Bouwhubs doen kosten van stedelijke werven met 42% dalen

Een logistieke bouwhub, die functioneert als ontkoppel- en verzamelpunt van goederenstromen naar bouwwerven, kan in een stedelijke omgeving zowel de totale logistieke kosten als het transport met meer dan 40% doen dalen. Dat blijkt uit de resultaten van het VIL-project Bouwhubs in samenwerking met het WTBC en zestien bedrijven.

De organisatie van een bouwwerf in een stedelijke omgeving is niet evident. Bouwactiviteiten volgen elkaar snel op en zijn vaak gelijktijdig aan de gang. De stockageruimte op de werf is beperkt, waardoor de levering van materialen ‘just in time’ moet gebeuren. De steeds grotere mobiliteitsproblemen maken dat extra moeilijk. Steden laten ook steeds minder toe dat (zware) bedrijfsvoertuigen de stadskern binnen mogen, en al zeker niet op de drukke momenten van de dag. Er is een toename aan renovatieprojecten in de bouw die meer en kleinere logistieke stromen en dus kleinere deelladingen met zich meebrengen. De logistieke kosten van een bouwproject lopen op tot gemiddeld 8 à 12% van de totale bouwkosten.

Om de logistieke kosten te doen dalen en de stromen efficiënter te laten verlopen, onderzocht VIL het principe van een bouwhub. Een bouwhub fungeert als een punt waar materiaal- en goederenstromen worden gecentraliseerd en eventueel geprefabriceerd om van daaruit meerdere werven te bedienen. Het biedt services als opslag, kwaliteitscontrole, samenstelling van werfpakketten, pre-assemblage, just-in-time levering, gegroepeerde leveringen en retourlogistiek. Een bouwhub kan op die manier een slimme draaischijf vormen tussen de leveranciers van bouwmaterialen en de werven.

Als grootste stad in Vlaanderen, met tal van mobiliteitsuitdagingen, werd Antwerpen uitgekozen om als testomgeving te fungeren. Aan de hand van een simulatiemodel werden verschillende scenario’s voor zes werven in de stad berekend. Telkens werd de vergelijking gemaakt tussen een klassieke werfsituatie zonder bouwhub en de situatie met bouwhub. Daarbij werden niet enkel de totale kosten gesimuleerd, maar ook de overeenkomstige totale CO2-uitstoot, de totale transportafstand, het totale aantal transportbewegingen in de stad en de gemiddelde beladingsgraad van de transporten.

Uit de resultaten blijkt dat een bouwhub de totale logistieke kosten met 42% doet dalen. De simulaties die in dit project werden gemaakt, tonen aan dat de meerwaarde van een bouwhub zit in het efficiënter organiseren van de bouwlogistiek, waarbij de beladingsgraad van de transporten sterk verhoogt en het aantal ritten vermindert. De activiteiten op de werf kunnen ook beter worden gepland. Zo kunnen op de hub werfpakketten worden samengesteld in functie van specifieke bouwtaken. En tot slot is er een gunstig effect voor het milieu en de leefomgeving. Minder vrachtwagenritten, een daling van 41%, betekent niet alleen een reductie van schadelijke emissies, maar ook minder congestie in steden.
 
De deelnemende bedrijven aan het project zijn: Adimat-Bouwpunt, André Celis, Besix, Cordeel, De Rycke, Gyproc, H.Essers, Haex, Haven Genk, Kerkstoel 2000+, ODTH, POM Vlaams Brabant, Shipit, De Vlaamse Waterweg, Verhelst bouwmaterialen en Willemen Groep.

Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Recente nieuwsberichten

Cabka stelt nieuwe BigBag S5 pallet voor

Cabka, aanbieder van herbruikbare transportverpakkingen gemaakt van gerecycled plastic, introduceert met de BigBag S5 pallet een nieuwe ladingdrager die moet voldoen aan de veranderende behoeften van klanten die zich inzetten voor een duurzaam milieu.

MAN automatiseert productielogistiek met robots van Magazino

Vrachtwagenconstructeur MAN gaat in zijn vestiging in Neurenberg een vloot van 12 SOTO-robots inzetten om de logistiek van kleine goederen volledig te automatiseren. De SOTO-robot is afkomstig van het Duitse roboticabedrijf Magazino, een dochteronderneming van Jungheinrich.

TVH wordt geautoriseerde hersteldienst voor Bosch Rexroth HMI-producten

TVH, internationaal leverancier van onderdelen, is aangesteld als geautoriseerde hersteldienst voor HMI-producten van Bosch Rexroth, gespecialiseerd in aandrijf- en besturingstechnologie en -componenten.

Schrijf nog snel gratis in voor Supply Chain Innovations

De dag van Supply Chain Innovations, donderdag 14 maart 2024, nadert met rasse schreden. Ongetwijfeld wilt u net als honderden andere collega’s uw opwachting maken op dit iconische event voor de supply chain professional, dat ook dit jaar in Antwerp Expo plaatsvindt.

Whitepaper: Efficiënt van A naar B

Wat is voor u de beste magazijntruck? Misschien degene die uw goederen het snelst van A naar B brengt. Of degene die het minste energie verbruikt. Of de meest ergonomische. Of de veiligste. Of…

Succes draait om minimaliseren en maximaliseren

Ontdek hoe je jouw magazijnprocessen kunt optimaliseren en de productiviteit kunt verhogen met behulp van AI-gedreven software. Bij Element Logic begrijpen we dat succes draait om minimaliseren en maximaliseren. Door de bezorgtijd, repetitieve taken en operationele kosten te minimaliseren, streven we naar het maximaliseren van jouw succes.

Van Berlo verschuift focus naar R&D

Van Berlo staat in de markt bekend als ontwikkelaar en producent van grootschalige logistieke betonvloeren. Het bedrijf, met zijn Greymatter-technologie als paradepaardje, gaat voortaan een nieuwe, datagedreven koers varen met een hoofdrol voor research en development.

Sabarot verdubbelt doorvoercapaciteit van zijn Mecalux AS/RS

Sabarot is een Frans familiebedrijf gespecialiseerd in gedroogde peulvruchten, granen en wilde paddenstoelen. In zijn centrum in Chaspuzac (Frankrijk) produceert, stockeert en distribueert Sabarot goederen voor klanten in meer dan 70 landen. De belangrijkste markten zijn Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, maar het bedrijf exporteert zijn producten ook naar landen als Maleisië, de Verenigde Arabische Emiraten en Singapore. Om de voortdurende groei van zijn activiteiten te ondersteunen, breidt Sabarot uit en verhoogt het zijn logistieke capaciteit met de hulp van Mecalux, aanbieder van magazijntechnologie en logistieke software.

Bruno Jacques gaat ook Yusen Logistics in Duitsland en Zwitserland managen

Vanaf 1 april 2024 wordt Bruno Jacques de nieuwe managing director van Yusen Logistics Duitsland. Hij volgt daarmee Toshikazu (Bob) Shiota op, die na zijn 40-jarige loopbaan bij Yusen Logistics voorzitter van de Raad van Bestuur van Yusen Logistics Duitsland wordt.

Koninklijke Musea voor Schone Kunsten digitaliseren met IDasset van Simac Phi Data

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) moderniseren hun collectiebeheer door de IDasset-oplossing van Simac Phi Data te implementeren. Die oplossing zorgt voor een gedigitaliseerde inventarisatie op basis van RFID-technologie van de uitgebreide kunstcollectie van de KMSKB. Deze stap kadert in het streven van KMSKB naar digitalisering en efficiëntie in het beheer van hun collecties.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.