Bouwhubs doen kosten van stedelijke werven met 42% dalen

Een logistieke bouwhub, die functioneert als ontkoppel- en verzamelpunt van goederenstromen naar bouwwerven, kan in een stedelijke omgeving zowel de totale logistieke kosten als het transport met meer dan 40% doen dalen. Dat blijkt uit de resultaten van het VIL-project Bouwhubs in samenwerking met het WTBC en zestien bedrijven.

De organisatie van een bouwwerf in een stedelijke omgeving is niet evident. Bouwactiviteiten volgen elkaar snel op en zijn vaak gelijktijdig aan de gang. De stockageruimte op de werf is beperkt, waardoor de levering van materialen ‘just in time’ moet gebeuren. De steeds grotere mobiliteitsproblemen maken dat extra moeilijk. Steden laten ook steeds minder toe dat (zware) bedrijfsvoertuigen de stadskern binnen mogen, en al zeker niet op de drukke momenten van de dag. Er is een toename aan renovatieprojecten in de bouw die meer en kleinere logistieke stromen en dus kleinere deelladingen met zich meebrengen. De logistieke kosten van een bouwproject lopen op tot gemiddeld 8 à 12% van de totale bouwkosten.

Om de logistieke kosten te doen dalen en de stromen efficiënter te laten verlopen, onderzocht VIL het principe van een bouwhub. Een bouwhub fungeert als een punt waar materiaal- en goederenstromen worden gecentraliseerd en eventueel geprefabriceerd om van daaruit meerdere werven te bedienen. Het biedt services als opslag, kwaliteitscontrole, samenstelling van werfpakketten, pre-assemblage, just-in-time levering, gegroepeerde leveringen en retourlogistiek. Een bouwhub kan op die manier een slimme draaischijf vormen tussen de leveranciers van bouwmaterialen en de werven.

Als grootste stad in Vlaanderen, met tal van mobiliteitsuitdagingen, werd Antwerpen uitgekozen om als testomgeving te fungeren. Aan de hand van een simulatiemodel werden verschillende scenario’s voor zes werven in de stad berekend. Telkens werd de vergelijking gemaakt tussen een klassieke werfsituatie zonder bouwhub en de situatie met bouwhub. Daarbij werden niet enkel de totale kosten gesimuleerd, maar ook de overeenkomstige totale CO2-uitstoot, de totale transportafstand, het totale aantal transportbewegingen in de stad en de gemiddelde beladingsgraad van de transporten.

Uit de resultaten blijkt dat een bouwhub de totale logistieke kosten met 42% doet dalen. De simulaties die in dit project werden gemaakt, tonen aan dat de meerwaarde van een bouwhub zit in het efficiënter organiseren van de bouwlogistiek, waarbij de beladingsgraad van de transporten sterk verhoogt en het aantal ritten vermindert. De activiteiten op de werf kunnen ook beter worden gepland. Zo kunnen op de hub werfpakketten worden samengesteld in functie van specifieke bouwtaken. En tot slot is er een gunstig effect voor het milieu en de leefomgeving. Minder vrachtwagenritten, een daling van 41%, betekent niet alleen een reductie van schadelijke emissies, maar ook minder congestie in steden.
 
De deelnemende bedrijven aan het project zijn: Adimat-Bouwpunt, André Celis, Besix, Cordeel, De Rycke, Gyproc, H.Essers, Haex, Haven Genk, Kerkstoel 2000+, ODTH, POM Vlaams Brabant, Shipit, De Vlaamse Waterweg, Verhelst bouwmaterialen en Willemen Groep.

Het project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Recente nieuwsberichten

Wissel aan de top bij JLL Belux

Vanaf 1 mei 2021 wordt Mathieu Opsomer de nieuwe head of Industrial & Logistics Leasing Belgium bij Jones Lang LaSalle. Daarmee volgt hij Walter Goossens op, die na bijna 34 jaar bij JLL een nieuwe wending aan zijn carrière wil geven. Mathieu deed 5 jaar ervaring op bij King Sturge en werkt ondertussen bijna 10 jaar bij JLL.

Sick lanceert kostenefficiënte LiDAR-veiligheidssensor ‘scanGrid’

Voor gebruikers van AGC’s (automatic guided cart) en/of palletshuttlesystemen heeft Sick de scanGrid geïntroduceerd. Het zou gaan om de eerste LiDAR-veiligheidssensor ter wereld die gebruikmaakt van de safe solid-state technologie. Bovendien moet de gunstige prijs-prestatieverhouding de scantechnologie ook haalbaar maken voor de beveiliging van eenvoudige AGC’s tot performance level c.   Een van de troeven van de scanGrid is dat hij de productiviteit in de logistieke omgeving kan opdrijven.

Hakka neemt participatie in DigiTrans

Hakka, eigenaar van een digitaal samenwerkings- en e-commerceplatform voor containerlogistiek in Antwerpen, neemt een participatie in en integreert met DigiTrans, een spin-off van de Universiteit Antwerpen en imec die back-end AI-gebaseerde algoritmen voor gegevensinterpretatie en -planning ontwikkelt.

Shippeo en Peripass bundelen krachten voor meer visibility van weg tot yard

Shippeo, een toonaangevende Europese speler in real-time transport visibility, en Peripass, een Belgische provider van yard management oplossingen, gaan gezamenlijk naadloze end-to-end visibility aanbieden in vrachtvervoer en geïntegreerde logistieke processen over yard- en transportactiviteiten heen.

Distrilog Group opent eerste Waalse depot in Jumet

Distrilog Group neemt een logistiek magazijn in Jumet in gebruik. Het depot wordt een nieuwe hub voor de distributie naar klanten van de logistiek dienstverlener in de regio Bergen-Charleroi en bij uitbreiding het gehele zuidelijke landsgedeelte.

Logistics Sustainability Index van VIL officieel gelanceerd

VIL lanceerde officieel zijn Logistics Sustainability Index (LSI), een tool om bedrijven een reëel inzicht te geven in de duurzaamheidsperformantie van hun logistieke activiteiten.

Leuze stelt stationaire barcodelezer BCL 200i voor

Leuze, aanbieder van o.a. schakel- en meetsensoren, datatransmissie- en beeldverwerkingsoplossingen en identificatiesystemen, heeft zijn portfolio barcodelezers uitgebreid met een nieuwe stationaire barcodelezer: de BCL 200i. De barcodelezer ondersteunt geleide container- en tray-identificatie en is geschikt voor krappe installatieruimtes aan de transportband.

Zweedse horecagroothandel automatiseert met TGW

De Zweedse horecagroothandel Martin & Servera levert dagelijks een uitgebreid assortiment levensmiddelen, dranken en non-foodartikelen aan duizenden restaurants, bars en bedrijfsrestaurants. De groothandelaar, met hoofdkantoor in Stockholm, beschikt over vier distributiecentra.

Spaas Kaarsen optimaliseert zijn S&OP proces met Xeleos en Optimact.

(Advertorial) Voor Spaas is een stevige Sales & Operations Planning een must om de combinatie van een sterke seasonaility en de capaciteitsbeperkingen meester te kunnen. Om dat proces op te zetten, riep de bekende kaarsenfabrikant de hulp van Xeleos Consulting in.

XPO Logistics geeft spin-off van logistiek segment de naam GXO

XPO Logistics, een wereldwijde leverancier van supply chain oplossingen, heeft de naam bekendgemaakt van zijn geplande spin-off die gericht is op de logistieke activiteiten van XPO. Het nieuwe bedrijf krijgt de naam GXO en voert de tagline ‘Logistics at full potential’.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.