Boots zet winkel-fulfilment om in omnichannel fulfilment met Witron

Doordat klanten tijdens de lockdown vaker voor online bestellen kozen, zag Boots zijn online business tijdens de pandemie met meer dan 150% toenemen. De Britse drogisterijketen moest zijn processen dan ook onmiddellijk aan het toenemende aantal e-commerce bestellingen kunnen aanpassen. Een onderdeel van de oplossing was het Store Service Center (SSC) in Nottingham, ontworpen en gebouwd door Witron. Daar had Boots nog logistieke capaciteit beschikbaar. Het distributiecentrum, dat oorspronkelijk uitsluitend voor de bevoorrading van winkels bedoeld was, werd in recordtijd getransformeerd tot een omnichannel distributiecentrum. De teams van Boots en Witron vormden in slechts drie weken tijd de processen in het geautomatiseerde hoofdmagazijn om van winkellogistiek in e-commerce-logistiek. Sindsdien bevoorraadt het SSC niet enkel de winkels dagelijks met miljoenen artikelen uit een aanbod van 37.000 verschillende producten, maar ondersteunt het nu ook de online business van Boots en gaan er meer dan 6000 online bestellingen per dag de deur uit.

In het verleden bestelden veel klanten hun producten online en haalden ze af bij hun plaatselijke winkel. Het picken gebeurde vaak nog in de winkel. Click + collect was de oplossing tijdens de pandemie. Boots gebruikte maandenlang een ordermanagementsysteem dat was opgezet boven op het warehouse management systeem. IT-experts definieerden het SSC ‘simpelweg’ als een winkel, weliswaar een enorme winkel met heel veel opslagcapaciteit. “Het maakt voor de software geen verschil of medewerkers goederen handmatig picken in de winkel in Londen, of met het Dynamic Picking System (DPS) in het SSC”, klinkt het bij Boots. 
 
Het hart van het systeem is en blijft het DPS met zijn 252 werkstations (foto). Het dynamisch en geautomatiseerd verzamelen van kleine artikelen in het DPS wordt ondersteund door een pick-by-light-systeem. Het DPS werkt volgens het principe ‘goods-to-person’ en ‘person-to-goods’. Afhankelijk van de orderstructuur plaatst het systeem de artikelen permanent of op aanvraag in het pick-front, zodat het pickingproces altijd optimaal is. Het DPS ondersteunt verschillende types orderpicking: van bak naar bak, van pallet naar bak, van bak naar verzenddoos, enz. Ongeacht het type picking wordt de picker altijd begeleid door het pick-by-light-systeem. Het semiautomatische Car Picking System (CPS) pickt grote artikelen uit het assortiment van Boots in het SSC en plaatst ze op rolcontainers op basis van draadloos verstuurde gegevens en geoptimaliseerd op route. Op een drukke dag picken de medewerkers van Boots in Nottingham in totaal bijna 3 miljoen eenheden. Daarbij weten ze niet eens of ze voor een e-commerce-klant of voor de winkel picken.
 
De teams van Witron en Boots moesten nog wel een aantal fysieke aanpassingen aan het SSC uitvoeren. Zo bouwde Witron een nieuw verzendgebied voor e-commerce orders. Aanvankelijk wordt dat gebied nog handmatig gevuld, maar ook dat wil Boots binnenkort automatiseren.

Recente nieuwsberichten

Beiersdorf optimaliseert zeetransport met Transportation Management Platform van Transporeon

Met merken als Nivea, Eucerin en Hansaplast staat Beiersdorf AG al meer dan 140 jaar bekend voor zijn huidverzorgingsproducten en huidonderzoek. Om zijn transportactiviteiten te optimaliseren, klopte het bedrijf aan bij Trimble-dochter Transporeon dat via zijn Transportation Management Platform een end-to-end systeem implementeerde voor het boeken en beheren van zeevracht.

HGT stroomlijnt processen met Aptean Food & Beverage ERP

Horeca Groothandel Tilburg (HGT), een familiegroothandel die food en non-food producten levert aan zowel de horeca, als bakkerijen en groente- en vleesverwerkers, heeft de cloud-gebaseerde Food & Beverage ERP-oplossing van Aptean gekozen om zijn operationele efficiëntie te verbeteren en de klantenservice te verhogen.

Frank Hamerlinck wordt CEO van Flanders Technology & Innovation

FTI, een publiek-private samenwerking tussen de Vlaamse overheid en zeven private partners, stelt Frank Hamerlinck (foto) aan als CEO.

Manutan test groene last-mile leveringen

Als B2B e-commercebedrijf gespecialiseerd in artikelen voor kantoor, magazijn, werkplaats en buitenterreinen biedt Manutan zijn klanten een assortiment van meer dan 200.000 producten. Uit recent onderzoek dat Manutan voerde, bleek dat twee op de vijf consumenten meer tevreden zouden zijn over het bedrijf als ze meer duurzame en verantwoorde bezorgmethoden konden kiezen. Omdat Manutan inziet dat duurzaamheid een steeds grotere rol speelt bij consumenten en bedrijven, lanceerde het B2B e-commerceplatform in Gent een proefproject voor groene last mile-leveringen. Daarbij werden producten geleverd met elektrische fietsen, cargofietsen of kleine elektrische voertuigen. Naar aanleiding van het pilootproject bekeek Manutan ook de verschillende manieren waarop bedrijven hun transport meer klimaatvriendelijk kunnen organiseren.

Het project in Gent was alvast een succes; niet alleen neemt het voertuigen weg uit de stadskernen, het bespaart ook nog eens 30,6 kilogram CO2 per geleverd pakket. Dat is het equivalent van 1,22 bomen per jaar.

Stijgende tewerkstellingsvooruitzichten in transport en logistiek

Volgens de recentste ManpowerGroup Jobbarometer zou de rekruteringsactiviteit in de sector Transport/Logistiek in het tweede kwartaal van 2024 toenemen. Van de werkgevers in deze sector die in januari zijn bevraagd, verwacht 40% het personeelsbestand tegen het einde van juni 2024 uit te breiden, terwijl 15% van plan is dat te verminderen. Bij 43% van de werkgevers wordt geen verandering verwacht. De ‘nettotewerkstellingsprognose’ van ManpowerGroup (het verschil tussen het percentage werkgevers dat van plan is mensen aan te werven en het percentage werkgevers dat mensen wil ontslaan) bereikt daarmee een bemoedigende +25%. Dat betekent een stijging van 6 punten ten opzichte van het vorige kwartaal en 8 punten ten opzichte van het tweede kwartaal van 2023.

Thyssenkrupp versnelt leveringen dankzij volautomatisch opslagsysteem voor platen

Thyssenkrupp Materials Nederland is een toonaangevende servicegroothandel voor materialen in staal, RVS en aluminium, die klanten uit alle sectoren van de metaalverwerkende industrie bedient. Thyssenkrupp Materials Nederland biedt daarbij een uitgebreid assortiment platte producten, rondstaf, profielen en buizen, evenals een breed scala aan maatwerkoplossingen en technische innovaties in de hele keten.

Chep stelt met ZirConic-container nieuwe norm voor duurzaamheid

De Pallecon-divisie van Chep Europe introduceert de vouwbare ZirConic container. De ‘dry container’ is voor 97% gemaakt van ‘post-consumer’ plastic en stelt zo een nieuwe norm voor duurzaamheid. Chep levert de ZirConic-container via zijn circulaire poolingservice voor sectoren als packaging, adhesives, e-commerce en co-packing. De container moet de efficiëntie verhogen dankzij de hogere laadcapaciteit en een geoptimaliseerde vouwbaarheid.

Yusen Logistics plant overname PartsExpress

Logistiek dienstverlener Yusen Logistics (Benelux) B.V. heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van PartsExpress B.V., een bedrijf gespecialiseerd in dag- en nachtdistributie van auto-onderdelen in de Benelux.

Whitepaper: Letterlijk én figuurlijk op hoog niveau werken

Ons land geraakt hoe langer hoe meer volgebouwd, en grondprijzen worden steeds duurder. Verticale opslagruimte wordt dus almaar interessanter, maar heeft u daarvoor ook het juiste transport in huis?

Wat heeft een zonsverduistering te maken met een laadperron?

De iets vriendelijkere energiekosten deze winter zijn geen reden om de teugels te laten vieren bij het in de hand houden van de kosten. De vele nieuwe magazijnen willen juist voldoen aan allerlei verschillende energie labels om zich zowel duurzaam als kostenbesparend te presenteren. Bij de oudere, bestaande magazijnen blijft men zoeken naar mogelijk efficiencyverbeteringen en na drie kwartalen van krimp in onze economie zorgen de CFO’s ervoor dat iedereen de energiekosten zo goed mogelijk blijft beteugelen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.