Bosh stelt botswaarschuwingssysteem voor heftrucks voor

De risico’s van het gebruik van vorkheftrucks worden vaak onderschat. Volgens gegevens van de Duitse Sociale Ongevallenverzekering (DGUV) zijn er alleen al in 2020 meer dan 13.500 ongevallen met lichamelijk letsel gemeld waarbij vorkheftrucks betrokken waren. Om ongevallen te voorkomen, moeten de chauffeurs tijdens het rijden en manoeuvreren voortdurend het hele gebied rond de vorkheftruck in het oog hebben. Veel chauffeurs staan onder constante stress, wat hun prestaties nadelig beïnvloedt en vaak tot rijfouten leidt. Daar komen nog gezondheidsproblemen bij doordat ze tijdens het achteruitrijden voortdurend hun hoofd moeten draaien.

Om die problemen te verhelpen, introduceert Bosch een nieuw systeem op basis van meerdere camera’s dat chauffeurs waarschuwt voor dreigende botsingen. Dat systeem moet het risico op ongevallen helpen minimaliseren en stress bij bestuurders verminderen door het algemene zicht rondom het hele voertuig te verbeteren.
 
Het nieuwe systeem bestaat uit vier compacte camera’s met een korte reikwijdte en een controle-eenheid die een totaalbeeld van de omgeving van het voertuig geeft en dat op een monitor aan de heftruckchauffeur toont. Afhankelijk van de actuele informatiebehoefte van de bestuurder kunnen verschillende weergaven worden geselecteerd en op een scherm worden weergegeven in volledig schermformaat of in een split-screen lay-out. Bovendien kan de chauffeur uit verschillende weergavemodi kiezen, zoals overlay van het rijtraject of virtueel pannen met de camera.
 
De visuele assistent die Bosh enkele jaren geleden introduceerde, zorgde al voor een goed zicht rondom de heftruck, zelfs wanneer het zicht van de bestuurder door de lading op de vork wordt belemmerd. Met de nieuwe uitbreiding waarschuwt het systeem nu ook voor stilstaande of bewegende objecten in de buurt van het voertuig. Dat gebeurt met een kleurmarkering op de monitor en een geluidssignaal.
 
Om het systeem in staat te stellen dreigende botsingen op betrouwbare wijze te detecteren en alleen waarschuwingen te geven voor relevante ongevallenrisico’s, worden twee analysemethoden gecombineerd, met name objectdetectie en objectherkenning. Bij objectdetectie beslist de systeemlogica op basis van karakteristieke bewegingen of een object al dan niet relevant is voor de botswaarschuwing. Bij objectherkenning wordt de beslissing genomen op basis van de vorm van het object. Daartoe wordt het beeld van het object automatisch vergeleken met opgeslagen beeldpatronen. Dat gebeurt door zogenoemde neurale netwerken – softwarearchitectuur uit het domein van de artificiële intelligentie – die worden getraind om specifieke visuele patronen te herkennen.

Foto: Bosch

Recente nieuwsberichten

Nederlandse transportsector lijdt onder milieuregels

Volgens een rapport van ABN Amro wordt de sector Transport en Logistiek bij onze noorderburen in 2020 dubbel geraakt. Enerzijds krijgt de sector in 2020 last van de afvlakkende groei van de Nederlandse economie. Anderzijds wordt de sector indirect geraakt door het stikstofbeleid.

Trolley erin en rijden maar?

Het hoe, wat en waarom van het implementeren van een routetrein (Whitepaper) Grote vloten vorkheftrucks zijn vandaag de dag nog steeds de meest voorkomende optie voor productielogistiek. De groeiende trend in het gebruik van routetreinen laat echter zien dat bedrijven de kracht en mogelijkheden hiervan steeds meer onderzoeken.

StreetScooter stelt emissievrij koel-vriesvoertuig voor

StreetScooter Nederland introduceert een nieuwe ready-to-go oplossing voor emissievrije koel- of vrieslevering in de stad. Daartoe ontwikkelde het bedrijf in samenwerking met Carrosseriefabriek Harderwijk de StreetScooter Work L met een koel-vriesopbouw.

Geautomatiseerde rijfuncties zorgen voor minder CO2-uitstoot

TomTom, Bosch en Daimler werken samen aan de ontwikkeling van Daimlers Predictive Powertrain Control (PPC). Het betreft een geavanceerd rijhulpsysteem (ADAS) ofwel een ‘slimme’ cruise control voor bedrijfsvoertuigen. Met behulp van de ADAS-kaart van TomTom en de virtuele horizon van Bosch kunnen rijfuncties van vrachtwagens worden geautomatiseerd op snelwegen en verbindingswegen tussen steden in Europa.

Nieuwe managing director voor JLL Luxemburg

Sinds 1 januari vervult Angélique Sabron de functie van managing director bij JLL Luxemburg. Daarvoor was ze head of Markets bij de Luxemburgse tak van het vastgoedbedrijf. Angélique Sabron volgt Romain Muller op, die een nieuwe uitdaging aangaat.

Interroll stelt vice president System Innovation aan

Sinds 1 januari 2020 bekleedt dr. Christian Ripperda de nieuw gecreëerde functie van vice president System Innovation bij Interroll. Daarin staat de 39-jarige Ripperda aan het hoofd van Interroll’s ‘global innovation activities’, die het Interroll Project and Development Center (IPDC), Interroll’s Global Product Management en de Interroll Intellectual Property strategie integreren.

Greenyard stoot Portugese divisie af

Greenyard heeft een akkoord getekend voor de desinvestering van Greenyard Logistics Portugal d.m.v. een management buyout. Het logistieke dochterbedrijf is sinds 2001 actief in Portugal voor het transport en de logistiek van voedingsmiddelen.

Iptor mikt op groei na overname door investeringsmaatschappij en management

Iptor, aanbieder van software en services voor distributie en supply chain management, planning en logistiek, is overgenomen door investeringsmaatschappij Bregal Unternehmerkapital en kan daarbij ook rekenen op investeringen door CEO Jayne Archbold en Chief Marketing and Product Officer Christopher Catterfeld (foto).

2020: Optimact 2.0

(Advertorial)  2020 het jaar met nieuwe uitdagingen voor Optimact: nieuw kantoor, nieuwe branding en vele nieuwe functionaliteiten zodat Optimact zal uitgroeien tot een volledige Supply Chain Planning tool met Forecasting, Inventory Management, MPS, MRP, DDMRP, S&OP en Supply Chain Analytics.

Yusen Logistics breidt Antwerpse farmasite uit

Yusen Logistics, gespecialiseerd in de wereldwijde logistiek van farmaceutische producten, gaat zijn vestiging in het Antwerpse havengebied uitbreiden met een semi-geautomatiseerd farmawarehouse. Het nieuwe duurzame warehouse zal grenzen aan het bestaande Antwerp Healthcare Center dat in 2018 op Yusens Antwerp Logistics Campus werd geopend.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.