Bosh stelt botswaarschuwingssysteem voor heftrucks voor

De risico’s van het gebruik van vorkheftrucks worden vaak onderschat. Volgens gegevens van de Duitse Sociale Ongevallenverzekering (DGUV) zijn er alleen al in 2020 meer dan 13.500 ongevallen met lichamelijk letsel gemeld waarbij vorkheftrucks betrokken waren. Om ongevallen te voorkomen, moeten de chauffeurs tijdens het rijden en manoeuvreren voortdurend het hele gebied rond de vorkheftruck in het oog hebben. Veel chauffeurs staan onder constante stress, wat hun prestaties nadelig beïnvloedt en vaak tot rijfouten leidt. Daar komen nog gezondheidsproblemen bij doordat ze tijdens het achteruitrijden voortdurend hun hoofd moeten draaien.

Om die problemen te verhelpen, introduceert Bosch een nieuw systeem op basis van meerdere camera’s dat chauffeurs waarschuwt voor dreigende botsingen. Dat systeem moet het risico op ongevallen helpen minimaliseren en stress bij bestuurders verminderen door het algemene zicht rondom het hele voertuig te verbeteren.
 
Het nieuwe systeem bestaat uit vier compacte camera’s met een korte reikwijdte en een controle-eenheid die een totaalbeeld van de omgeving van het voertuig geeft en dat op een monitor aan de heftruckchauffeur toont. Afhankelijk van de actuele informatiebehoefte van de bestuurder kunnen verschillende weergaven worden geselecteerd en op een scherm worden weergegeven in volledig schermformaat of in een split-screen lay-out. Bovendien kan de chauffeur uit verschillende weergavemodi kiezen, zoals overlay van het rijtraject of virtueel pannen met de camera.
 
De visuele assistent die Bosh enkele jaren geleden introduceerde, zorgde al voor een goed zicht rondom de heftruck, zelfs wanneer het zicht van de bestuurder door de lading op de vork wordt belemmerd. Met de nieuwe uitbreiding waarschuwt het systeem nu ook voor stilstaande of bewegende objecten in de buurt van het voertuig. Dat gebeurt met een kleurmarkering op de monitor en een geluidssignaal.
 
Om het systeem in staat te stellen dreigende botsingen op betrouwbare wijze te detecteren en alleen waarschuwingen te geven voor relevante ongevallenrisico’s, worden twee analysemethoden gecombineerd, met name objectdetectie en objectherkenning. Bij objectdetectie beslist de systeemlogica op basis van karakteristieke bewegingen of een object al dan niet relevant is voor de botswaarschuwing. Bij objectherkenning wordt de beslissing genomen op basis van de vorm van het object. Daartoe wordt het beeld van het object automatisch vergeleken met opgeslagen beeldpatronen. Dat gebeurt door zogenoemde neurale netwerken – softwarearchitectuur uit het domein van de artificiële intelligentie – die worden getraind om specifieke visuele patronen te herkennen.

Foto: Bosch

Recente nieuwsberichten

Ravas combineert wegen en ergonomisch transporteren in Ergo-Truck 2

Met de Ergo-Truck 2 lanceert Ravas een vernieuwde en verbeterde versie van zijn bestaande Ergo Truck. Volgens de producent en leverancier van mobiele weegoplossingen zet de Ergo-Truck 2 een nieuwe standaard in de wereld van mobiele weegsystemen en biedt hij bedrijven een handzame en ergonomische oplossing voor het efficiënt wegen en verplaatsen van goederen.

Op veiligheid mag u niet besparen… of toch?

(Advertorial) Momenteel alleszins wel, want tot 25 juni 2024 ontvangt u aantrekkelijke kortingen op een selectie veiligheidsopties bij aankoop van een nieuwe Linde heftruck.

Smart Vision-technologie maakt logistieke processen efficiënter

Smart Vision technologieën zoals geavanceerde camera’s en slimme brillen kunnen de productiviteit en efficiëntie van de logistieke operaties aantoonbaar verhogen. Ze kunnen ook bij kmo’s een meerwaarde betekenen bij de verdere digitalisering van manuele processen. Bovendien hebben ze een snelle ROI. Dat blijkt uit de resultaten van het project ‘Smart Vision’ van VIL.

Kellanova opent grootste logistieke site voor Europa in Mechelen

Kellanova, voorheen gekend als Kellogg’s, heeft in Mechelen een nagelnieuw magazijn van 65.000m² geopend. Deze Europese hub centraliseert de opslag- en copackingactiviteiten van vijf sites. Niet alleen is dit de belangrijkste Europese site van de voedingsproducent, het magazijn blinkt ook uit op het vlak van efficiëntie en duurzaamheid. Deze strategische uitbreiding bevindt zich net naast de bestaande fabriek van Pringles, die 650 medewerkers tewerkstelt en jaarlijks 104.000 ton aardappelchips maakt.

H.Essers neemt het Franse transportbedrijf TFMO over

Logistiek dienstverlener H.Essers heeft het Frans transportbedrijf TFMO (Transports Frigorifiques des Monts d’Or) overgenomen. TFMO, gevestigd in Lissieu, in de buurt van Lyon, is gespecialiseerd in temperatuurgecontroleerde transporten voor healthcare en voeding.

Postgraduaat Smart Logistics – nieuwe editie start 27 september 2024

(Advertorial) Het Postgraduaat Smart Logistics geeft je multidisciplinair inzicht in diverse aspecten van smart logistics zoals supply chain management, multimodaal transport en nieuwe technologieën. We laten je kennismaken met de nieuwste technologische omwentelingen en hebben aandacht voor zowel theorie als praktijk.

Datalogic stelt Magellan 900i scanner voor

Datalogic lanceert de nieuwe Magellan 900i scanner, een aanpasbaar instapmodel op basis van imaging dat de GPS44XX-serie zal vervangen. De Magellan 900i moet zorgen voor hoge prestaties bij het lezen van 1D- en 2D- barcodes, vooral bij weergave op smartphone-schermen. Door zijn aanpassingsvermogen is het toestel inzetbaar bij verschillende toepassingen, waaronder bemande kassa’s, zelfscankassa’s en kiosken die getrouwheids- en betaalopties verwerken.

Collect&Go verzamelt bestellingen met zelfrijdende voertuigen

Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt Group, heeft zijn distributiecentrum in Londerzeel uitgerust met slimme autonome voertuigen. Daarmee wil Collect&Go de efficiëntie in de versafdeling van het distributiecentrum verhogen. Momenteel rijden er 22 ‘self driving vehicles’ (SDV’s) in het DC rond, waardoor het rondhalen van verse producten 20% sneller verloopt.

Mediq optimaliseert order fulfilment met ZetesMedea Voice

Het Europese zorgaanbieder Mediq heeft in zijn magazijn in Denemarken de ZetesMedea magazijnoplossing met de nieuwste voice technologie geïmplementeerd. Dankzij de implementatie kan Mediq de orderpickprocessen aanzienlijk optimaliseren en tegelijkertijd een snellere orderverwerking voor klanten en een vlottere onboarding van nieuwe medewerkers realiseren.

Volvo komt met trucks met waterstofverbrandingsmotor

Volvo Trucks ontwikkelt vrachtwagens met waterstofverbrandingsmotoren, ook bekend als ‘H2 ICE’ (Hydrogen Internal Combustion Engine). Vrachtwagens die op waterstof (H2) rijden, zullen vooral geschikt zijn voor langere afstanden en kunnen een oplossing zijn wanneer de inzet van elektrische trucks niet haalbaar is, bijvoorbeeld voor regio’s met een beperkte laadinfrastructuur of wanneer er weinig tijd is om de accu’s op te laden. De eerste klantentests zullen in 2026 plaatsvinden, als voorbereiding op de daaropvolgende serieproductie. Tegen het eind van dit decennium zullen de waterstoftrucks commercieel beschikbaar zijn.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.