Bosh stelt botswaarschuwingssysteem voor heftrucks voor

De risico’s van het gebruik van vorkheftrucks worden vaak onderschat. Volgens gegevens van de Duitse Sociale Ongevallenverzekering (DGUV) zijn er alleen al in 2020 meer dan 13.500 ongevallen met lichamelijk letsel gemeld waarbij vorkheftrucks betrokken waren. Om ongevallen te voorkomen, moeten de chauffeurs tijdens het rijden en manoeuvreren voortdurend het hele gebied rond de vorkheftruck in het oog hebben. Veel chauffeurs staan onder constante stress, wat hun prestaties nadelig beïnvloedt en vaak tot rijfouten leidt. Daar komen nog gezondheidsproblemen bij doordat ze tijdens het achteruitrijden voortdurend hun hoofd moeten draaien.

Om die problemen te verhelpen, introduceert Bosch een nieuw systeem op basis van meerdere camera’s dat chauffeurs waarschuwt voor dreigende botsingen. Dat systeem moet het risico op ongevallen helpen minimaliseren en stress bij bestuurders verminderen door het algemene zicht rondom het hele voertuig te verbeteren.
 
Het nieuwe systeem bestaat uit vier compacte camera’s met een korte reikwijdte en een controle-eenheid die een totaalbeeld van de omgeving van het voertuig geeft en dat op een monitor aan de heftruckchauffeur toont. Afhankelijk van de actuele informatiebehoefte van de bestuurder kunnen verschillende weergaven worden geselecteerd en op een scherm worden weergegeven in volledig schermformaat of in een split-screen lay-out. Bovendien kan de chauffeur uit verschillende weergavemodi kiezen, zoals overlay van het rijtraject of virtueel pannen met de camera.
 
De visuele assistent die Bosh enkele jaren geleden introduceerde, zorgde al voor een goed zicht rondom de heftruck, zelfs wanneer het zicht van de bestuurder door de lading op de vork wordt belemmerd. Met de nieuwe uitbreiding waarschuwt het systeem nu ook voor stilstaande of bewegende objecten in de buurt van het voertuig. Dat gebeurt met een kleurmarkering op de monitor en een geluidssignaal.
 
Om het systeem in staat te stellen dreigende botsingen op betrouwbare wijze te detecteren en alleen waarschuwingen te geven voor relevante ongevallenrisico’s, worden twee analysemethoden gecombineerd, met name objectdetectie en objectherkenning. Bij objectdetectie beslist de systeemlogica op basis van karakteristieke bewegingen of een object al dan niet relevant is voor de botswaarschuwing. Bij objectherkenning wordt de beslissing genomen op basis van de vorm van het object. Daartoe wordt het beeld van het object automatisch vergeleken met opgeslagen beeldpatronen. Dat gebeurt door zogenoemde neurale netwerken – softwarearchitectuur uit het domein van de artificiële intelligentie – die worden getraind om specifieke visuele patronen te herkennen.

Foto: Bosch

Recente nieuwsberichten

Van Marcke levert vlotter, eenvoudiger, transparanter en goedkoper dankzij IDdelivery® van PHI DATA

(Advertorial) Van Marcke is een gespecialiseerde groothandel voor distributie van badkamers, keukens, verwarmingsinstallaties, sanitair en installatiemateriaal. Voor het transporteren van producten doet Van Marcke een beroep op externe diensten en op een eigen vloot van vrachtwagens en chauffeurs.

Inther Group breidt uit in de VS

De Nederlandse system integrator Inther Group heeft een nieuwe locatie geopend in het Financial District van San Francisco (Californië). Inther Group was al op de Amerikaanse markt actief met een locatie in Monroe (North Carolina), maar opent een extra locatie om zijn producten en oplossingen voor interne logistieke automatisering in de VS verder uit te breiden en de klanten er beter te kunnen bedienen.

Goodman verkoopt Oost-Europese portefeuille en focust op grote Europese consumentenmarkten

Het Goodman European Partnership (GEP) en Goodman Group hebben een overeenkomst ondertekend met GLP voor de verkoop van de Goodman activa in Oost-Europa, meer bepaald Polen, Hongarije, Tsjechië en Slovakije. De verkoop ligt in lijn met de strategie van de vastgoedontwikkelaar om zijn portefeuille volledig te concentreren op de belangrijkste stedelijke regio’s en consumentenmarkten op het Europese vasteland (Duitsland, Frankrijk, Spanje, Benelux en Italië).

Renault Trucks produceert elektrische trucks in serie

In zijn fabriek in het Franse Blainville-sur-Orne start Renault Trucks met de serieproductie van elektrische vrachtwagens. Deze maand nog zullen de eerste in serie gebouwde Renault Trucks D en D Wide Z.E. er van de band rollen.

Weland Solutions stroomlijnt opslagruimte voor autofabrikant Koenigsegg

Koenigsegg Automotive AB is een Zweedse fabrikant van high-performance sportwagens. Omdat het bedrijf continu groeit en daardoor steeds meer behoefte aan extra opslagruimte heeft, besloot het in zee te gaan met Weland Solutions. De aanbieder van oplossingen voor magazijnbeheer en logistiek installeerde er twee op maat gemaakte verticale magazijnliften van het model Compact Twin 2440.

Interroll stelt nieuwe crossbelt sorter voor

Interroll heeft zijn portfolio van automatische sorteeroplossingen uitgebreid met de High-Performance MX 025H Crossbelt Sorter. De MX 025H, biedt een snelheid tot 2,5m/s, wat hoger is dan de 1,8m/s van de Interroll Crossbelt Sorter ST 6160, die nog steeds verkrijgbaar is.

Hardis Group lanceert module om alle WCS in realtime aan te sturen

Adviesbureau, digitale dienstverlener en softwareontwikkelaar Hardis Group introduceert WCS Master. Het betreft een nieuwe module van het warehouse management systeem Reflex WMS, die alle taken van gemechaniseerde en gerobotiseerde systemen kan aansturen.

HelloFresh zet OptiFlow in om duurzaam te bezorgen

Met de bedoeling duurzamer te werken, opende HelloFresh eerder al vier transporthubs in respectievelijk Gent, Kluisbergen, Namen en Rumst. Daarnaast zette de leverancier van maaltijdboxen in op Belgische voertuigen met Belgische chauffeurs.

Dematic stelt Multishuttle 2 E voor

De Dematic Multishuttle (DMS) 2 E is een nieuwe generatie automatiseringsoplossing voor het magazijn. Het systeem slaat producten van allerlei formaten op en buffert en sequentieert ze voor het orderpicken en de ordervoorbereiding. De verdere ontwikkeling van de DMS is gebaseerd op de Multi-Shuttle-2-module en vervolledigt het bestaande vijfdelige Dematic Shuttle-gamma.

Supply Chain Innovations uitgesteld naar 04 juni 2020

Na een korte en snelle bevraging bij de geregistreerde bezoekers naar hun intentie om al dan niet aanwezig te kunnen/mogen/willen zijn op Supply Chain Innovations 2020 hebben we besloten om het Event uit te stellen tot 4 juni 2020. Uit de poll bleek dat een veertig procent van de ingeschreven bezoekers niet aanwezig zou zijn vanwege Covid-19.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.