Bosh stelt botswaarschuwingssysteem voor heftrucks voor

De risico’s van het gebruik van vorkheftrucks worden vaak onderschat. Volgens gegevens van de Duitse Sociale Ongevallenverzekering (DGUV) zijn er alleen al in 2020 meer dan 13.500 ongevallen met lichamelijk letsel gemeld waarbij vorkheftrucks betrokken waren. Om ongevallen te voorkomen, moeten de chauffeurs tijdens het rijden en manoeuvreren voortdurend het hele gebied rond de vorkheftruck in het oog hebben. Veel chauffeurs staan onder constante stress, wat hun prestaties nadelig beïnvloedt en vaak tot rijfouten leidt. Daar komen nog gezondheidsproblemen bij doordat ze tijdens het achteruitrijden voortdurend hun hoofd moeten draaien.

Om die problemen te verhelpen, introduceert Bosch een nieuw systeem op basis van meerdere camera’s dat chauffeurs waarschuwt voor dreigende botsingen. Dat systeem moet het risico op ongevallen helpen minimaliseren en stress bij bestuurders verminderen door het algemene zicht rondom het hele voertuig te verbeteren.
 
Het nieuwe systeem bestaat uit vier compacte camera’s met een korte reikwijdte en een controle-eenheid die een totaalbeeld van de omgeving van het voertuig geeft en dat op een monitor aan de heftruckchauffeur toont. Afhankelijk van de actuele informatiebehoefte van de bestuurder kunnen verschillende weergaven worden geselecteerd en op een scherm worden weergegeven in volledig schermformaat of in een split-screen lay-out. Bovendien kan de chauffeur uit verschillende weergavemodi kiezen, zoals overlay van het rijtraject of virtueel pannen met de camera.
 
De visuele assistent die Bosh enkele jaren geleden introduceerde, zorgde al voor een goed zicht rondom de heftruck, zelfs wanneer het zicht van de bestuurder door de lading op de vork wordt belemmerd. Met de nieuwe uitbreiding waarschuwt het systeem nu ook voor stilstaande of bewegende objecten in de buurt van het voertuig. Dat gebeurt met een kleurmarkering op de monitor en een geluidssignaal.
 
Om het systeem in staat te stellen dreigende botsingen op betrouwbare wijze te detecteren en alleen waarschuwingen te geven voor relevante ongevallenrisico’s, worden twee analysemethoden gecombineerd, met name objectdetectie en objectherkenning. Bij objectdetectie beslist de systeemlogica op basis van karakteristieke bewegingen of een object al dan niet relevant is voor de botswaarschuwing. Bij objectherkenning wordt de beslissing genomen op basis van de vorm van het object. Daartoe wordt het beeld van het object automatisch vergeleken met opgeslagen beeldpatronen. Dat gebeurt door zogenoemde neurale netwerken – softwarearchitectuur uit het domein van de artificiële intelligentie – die worden getraind om specifieke visuele patronen te herkennen.

Foto: Bosch

Recente nieuwsberichten

Edeka bouwt vijfde distributiecentrum met Witron

Edeka, de grootste supermarktketen van Duitsland, heeft opnieuw Witron ingeschakeld om een distributiecentrum op basis van OPM-technologie te bouwen. Het nieuwe distributiecentrum in Oberhausen zal vanaf begin 2022 dagelijks bijna 600 winkels van Edeka regio Rhein-Ruhr met meer dan 10.000 verschillende artikelen uit het droogwaarassortiment bevoorraden.

Smart Robotics voltooit investeringsronde om uitrol van robots te versnellen

Smart Robotics, een Nederlandse ontwikkelaar van robotonafhankelijke, intelligente software voor de snelle inzet van collaboratieve robots (‘cobots’), heeft een substantiële investeringsronde voltooid. De investeringsronde is geleid door het Nederlandse hightech durfkapitaalfonds Innovation Industries en Mirai Creation Fund II, ondersteund door Toyota Motor Corporation als een belangrijke partner.

Fretlink opent eerste kantoor in België

Fretlink, een start-up die met een nieuwe samenwerkingsstandaard de grote Europese verladers dichter bij de regionale transporteurs wil brengen, opent zijn eerste internationale kantoor in België (Brussel). Daarmee wil Fretlink, dat al in 22 landen op Europees grondgebied actief is, nog dichter bij zijn lokale partners staan en op die manier een grondig inzicht in hun activiteiten en behoeften krijgen om samen met hen de juiste ontwikkelingsassen te bepalen.

ParcelParcel breidt aanbod uit

Bij het Nederlandse ParcelParcel kunnen zakelijke klanten terecht om eenvoudig wereldwijd te verzenden met verschillende vervoerders zoals DHL, FedEx en TNT. Voortaan is ook DPD beschikbaar in het verzendplatform en binnenkort volgt Quicargo.

PTV Group stelt Christian Haas aan als CEO

Sinds 1 november 2019 bekleedt Christian U. Haas (45) de functie van chief executive officer bij PTV Group, gevestigd in Karlsruhe. Christian Haas heeft twintig jaar internationale managementervaring in de software- en technologiesector. Voor zijn overstap naar PTV was hij CEO bij Collenda, een Europese aanbieder van digitale oplossingen voor credit & receivables management.

Boa Concept installeert Plug-and-Carry bij Vingeanne

De Franse logistiek dienstverlener Groupe Vingeanne heeft zijn site in Longeau-Percey uitgerust met de Plug-and-Carry-oplossing van Boa Concept. Om de logistiek van een grote uitgeverij te kunnen verzorgen, moest aan verschillende voorwaarden worden voldaan.

TransMission zet cloud TMS van BluJay in bij 21 depots

TransMission is het grootste samenwerkingsverband van zelfstandige transport- en distributiebedrijven in de Benelux en omvat in totaal 21 depots. Die 21 depots in de Benelux moeten allemaal eenvoudig informatie met elkaar kunnen uitwisselen, maar hebben ook deels hun eigen werkmethodiek.

DiLLaS moet zorgen dat SLA’s in de logistieke keten worden nagekomen

Bij het verzenden van gevoelige en delicate pakketten, bijvoorbeeld met medicijnen of gesofisticeerde technologie, kan er heel wat mislopen. Daarom moeten pakketbehandelaars op een betrouwbaar platform kunnen rekenen. De Nederlandse start-up Innotractor heeft zo’n platform gecreëerd als een gevolg van de ‘Gravity’ innovatie-activiteit die werd gesteund door EIT Digital, een kennis- en innovatiecommunity van het European Institute of Innovation and Technology (EIT).

Zalando automatiseert nieuw dc in Nederland met Knapp

Zalando heeft Knapp in de arm genomen voor de automatisering van zijn nieuwe distributiecentrum in Bleiswijk, bij Rotterdam. Het nieuwe 140.000m² grote online distributiecentrum zal worden uitgerust met een shuttlesysteem in combinatie met pocket sorter technologie van Dürkopp.

Addax Motors: eerste Belgische constructeur van elektrische bestelwagens

Als eerste en enige constructeur van 100% elektrische bestelwagens in België plaatst Addax Motors de Addax MT in de schijnwerpers. De bestelwagen zorgt niet alleen voor een emissievrije mobiliteit, maar is ook energievriendelijk, geruisloos, compact en wendbaar en beschikt over een laadcapaciteit tot 1000 kilogram of 5,5m³.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.