BMW steunt op Inther Group voor tijdige levering van reserveonderdelen

Foto: Inther Group / BMW

De Beierse autofabrikant BMW heeft zijn opslagprocessen en de productie- en verzenddynamiek verbeterd met de hulp van systeemintegrator Inther Group. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomisch op maat gemaakte orderpickingstations heeft Inther Group een nieuw doorvoerpotentieel mogelijk gemaakt, waardoor een tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid wordt gegarandeerd.

Om tegemoet te komen aan het groeiende ordervolume en de toenemende behoefte aan snelle, tijdige orderproductie en levering van reserveonderdelen, zijn de processen en de bestaande magazijnuitrusting op de BMW Group-locatie in het Duitse Dingolfing geoptimaliseerd en uitgebreid. De efficiëntie en ergonomie bij opslag, orderpicken, verpakken en verzenden werden verder verhoogd. Inther Group Duitsland kreeg de opdracht een totaalconcept te implementeren met een geautomatiseerd ASRS magazijn voor kleine onderdelen, intelligente materiaalstromen en de integratie van de nieuwste transporttechnologie. Het Nederlandse hoofdkantoor van Inther Group in Venray ondersteunde vooraf de analyse, het ontwerp en de systeemplanning, evenals de projectimplementatie in Dingolfing. Het Heidelbergse advies- en planningsbedrijf io begeleidde het project vanaf de aanbesteding en gunning tot aan de implementatie en uiteindelijke oplevering.

Als hart van de logistieke faciliteit heeft Inther een nieuw geautomatiseerd shuttlemagazijn voor kleine onderdelen met vier gangpaden opgezet. Met vier diepe opslagplaatsen op 20 niveaus biedt het shuttlesysteem een capaciteit van ongeveer 80.000 containerplaatsen voor de opslag van reserveonderdelen. Er wordt gebruik gemaakt van containers van 650 x 450 x 270mm en een maximaal totaalgewicht van 30kg. Inther Group ontwikkelde de shuttles om tegemoet te komen aan de eisen van de huidige en toekomstige magazijnen voor kleine onderdelen. Met zijn opslag van vier verdiepingen biedt het shuttlesysteem een hoge capaciteit, inclusief compacte opslag met hoge dichtheid. Daarnaast versnelt de automatisering van het ophalen de levering van goederen aan de picking werkstations. Niet alleen kunnen er meer artikelen worden opgeslagen in minder ruimte, ook de doorloopsnelheid van de orderverwerking kan worden verhoogd.

Voor het pick- en verzendverpakkingsproces zijn werkstations ingericht voor het orderpicken en verpakken. Daarnaast zijn er in de goederenontvangstruimte drie werkstations geplaatst. Om het shuttlesysteem te koppelen met de in hoogte verstelbare opslag-, pick- en verpakkingswerkstations heeft Inther een intelligent, dynamisch conveyor concept geïmplementeerd inclusief lege containerbuffers. Die transporttechnologie bedient de werkstations in cycli op speciale transportlijnen voor broncontainers, bestemmingscontainers en verzenddozen met een snelheid van 0,8m/sec.

De picking werkstations worden bediend met broncontainers vanuit het shuttlesysteem en zijn voorzien van lege containerbuffers. Voor verzending worden de reserveonderdelen met behulp van een pick-by-light-systeem verzameld in dozen of herbruikbare containers. De geprefabriceerde kartonnen dozen worden door dozenopzetters aangeleverd. De transporttechniek is daarom ontworpen om zowel containers als dozen te transporteren. Nadat het picken is voltooid, brengen de transportbanden de gepickte containers terug naar de overdrachtspunten in het shuttlesysteem. Doelcontainers en -dozen worden via de conveyors naar de vier pakstations getransporteerd en vervolgens, nadat ze klaar zijn voor verzending, naar de verzendruimte. Geautomatiseerde gewichtscontroles in de transportlijn controleren of de picking correct is, door deze te vergelijken met order- en stamgegevens. Defecte dozen worden naar een NiO-lus geleid. De dozen gaan vervolgens door een dozensluitmachine en de containers worden afgedekt, voordat ze automatisch worden geëtiketteerd op de transportlijn. De gehele transporttechniek is ontwikkeld volgens een ‘bypass concept’. Dat betekent dat het shuttlesysteem en alle stations elkaar kunnen gebruiken als dat nodig is, bijvoorbeeld om de bevoorrading sneller uit te voeren of om congestie of kortstondige componentstoringen op het systeem te voorkomen of te omzeilen.

Ook sloot Inther de nieuwe geautomatiseerde opslag- en transporttechniek naadloos aan op de bestaande systeemtechniek. De transporttechnologie wordt gevisualiseerd met behulp van Zenon software, die Inther heeft geconfigureerd om aan de eisen van BMW te voldoen. De verwerking van inkomende goederen, het verzamelen en verpakken, en de werkplekdialogen worden aangestuurd door SAP. Dat geldt ook voor het shuttlesysteem en het printen van documenten voor de verzenddozen en -containers.

Recente nieuwsberichten

Een krachtdadige intralogistiek voor eGrocery

(Advertorial) De groei in online aankopen van levensmiddelen – zowel voor thuislevering als afhaling bij een ophaalpunt – valt niet te ontkennen. De COVID-19-crisis heeft veel consumenten ertoe aangezet deze overstap te maken. Ondertussen waarderen ze het gemak en tijdswinst van online boodschappen doen.

Nu donderdag Virtual Supply Chain Innovations 2020

Teken NU in en bezoek gratis het Event dat donderdag om 09:00u de deuren opent. Al om en bij de 700 bezoekers registreerden zich en zijn op de afspraak in de nieuwe wereld van de next level events. Log in en wandel naar de informatiebalie waar Cynthia u wegwijs maakt naar het seminarprogamma en de partners.

XPO Logistics en Danone ontwikkelen nieuw slim distributiecentrum

XPO Logistics ontwikkelt de komende maanden samen met Danone een nieuw, ‘superslim’ distributiecentrum in Nederland. Het wereldwijde voedingsmiddelbedrijf zal het distributiecentrum gebruiken voor zijn ‘early life nutrition’ en medische voeding.

Hybride oplossing moet temperatuurgevoelige cargo beschermen

Met de introductie van ‘la Couverture’ komt er een hybride oplossing op de markt die speciaal werd ontwikkeld voor de afhandeling van temperatuurgevoelige luchthavencargo. De oplossing, die het midden houdt tussen een thermische dolly en een thermische hoes, beantwoordt aan de specifieke behoefte om temperatuurgevoelige goederen (+15°C tot +25°C) te beschermen van in het cargomagazijn van de luchthaven tot op de tarmac.

Contargo Neuss uitgerust met snellader voor e-vrachtwagens

De containerterminal in Neuss heeft als eerste terminal binnen het netwerk van Contargo een snellader voor elektrische vrachtwagens. De vrachtwagens kunnen voortaan aan een laadstation van 150 kW snel ‘tanken’. Contargo wil in 2050 klimaatneutraal zijn en test daarom momenteel verschillende technieken voor e-mobiliteit.

STEF Groep neemt activiteiten Nagel-Group in Italië, België en Nederland over

De STEF Groep, actief in geconditioneerde (-25°C tot +15°C) transport- en logistieke diensten, neemt de activiteiten over van Nagel-Group in Italië, België en Nederland. De Nagel-Group, met hoofdkantoor in het Duitse Versmold, is gespecialiseerd in food logistics en in heel Europa actief.

Dynalogic implementeert OptiFlow van Conundra

Logistiek dienstverlener Dynalogic, die samen met een aantal andere business units Dynagroup vormt en onderdeel is van Bpost, is gefaseerd live gegaan met de ritoptimaliseringssoftware OptiFlow van Conundra. Dynalogic verzorgt vooral full-service last-mile activiteiten voor producten als witgoed, meubels, smartphones en daarnaast ID-gerelateerde services, zoals het leveren van alcohol met een Nix18 check of het bezorgen van paspoorten bij mensen thuis   Dynalogic koos voor OptiFlow omdat zijn bestaande plansysteem niet meer aan de behoefte voldeed om klanten op maat te kunnen bedienen.

Katoen Natie koopt Antwerpse Boerentoren van KBC

Een jaar nadat KBC de prominente Boerentoren in Antwerpen in de etalage plaatste, is er een koper gevonden. Katoen Natie, o.l.v. CEO Fernand Huts, zal het gebouw ombouwen tot een heuse cultuurtoren met daarnaast plaats voor horeca, handelszaken, kantoorruimte en woningen.

TMH Belgium is met Toyota Logistics Solutions Integration klaar voor industrie 4.0

Het coronavirus heeft de evolutie naar een industrie 4.0, waarbinnen alle systemen met elkaar verbonden zijn en met elkaar communiceren, onmiskenbaar mee versneld. Voorafgaand aan de COVID-19-pandemie had Toyota Industries Corporation (TICO) echter in 2017 al besloten die transformatie te stimuleren met de overname van Bastian Solutions, een Noord-Amerikaanse integrator van automatische material handling systemen.

Ophtalmic Compagnie moderniseert met installatie van Savoye

Het Franse Ophtalmic Compagnie distribueert contactlenzen en producten voor lensverzorging van meerdere merken naar opticiens, oogartsen en apothekers. Door een omzetgroei van dubbele cijfers en de wens om zelf hoogwaardige brillenglazen te gaan produceren in zijn nieuwe bedrijfspand in Villepinte, besloot Ophtalmic Compagnie alle processen te herzien voor een hogere productiviteit.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.