BMW steunt op Inther Group voor tijdige levering van reserveonderdelen

Foto: Inther Group / BMW

De Beierse autofabrikant BMW heeft zijn opslagprocessen en de productie- en verzenddynamiek verbeterd met de hulp van systeemintegrator Inther Group. Door middel van moderne transportsystemen, geautomatiseerde opslag van kleine onderdelen met wendbare shuttles en ergonomisch op maat gemaakte orderpickingstations heeft Inther Group een nieuw doorvoerpotentieel mogelijk gemaakt, waardoor een tijdige levering van reserveonderdelen met verbeterde kwaliteit en betrouwbaarheid wordt gegarandeerd.

Om tegemoet te komen aan het groeiende ordervolume en de toenemende behoefte aan snelle, tijdige orderproductie en levering van reserveonderdelen, zijn de processen en de bestaande magazijnuitrusting op de BMW Group-locatie in het Duitse Dingolfing geoptimaliseerd en uitgebreid. De efficiëntie en ergonomie bij opslag, orderpicken, verpakken en verzenden werden verder verhoogd. Inther Group Duitsland kreeg de opdracht een totaalconcept te implementeren met een geautomatiseerd ASRS magazijn voor kleine onderdelen, intelligente materiaalstromen en de integratie van de nieuwste transporttechnologie. Het Nederlandse hoofdkantoor van Inther Group in Venray ondersteunde vooraf de analyse, het ontwerp en de systeemplanning, evenals de projectimplementatie in Dingolfing. Het Heidelbergse advies- en planningsbedrijf io begeleidde het project vanaf de aanbesteding en gunning tot aan de implementatie en uiteindelijke oplevering.

Als hart van de logistieke faciliteit heeft Inther een nieuw geautomatiseerd shuttlemagazijn voor kleine onderdelen met vier gangpaden opgezet. Met vier diepe opslagplaatsen op 20 niveaus biedt het shuttlesysteem een capaciteit van ongeveer 80.000 containerplaatsen voor de opslag van reserveonderdelen. Er wordt gebruik gemaakt van containers van 650 x 450 x 270mm en een maximaal totaalgewicht van 30kg. Inther Group ontwikkelde de shuttles om tegemoet te komen aan de eisen van de huidige en toekomstige magazijnen voor kleine onderdelen. Met zijn opslag van vier verdiepingen biedt het shuttlesysteem een hoge capaciteit, inclusief compacte opslag met hoge dichtheid. Daarnaast versnelt de automatisering van het ophalen de levering van goederen aan de picking werkstations. Niet alleen kunnen er meer artikelen worden opgeslagen in minder ruimte, ook de doorloopsnelheid van de orderverwerking kan worden verhoogd.

Voor het pick- en verzendverpakkingsproces zijn werkstations ingericht voor het orderpicken en verpakken. Daarnaast zijn er in de goederenontvangstruimte drie werkstations geplaatst. Om het shuttlesysteem te koppelen met de in hoogte verstelbare opslag-, pick- en verpakkingswerkstations heeft Inther een intelligent, dynamisch conveyor concept geïmplementeerd inclusief lege containerbuffers. Die transporttechnologie bedient de werkstations in cycli op speciale transportlijnen voor broncontainers, bestemmingscontainers en verzenddozen met een snelheid van 0,8m/sec.

De picking werkstations worden bediend met broncontainers vanuit het shuttlesysteem en zijn voorzien van lege containerbuffers. Voor verzending worden de reserveonderdelen met behulp van een pick-by-light-systeem verzameld in dozen of herbruikbare containers. De geprefabriceerde kartonnen dozen worden door dozenopzetters aangeleverd. De transporttechniek is daarom ontworpen om zowel containers als dozen te transporteren. Nadat het picken is voltooid, brengen de transportbanden de gepickte containers terug naar de overdrachtspunten in het shuttlesysteem. Doelcontainers en -dozen worden via de conveyors naar de vier pakstations getransporteerd en vervolgens, nadat ze klaar zijn voor verzending, naar de verzendruimte. Geautomatiseerde gewichtscontroles in de transportlijn controleren of de picking correct is, door deze te vergelijken met order- en stamgegevens. Defecte dozen worden naar een NiO-lus geleid. De dozen gaan vervolgens door een dozensluitmachine en de containers worden afgedekt, voordat ze automatisch worden geëtiketteerd op de transportlijn. De gehele transporttechniek is ontwikkeld volgens een ‘bypass concept’. Dat betekent dat het shuttlesysteem en alle stations elkaar kunnen gebruiken als dat nodig is, bijvoorbeeld om de bevoorrading sneller uit te voeren of om congestie of kortstondige componentstoringen op het systeem te voorkomen of te omzeilen.

Ook sloot Inther de nieuwe geautomatiseerde opslag- en transporttechniek naadloos aan op de bestaande systeemtechniek. De transporttechnologie wordt gevisualiseerd met behulp van Zenon software, die Inther heeft geconfigureerd om aan de eisen van BMW te voldoen. De verwerking van inkomende goederen, het verzamelen en verpakken, en de werkplekdialogen worden aangestuurd door SAP. Dat geldt ook voor het shuttlesysteem en het printen van documenten voor de verzenddozen en -containers.

Recente nieuwsberichten

Lineas en PCC Intermodal voeren frequentie van treinen tussen Polen en België op

Spoorvrachtoperator Lineas en PCC Intermodal verhogen de frequentie op hun regelmatige verbinding tussen België en Polen. Concreet zal de Poland Xpress vanaf 1 februari 2021 vijf keer per week rijden. Lineas en PCC Intermodal begonnen hun samenwerking een jaar geleden met drie open treinen per week van Antwerpen via Frankfurt Oder naar Poznan.

Peripass en Transporeon ontwikkelen samen yard management-oplossingen

Het Europese logistieke platform Transporeon lanceert Real-Time Yard Management en sluit een strategisch partnership met Peripass, aanbieder van technologie voor het digitaliseren en optimaliseren van logistieke processen. De lancering van Real Time Yard Management en de samenwerking met Peripass moeten zorgen voor het vereenvoudigen en automatiseren van verschillende bezoekers- en logistieke stromen.

Philip Declat vervoegt ERA als partner voor de logistieke sector

Philip Declat (41) vervoegt adviesbureau Expense Reduction Analysts (ERA) als partner. In die hoedanigheid zal hij zich enerzijds als verkoper richten op het werven van nieuwe klanten, terwijl hij anderzijds als analist de bedrijfsprocessen en kosten van klanten zal analyseren om optimaliseringsmogelijkheden te kunnen voorstellen.

TSC Printronix Auto ID stelt mobiele Alpha-30L en Alpha-40L printers voor

TSC Printronix Auto ID, leverancier van printsystemen voor barcode labels, lanceert met de Alpha-30L en Alpha-40L twee nieuwe, robuuste printers die zijn ontworpen om in veeleisende omgevingen op verplaatsing te printen. Beide modellen beschikken over een IP54-classificatie zonder dat een beschermhoes nodig is tegen stof en/of water, wat zorgt voor minder gewicht en volume en dus meer werkcomfort.

Dagelijks wint België 1644m² aan magazijnruimte

Tussen 2013 en 2019 werd in België meer dan 3 miljoen vierkante meter aan nieuwe logistieke magazijnen – groter dan 40.000m² – gebouwd. Dat was nooit meer. Ook afgelopen jaar kwam er in ons land naar schatting zo’n 600.000 vierkante meter aan nieuwe magazijnen bij, goed voor zo’n 1.644 vierkante meter per dag.

Crown verbetert ergonomie van orderverzamelaars en trekkers

Om de fysieke belasting van bestuurders te verlichten en hun dagelijkse productiviteit te verhogen, heeft intralogistieke onderneming Crown het ontwerp van zijn orderverzamelaars in de GPC- en MPC-serie en de trekkers in de TC-serie herzien.

Generix heeft nieuwe country manager Benelux

Sinds 1 januari is Carla Schoorens de nieuwe country manager voor de Benelux bij Generix Group. Daarvoor was ze vier jaar in dienst bij het bedrijf als pre sales consultant Supply Chain. Carla Schoorens volgt in haar nieuwe functie Koenraad Verduyn op.

Ahlers bouwt nieuw magazijn in St. Petersburg

3PL dienstverlener Ahlers investeert 13,2 miljoen euro in de bouw van een nieuw magazijn in St. Petersburg. Met het nieuwe magazijn wil Ahlers tegemoetkomen aan de toenemende vraag van de markt naar meer opslagruimte, zeker nu e-commerce aan een opmars toe is en consumenten steeds vaker leveringen de dag zelf wensen.

Sato breidt gamma mobiele printers uit met de PV4

Met de lancering van de nieuwe PV4 mobiele printer heeft Sato zijn reeks etiketteringsoplossingen uitgebreid. De printer werd ontworpen voor diverse ‘on-the-go’ werkzaamheden en leent zich volgens de leverancier voor veeleisende toepassingen in bijvoorbeeld de logistiek en in distributiecentra.

Netwerkeffect zorgt voor slimmer procesbeheer in transport en logistiek

Transporeon is een partnership aangegaan met industrie-analist Adrian Gonzalez, voorzitter van Adelante SCM en oprichter van Talking Logistics, om het ‘Transportation Pulse Report 2021’ te lanceren. Dat rapport bundelt inzichten en aanbevelingen van industrieleiders over de hele wereld en schetst hoe de sector zich verder kan ontwikkelen door het netwerkeffect van end-to-end logistieke platformen te omarmen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.