BluJay Solutions werpt licht op de logistieke sector na de Brexit

Of het nu gaat om een ‘no deal’ of om een ‘soft Brexit’ met een handelsovereenkomst – logistieke experts bereiden zich op alle scenario’s voor. De mate van veranderingen hangt voornamelijk af van de nog lopende onderhandelingen, maar de toekomstige trends en verwachtingen zijn nu al zichtbaar.

BluJay Solutions, dat zich toelegt op wereldwijde supply chain-diensten, deelt de belangrijkste prognoses en verwachtingen voor de logistieke sector na 31 december 2020.

De onderhandelingen over de Brexit komen in een cruciale fase: wanneer het Verenigd Koninkrijk zich rond de jaarwisseling terugtrekt, veranderen de douaneaangiftes, exportvoorwaarden en belastingregelingen tussen de EU en het VK aanzienlijk. Die veranderingen komen er gegarandeerd, ongeacht of beide partijen tegen die tijd overeenstemming bereiken over een handelsovereenkomst of dat de minimumnormen van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) automatisch van toepassing zullen zijn wanneer een harde Brexit in werking treedt. Een blik op de statistieken toont de enorme omvang van de verandering die op handen is. Op dit moment wordt ongeveer 70% van alle goederen die in Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland worden verkocht geïmporteerd. De helft van de import in 2019 kwam uit de EU, met een waarde van 304 miljard euro. De import van landen buiten de EU bedroeg 311,9 miljard euro. In dezelfde periode exporteerde het VK goederen ter waarde van ongeveer 193,7 miljard euro binnen de EU en 217,3 miljard buiten de EU.

Een harde of zachte Brexit: automatisering van de douaneformaliteiten
“In het geval van een harde Brexit zouden de douaneformaliteiten voor de handel met EU-landen drastisch toenemen”, aldus Michiel de Neef, global product manager bij BluJay Solutions. “Als het VK een ‘derde land’ wordt, stijgt het aantal douaneaangiften enorm. Vorig jaar moesten Britse bedrijven vijf miljoen douaneaangiften invullen. In het geval van een harde Brexit stijgt dat aantal tot 400 miljoen, een ongekende toename van 8000%.”

De aard en de omvang van de douaneformaliteiten zijn afhankelijk van het bestaan van een vrijehandelsovereenkomst, en een Brexit zonder die handelsovereenkomst is duur. “In het beste geval komt het VK er met kleine schrammen vanaf”, meent Michiel De Neef. “Als er een overeenkomst is, kunnen de douaneformaliteiten worden beperkt.” In een no-deal scenario daarentegen blijven producten wellicht langer in de opslag, omdat ingewikkelde douaneaangiften moeten worden ingevuld. “Bedrijven moeten de zaken in eigen hand houden en vooruitlopend de douaneaangiften automatiseren. Wie het nieuwe jaar onvoorbereid begint, krijgt op 1 januari een flinke klap te verduren.”

De goederenstroom: omleidingen in plaats van wachtrijen
Een gevolg van de Brexit waar we niet meteen aan denken, maar waarmee we wel degelijk rekening moeten houden, zijn de onvermijdelijke files tussen Calais en Dover vanaf 1 januari 2021. Wat de kleine lettertjes in de nieuwe douanevoorschriften ook zijn, een hobbelige start en lange wachttijden voor wegtransport zijn een zekerheid. Waar mogelijk moeten andere bestemmingen in het VK worden gekozen, met name in januari en februari, om de overbelaste verbinding naar Dover te vermijden. De havens van Londen Gateway, Tilbury, Harwich en Newhaven zijn daarbij goede opties.

“Natuurlijk werkt omrijden niet voor elke lading”, weet Michiel De Neef. “Verse bloemen uit Nederland of fruit uit het Middellandse Zeegebied zijn niet gemaakt voor de lange omweg. Net zo problematisch is het feit dat een zware lading elke extra kilometer kosten met zich meebrengt. Maar voor veel bedrijven biedt de crisis ook een kans om de supply chain flexibeler en dus meer crisisbestendig te maken. Voorbeelden hiervan zijn het gezamenlijk gebruik van containers of een intensievere samenwerking tussen verladers, logistieke bedrijven, expediteurs en douaneagenten bij de routeplanning.”

Magazijnen worden gevuld: in januari lege schappen
De Brexit gaat met veel vraagtekens gepaard. Er wordt met een kritisch oog gekeken naar de daadwerkelijke uitkomsten, ook omdat volgens experts de Britse regering het zich niet kan veroorloven dat producten per 1 januari 2021 niet meer leverbaar zijn. Om dat scenario voor te zijn, is volgens BluJay nu al een duidelijke trend van het volledig vullen van de Engelse magazijnen te zien. Bedrijven met goederen die lang houdbaar zijn, hebben de afgelopen periode hun export naar het VK flink opgeschaald, om zoveel mogelijk goederen alvast daar te hebben. Maar voor verse producten is dat niet mogelijk. Voor die goederen wordt het grootste probleem verwacht, met wellicht lege schappen – als er een nadelige deal uitkomt – tot gevolg.

“Een kanttekening bij de ontwikkeling die we nu zien, is dat vervoerders en bedrijven van lang houdbare producten enorm opschalen, maar in januari een flinke dip zullen krijgen”, aldus Michiel de Neef. “Dan valt de enorme hoeveelheid export opeens weg en zie je een andere situatie. Voor leveranciers van versproducten is het nog maar de vraag of de Engelse regering lege schappen in de winkels gaat voorkomen.”
De Brexit kent vooral nog veel onduidelijkheden, vraagtekens en wat-als-scenario’s. Volgens BluJay nog geen reden tot paniek, maar wel tot voorbereiding. “We mogen dan nog niet weten wat er precies moet gebeuren en hoe we daarop moeten anticiperen, maar dat organisaties die hiermee te maken krijgen, extra capaciteit moet vrijmaken is duidelijk”, klinkt het. “Zijn we als logistieke sector klaar voor de Brexit? Op basis van wat we nu weten, zijn we goed voorbereid, maar met de lopende onderhandelingen kan de uitkomst opeens anders zijn. Maar ook dan zullen we snel kunnen schakelen.”

Recente nieuwsberichten

Floriway en Everspring gaan samen voor een kortere en meer duurzame sierteeltketen

Floriway is een logistiek dienstverlener in de sierteeltlogistiek en een joint venture van De Winter Logistics, Van Zaal Transport en Wematrans. Everspring (voorheen Flora Logistics) biedt een online groothandelsmarktplaats die kwekers en retailers rechtsreeks met elkaar verbindt.

Cabka: duurzame en individuele logistieke oplossingen voor de circulaire economie

Duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in logistiek – gebruikers focussen op de besparing van hulpbronnen om zo de CO2- uitstoot te verminderen en te voldoen aan de vereisten van de circulaire economie. De reden hiertoe is het groeiende bewustzijn in onze samenleving en in bedrijven, een toename van wetten en voorschriften en sterk stijgende energie- en grondstofprijzen.

Dachser en Fraunhofer IML vergroten transparantie in groupagezendingen met digitale tweeling

In samenwerking met Fraunhofer IML heeft logistiek dienstverlener Dachser een innovatie in groupagelogistiek ontwikkeld en in de praktijk gebracht. In de zogenaamde @ILO-terminal wordt volledig automatisch en in real time een compleet digitaal beeld gecreëerd van alle pallets, activa en processen van een overslagloods; een ‘digitale tweeling’.

BlueRock TMS en VOICT bundelen krachten in de internationale TMS-markt

BlueRock TMS heeft een meerderheidsbelang genomen in de Nederlandse TMS-leverancier VOICT. Blue Rock TMS is een uit Nederland afkomstige, wereldwijd actieve leverancier van transport management systemen (TMS) voor verladers, logistiek dienstverleners en pakketvervoerders.

Dometic lanceert Go Power! zonnepanelen voor bedrijfsvoertuigen in Europa

Het Zweedse Dometic, aanbieder van oplossingen voor ‘mobile living’, introduceert met ‘Go Power! Dometic’ plug-and-play zonnepanelen voor bedrijfsvoertuigen. Sinds de overname van Valterra Products LLC door Dometic in 2021 maken de Go Power!-producten deel uit van het portfolio van Dometic.

Exotec stelt zijn magazijnrobots aan Benelux voor

Om zijn marktpositie in de Benelux te versterken, stelt Exotec, leverancier van magazijnrobots met hoofdzetel in Rijsel, zijn Skypod Systeem in België voor. Met roboticaoplossingen zoals de Skypod wil Exotec niet alleen de efficiëntie in de logistieke sector verhogen, maar ook bijdragen tot betere werkomstandigheden in magazijnen.

Wesseling Logistics implementeert ZetesChronos PoD-oplossing

Logistiek dienstverlener Wesseling Logistics wil al zijn ‘last mile’ distributieactiviteiten inzichtelijker en beter traceerbaar maken met ZetesChronos. Daarvoor vervangt Wesseling de vaste boordcomputers in alle vrachtwagens door de mobiele Proof-of-Delivery-oplossing van Zetes.

Kom langs bij SAVOYE op Logistica Next!

(Advertorial) Van 8 t/m 10 november opent de belangrijkste logistieke vakbeurs, LOGISTICA NEXT, haar deuren in de Jaarbeurs te Utrecht. De thema’s van de beurs zijn Smart, Safe and Sustainable, want volgens de organisatie zijn dat de kenmerken voor de intralogistiek van morgen.

Praktische Masterclass Pragmatisch Voorraadbeheer

(Advertorial) Een optimaal beheer van de voorraden is cruciaal voor het succes van elk bedrijf. En toch worstelen veel ondernemingen met een gebrek aan praktische kennis over voorraadbeheer. Wie op basis van een voorraad- en supply chain-strategie het optimale voorraadniveau kan bepalen, heeft een stapje voor.

Hoe biedt magazijn automatisatie antwoord tegen een recessie

(Advertorial) Door krapte op de arbeidsmarkt, de geopolitieke situatie en de inflatie zien werkgevers de kosten gevoelig stijgen. Wij leggen in dit artikel uit hoe automatisatie een besparing kan opleveren op cruciale punten binnen jouw logistieke structuur.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.