhoud van hun sterk geautomatiseerde magazijnen geheel of gedeeltelijk toe aan intralogistieke specialisten. Om supply chain managers te helpen elke nacht (en vooral tijdens het piekseizoen) rustig te slapen, biedt TGW een reeks on-site technische diensten aan.

Oegema Transport lokaliseert trailers en heftrucks met Sensolus

Om het overzicht over zijn vloot te bewaren, koos het Nederlandse Oegema Transport voor de traceertechnologie van het Gentse Sensolus, dat gespecialiseerd is in Industrial Internet of Things en connected asset management. Voor de Nederlandse transporteur werd het namelijk steeds moeilijker en tijdrovender om zijn honderden vrachtwagens, trailers, elektropallettrucks en meeneemheftrucks te lokaliseren op de eigen site of bij de klant.

Dufour volgt wagenpark en data vanop afstand met Webfleet

Als partner in duurzame en innovatieve ontwikkeling is Groep Dufour actief op vier vlakken: milieu, kraanwerken en transport, grondwerken en de distributie van brandstoffen. Daarnaast behoort de onderneming tot de Europese top voor het installeren van windmolenparken.

Veelzijdig Betrouwbaar Rendabel

(Advertorial) Daifuku’s intralogistieke concepten kunnen ook uw logistieke processen optimaliseren. Als wereldleider in zijn domein, begeleidt Daifuku ondernemingen bij het automatiseren van goederenstromen binnen productie en distributie.

Mayoral rust nieuw DC uit met Skyfall Pocket Sorter

Het Spaanse Mayoral is actief op de Europese markt voor kinderkleding en staat aan de top in de branche op het Iberisch schiereiland. Dankzij de constante uitbreiding van multichannel marketing – via de online shop is de onderneming intussen in meer dan tien landen actief – is de omzet de afgelopen jaren blijven stijgen.

OMP schaalt samenwerking met Ordina op

OMP heeft digital business partner Ordina ingeschakeld voor de implementatie van Unison Planning bij zijn wereldwijde klantenbestand. De samenwerking tussen beide partners ging al begin 2022 van start, toen een pilotteam van Ordina supply chain planning specialisten een opleiding kreeg over Unison Planning.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.