BMW steunt op Inther Group voor tijdige levering van reserveonderdelen

Foto: Inther Group / BMW

De Beierse autofabrikant BMW heeft zijn opslagprocessen en de productie- en verzenddynamiek verbeterd met de hulp van systeemintegrator Inther Group. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomisch op maat gemaakte orderpickingstations heeft Inther Group een nieuw doorvoerpotentieel mogelijk gemaakt, waardoor een tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid wordt gegarandeerd.

Om tegemoet te komen aan het groeiende ordervolume en de toenemende behoefte aan snelle, tijdige orderproductie en levering van reserveonderdelen, zijn de processen en de bestaande magazijnuitrusting op de BMW Group-locatie in het Duitse Dingolfing geoptimaliseerd en uitgebreid. De efficiëntie en ergonomie bij opslag, orderpicken, verpakken en verzenden werden verder verhoogd. Inther Group Duitsland kreeg de opdracht een totaalconcept te implementeren met een geautomatiseerd ASRS magazijn voor kleine onderdelen, intelligente materiaalstromen en de integratie van de nieuwste transporttechnologie. Het Nederlandse hoofdkantoor van Inther Group in Venray ondersteunde vooraf de analyse, het ontwerp en de systeemplanning, evenals de projectimplementatie in Dingolfing. Het Heidelbergse advies- en planningsbedrijf io begeleidde het project vanaf de aanbesteding en gunning tot aan de implementatie en uiteindelijke oplevering.

Als hart van de logistieke faciliteit heeft Inther een nieuw geautomatiseerd shuttlemagazijn voor kleine onderdelen met vier gangpaden opgezet. Met vier diepe opslagplaatsen op 20 niveaus biedt het shuttlesysteem een capaciteit van ongeveer 80.000 containerplaatsen voor de opslag van reserveonderdelen. Er wordt gebruik gemaakt van containers van 650 x 450 x 270mm en een maximaal totaalgewicht van 30kg. Inther Group ontwikkelde de shuttles om tegemoet te komen aan de eisen van de huidige en toekomstige magazijnen voor kleine onderdelen. Met zijn opslag van vier verdiepingen biedt het shuttlesysteem een hoge capaciteit, inclusief compacte opslag met hoge dichtheid. Daarnaast versnelt de automatisering van het ophalen de levering van goederen aan de picking werkstations. Niet alleen kunnen er meer artikelen worden opgeslagen in minder ruimte, ook de doorloopsnelheid van de orderverwerking kan worden verhoogd.

Voor het pick- en verzendverpakkingsproces zijn werkstations ingericht voor het orderpicken en verpakken. Daarnaast zijn er in de goederenontvangstruimte drie werkstations geplaatst. Om het shuttlesysteem te koppelen met de in hoogte verstelbare opslag-, pick- en verpakkingswerkstations heeft Inther een intelligent, dynamisch conveyor concept geïmplementeerd inclusief lege containerbuffers. Die transporttechnologie bedient de werkstations in cycli op speciale transportlijnen voor broncontainers, bestemmingscontainers en verzenddozen met een snelheid van 0,8m/sec.

De picking werkstations worden bediend met broncontainers vanuit het shuttlesysteem en zijn voorzien van lege containerbuffers. Voor verzending worden de reserveonderdelen met behulp van een pick-by-light-systeem verzameld in dozen of herbruikbare containers. De geprefabriceerde kartonnen dozen worden door dozenopzetters aangeleverd. De transporttechniek is daarom ontworpen om zowel containers als dozen te transporteren. Nadat het picken is voltooid, brengen de transportbanden de gepickte containers terug naar de overdrachtspunten in het shuttlesysteem. Doelcontainers en -dozen worden via de conveyors naar de vier pakstations getransporteerd en vervolgens, nadat ze klaar zijn voor verzending, naar de verzendruimte. Geautomatiseerde gewichtscontroles in de transportlijn controleren of de picking correct is, door deze te vergelijken met order- en stamgegevens. Defecte dozen worden naar een NiO-lus geleid. De dozen gaan vervolgens door een dozensluitmachine en de containers worden afgedekt, voordat ze automatisch worden geëtiketteerd op de transportlijn. De gehele transporttechniek is ontwikkeld volgens een ‘bypass concept’. Dat betekent dat het shuttlesysteem en alle stations elkaar kunnen gebruiken als dat nodig is, bijvoorbeeld om de bevoorrading sneller uit te voeren of om congestie of kortstondige componentstoringen op het systeem te voorkomen of te omzeilen.

Ook sloot Inther de nieuwe geautomatiseerde opslag- en transporttechniek naadloos aan op de bestaande systeemtechniek. De transporttechnologie wordt gevisualiseerd met behulp van Zenon software, die Inther heeft geconfigureerd om aan de eisen van BMW te voldoen. De verwerking van inkomende goederen, het verzamelen en verpakken, en de werkplekdialogen worden aangestuurd door SAP. Dat geldt ook voor het shuttlesysteem en het printen van documenten voor de verzenddozen en -containers.

Recente nieuwsberichten

Vergroten opslagcapaciteit?

(Advertorial) Je wil meer artikelen opslaan maar je hebt te weinig ruimte? Je wil tevens uitbreiding spreiden over meerdere jaren? BITO kan uw opslagsysteem zo ontwerpen dat uitbreiding op een later tijdstip steeds mogelijk is. Zo kan je uw investeringen spreiden.

Eenvoudiger leveren aan online en offline retailers?

(Advertorial) Speelgoed, elektronica, huis en tuinartikelen, kleding... We shoppen zowel bij webshops als in fysieke winkels. Goederen leveren aan beide – op verschillende pallets – kan je supply chain erg complex maken. Wist je dat de grootste online retailers CHEP-pallets accepteren?

JT Energy Systems en Novum verlengen levensduur van batterijen

JT Energy Systems, een joint venture van Jungheinrich en Triathlon Batterien GmbH, heeft een aandeel verworven in Novum, een AI-bedrijf en batterijspecialist uit het Duitse Dresden. In het kader van een nauwe technologische samenwerking willen de partners samen de levensduur van lithium-ionbatterijen verlengen.

Zetes stelt Pierre Lambert aan als nieuwe CEO

Pierre Lambert (foto) neemt op 1 maart 2022 de rol van chief executive officer over bij Zetes. Daarmee volgt hij de huidige CEO Alain Wirtz op, die het technologiebedrijf verlaat, na het meer dan 35 jaar te hebben geleid.

H.Essers compenseert CO2-uitstoot met HVO insetting-concept

Logistiek dienstverlener H.Essers lanceert het ‘HVO insetting’-concept, waarbij bedrijven de CO2-voetafdruk van hun transporten rechtstreeks kunnen verminderen. De emissies worden niet extern gecompenseerd (offsetting), maar intern door de inzet van HVO (hydrotreated vegetable oil), een milieuvriendelijke biodiesel op basis van afval.

Montea ontwikkelt delivery station voor Amazon op Blue Gate Antwerp

Amazon heeft Blue Gate Antwerp uitgekozen voor de vestiging van een 8.438m² groot delivery station. Het delivery station maakt deel uit van een grotere site die vastgoedontwikkelaar Montea momenteel ontwikkelt als een stedelijk logistiek park.

Webfleet Solutions en TomTom ontwikkelen samen geïntegreerde mobiele oplossing voor wagenparkbeheerders en chauffeurs

Leverancier van telematicaoplossingen Webfleet Solutions, een dochteronderneming van Bridgestone, is een samenwerking aangegaan met TomTom, de kaartenmaker gespecialiseerd in locatietechnologie. Het doel bestaat erin de Webfleet Work App en de app TomTom Go Fleet als geïntegreerde oplossing op de markt te introduceren.

Element Logic krijgt mondiale rechten AutoStore

(Advertorial) Na uitbreiding naar Europese landen zoals Tsjechië, Finland, Spanje en de Benelux in de afgelopen twee jaar, gaat Element Logic nu ook wereldwijd AutoStore distribueren. De leverancier van intralogistieke oplossingen heeft onlangs wereldwijde distributierechten verkregen voor de verkoop en implementatie van AutoStore.

ViaTim en DPD rollen netwerk verder uit voor duurzame e-commerce

Het hoeft niet gezegd dat e-commerce een ongeziene groei doormaakt. Dat vergt creatieve oplossingen van de sector, met name wat betreft de fameuze ‘last mile’. Volgens de Nederlandse startup ViaTim ligt een deel van de oplossing in een netwerk van zogenaamde buurtpunten, waarbij particulieren pakketten aannemen en retouren verzorgen voor hun hele wijk.

Elise Gerritsen vervoegt directieteam van Buck Consultants International

Elise Gerritsen (54) is per 15 februari 2022 lid van het directieteam van economisch, logistiek en locatie-adviesbureau Buck Consultants International. Ze zal er instaan voor strategieontwikkeling en implementatie. Elise Gerritsen volgde een econometrie-opleiding aan de Universiteit van Amsterdam.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.