BMW steunt op Inther Group voor tijdige levering van reserveonderdelen

Foto: Inther Group / BMW

De Beierse autofabrikant BMW heeft zijn opslagprocessen en de productie- en verzenddynamiek verbeterd met de hulp van systeemintegrator Inther Group. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomisch op maat gemaakte orderpickingstations heeft Inther Group een nieuw doorvoerpotentieel mogelijk gemaakt, waardoor een tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid wordt gegarandeerd.

Om tegemoet te komen aan het groeiende ordervolume en de toenemende behoefte aan snelle, tijdige orderproductie en levering van reserveonderdelen, zijn de processen en de bestaande magazijnuitrusting op de BMW Group-locatie in het Duitse Dingolfing geoptimaliseerd en uitgebreid. De efficiëntie en ergonomie bij opslag, orderpicken, verpakken en verzenden werden verder verhoogd. Inther Group Duitsland kreeg de opdracht een totaalconcept te implementeren met een geautomatiseerd ASRS magazijn voor kleine onderdelen, intelligente materiaalstromen en de integratie van de nieuwste transporttechnologie. Het Nederlandse hoofdkantoor van Inther Group in Venray ondersteunde vooraf de analyse, het ontwerp en de systeemplanning, evenals de projectimplementatie in Dingolfing. Het Heidelbergse advies- en planningsbedrijf io begeleidde het project vanaf de aanbesteding en gunning tot aan de implementatie en uiteindelijke oplevering.

Als hart van de logistieke faciliteit heeft Inther een nieuw geautomatiseerd shuttlemagazijn voor kleine onderdelen met vier gangpaden opgezet. Met vier diepe opslagplaatsen op 20 niveaus biedt het shuttlesysteem een capaciteit van ongeveer 80.000 containerplaatsen voor de opslag van reserveonderdelen. Er wordt gebruik gemaakt van containers van 650 x 450 x 270mm en een maximaal totaalgewicht van 30kg. Inther Group ontwikkelde de shuttles om tegemoet te komen aan de eisen van de huidige en toekomstige magazijnen voor kleine onderdelen. Met zijn opslag van vier verdiepingen biedt het shuttlesysteem een hoge capaciteit, inclusief compacte opslag met hoge dichtheid. Daarnaast versnelt de automatisering van het ophalen de levering van goederen aan de picking werkstations. Niet alleen kunnen er meer artikelen worden opgeslagen in minder ruimte, ook de doorloopsnelheid van de orderverwerking kan worden verhoogd.

Voor het pick- en verzendverpakkingsproces zijn werkstations ingericht voor het orderpicken en verpakken. Daarnaast zijn er in de goederenontvangstruimte drie werkstations geplaatst. Om het shuttlesysteem te koppelen met de in hoogte verstelbare opslag-, pick- en verpakkingswerkstations heeft Inther een intelligent, dynamisch conveyor concept geïmplementeerd inclusief lege containerbuffers. Die transporttechnologie bedient de werkstations in cycli op speciale transportlijnen voor broncontainers, bestemmingscontainers en verzenddozen met een snelheid van 0,8m/sec.

De picking werkstations worden bediend met broncontainers vanuit het shuttlesysteem en zijn voorzien van lege containerbuffers. Voor verzending worden de reserveonderdelen met behulp van een pick-by-light-systeem verzameld in dozen of herbruikbare containers. De geprefabriceerde kartonnen dozen worden door dozenopzetters aangeleverd. De transporttechniek is daarom ontworpen om zowel containers als dozen te transporteren. Nadat het picken is voltooid, brengen de transportbanden de gepickte containers terug naar de overdrachtspunten in het shuttlesysteem. Doelcontainers en -dozen worden via de conveyors naar de vier pakstations getransporteerd en vervolgens, nadat ze klaar zijn voor verzending, naar de verzendruimte. Geautomatiseerde gewichtscontroles in de transportlijn controleren of de picking correct is, door deze te vergelijken met order- en stamgegevens. Defecte dozen worden naar een NiO-lus geleid. De dozen gaan vervolgens door een dozensluitmachine en de containers worden afgedekt, voordat ze automatisch worden geëtiketteerd op de transportlijn. De gehele transporttechniek is ontwikkeld volgens een ‘bypass concept’. Dat betekent dat het shuttlesysteem en alle stations elkaar kunnen gebruiken als dat nodig is, bijvoorbeeld om de bevoorrading sneller uit te voeren of om congestie of kortstondige componentstoringen op het systeem te voorkomen of te omzeilen.

Ook sloot Inther de nieuwe geautomatiseerde opslag- en transporttechniek naadloos aan op de bestaande systeemtechniek. De transporttechnologie wordt gevisualiseerd met behulp van Zenon software, die Inther heeft geconfigureerd om aan de eisen van BMW te voldoen. De verwerking van inkomende goederen, het verzamelen en verpakken, en de werkplekdialogen worden aangestuurd door SAP. Dat geldt ook voor het shuttlesysteem en het printen van documenten voor de verzenddozen en -containers.

Recente nieuwsberichten

Tailormade Logistics vergroot hub in Henegouwse Ghlin

Tailormade Logistics (TML) heeft een tweede warehouse in Ghlin, een deelgemeente van Bergen, in gebruik genomen. Het nieuwe warehouse heeft een oppervlakte van 19.000m2 en telt 20 laadkades. Het werd gebouwd naast de bestaande site met een magazijn van 25.000m2, dat vier jaar geleden in gebruik werd genomen.

Bonfix installeert Fastpick-oplossing van Vanderlande

Bonfix is een Nederlandse leverancier van fittingen, kranen, koppelingen en aanverwante producten voor (sanitaire) installaties en cv-installaties. Momenteel laat het familiebedrijf in Zwolle een nieuw distributiecentrum bouwen, dat naar verwachting in de eerste helft van 2023 volledig operationeel zal zijn.

Multimodaal.Vlaanderen rijft verlenging voor vijf jaar binnen

De Vlaamse Regering heeft de verlenging goedgekeurd van de overeenkomst tussen het Vlaams Gewest en de vzw VIL (Vlaamse innovatiecluster voor de logistiek) voor Multimodaal.Vlaanderen voor de periode 2022-2027.

Toyota breidt met 19.000m² uit op Prologis-site in Willebroek

Toyota Material Handling heeft een nieuw langetermijncontract getekend met Prologis voor de huur van een bijkomende 18.000m² magazijnruimte en 700m² bureauruimte in Willebroek DC1. Vanop die locatie wil Toyota Material Handling zijn logistieke capaciteit aanzienlijk uitbreiden.

CLS iMation lanceert ‘Simulation as a Service’ voor intralogistieke processen

CLS iMation, systeemintegrator en innovatieadviseur, heeft een nieuwe service toegevoegd aan zijn portfolio van ‘Intelligent Solutions for Logistics Automation’, namelijk iMation SaaS (Simulation as a Service). Deze service is ontworpen om de bestaande industriële context van een klant te beoordelen en zo – via simulatie – mogelijke verbeteringen in magazijnfuncties en processen te identificeren.

Mabo Benelux wordt dealer van Hyundai heftrucks in Belux

Hyundai Construction Equipment heeft Mabo Benelux aangeduid als hun exclusieve distributiepartner voor material handling equipment in België en Luxemburg. Mabo Benelux is gespecialiseerd in heftrucks en automatisering. Het bedrijf implementeert logistieke oplossingen, gaande van zijladers en meeneemheftrucks over smallegangenheftrucks tot AGV’s.

Dachser moderniseert filiaal in Moeskroen

Om de vestiging klaar te maken voor de toekomst, heeft logistiek dienstverlener Dachser enkele investeringen in zijn filiaal in Moeskroen afgerond. Zo zijn onder meer de parkeervoorzieningen op het terrein uitgebreid en zijn er nieuwe technologische voorzieningen geïnstalleerd.

IO-Link functiemodules van Leuze vereenvoudigen integratie van apparaatgegevens in PLC-programma’s

Leuze, aanbieder van o.a. schakel- en meetsensoren en identificatiesystemen, introduceert de IO-Link functiemodules. Het betreft een hulpmiddel voor fabrikanten en operators die de integratie van apparaatgegevens in PLC-programma’s moet vereenvoudigen.

Four ways to optimize the shipping process

(Advertorial) Warehouse and logistics managers are typically charged with increasing the efficiency of shipments. But with many aspects to a complicated supply chain, this can be a daunting task to tackle. Experts at nShift, the global leader in delivery management software, have spoken to industry experts to create a list of four ways to optimize the process and help companies ship smarter.

Richard de Haas wordt nieuwe CEO DPD Belux

Op 1 juni 2022 start Richard de Haas (foto) als CEO van DPD Belux. Daarmee volgt hij Silvio Mestdagh op, die sinds november 2015 aan het hoofd van het bedrijf staat en eind dit jaar met pensioen gaat. Richard de Haas (42) was eerder actief als managing director sales bij Fedex Benelux.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.