BluJay Solutions werpt licht op de logistieke sector na de Brexit

Of het nu gaat om een ‘no deal’ of om een ‘soft Brexit’ met een handelsovereenkomst – logistieke experts bereiden zich op alle scenario’s voor. De mate van veranderingen hangt voornamelijk af van de nog lopende onderhandelingen, maar de toekomstige trends en verwachtingen zijn nu al zichtbaar.

BluJay Solutions, dat zich toelegt op wereldwijde supply chain-diensten, deelt de belangrijkste prognoses en verwachtingen voor de logistieke sector na 31 december 2020.

De onderhandelingen over de Brexit komen in een cruciale fase: wanneer het Verenigd Koninkrijk zich rond de jaarwisseling terugtrekt, veranderen de douaneaangiftes, exportvoorwaarden en belastingregelingen tussen de EU en het VK aanzienlijk. Die veranderingen komen er gegarandeerd, ongeacht of beide partijen tegen die tijd overeenstemming bereiken over een handelsovereenkomst of dat de minimumnormen van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) automatisch van toepassing zullen zijn wanneer een harde Brexit in werking treedt. Een blik op de statistieken toont de enorme omvang van de verandering die op handen is. Op dit moment wordt ongeveer 70% van alle goederen die in Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland worden verkocht geïmporteerd. De helft van de import in 2019 kwam uit de EU, met een waarde van 304 miljard euro. De import van landen buiten de EU bedroeg 311,9 miljard euro. In dezelfde periode exporteerde het VK goederen ter waarde van ongeveer 193,7 miljard euro binnen de EU en 217,3 miljard buiten de EU.

Een harde of zachte Brexit: automatisering van de douaneformaliteiten
“In het geval van een harde Brexit zouden de douaneformaliteiten voor de handel met EU-landen drastisch toenemen”, aldus Michiel de Neef, global product manager bij BluJay Solutions. “Als het VK een ‘derde land’ wordt, stijgt het aantal douaneaangiften enorm. Vorig jaar moesten Britse bedrijven vijf miljoen douaneaangiften invullen. In het geval van een harde Brexit stijgt dat aantal tot 400 miljoen, een ongekende toename van 8000%.”

De aard en de omvang van de douaneformaliteiten zijn afhankelijk van het bestaan van een vrijehandelsovereenkomst, en een Brexit zonder die handelsovereenkomst is duur. “In het beste geval komt het VK er met kleine schrammen vanaf”, meent Michiel De Neef. “Als er een overeenkomst is, kunnen de douaneformaliteiten worden beperkt.” In een no-deal scenario daarentegen blijven producten wellicht langer in de opslag, omdat ingewikkelde douaneaangiften moeten worden ingevuld. “Bedrijven moeten de zaken in eigen hand houden en vooruitlopend de douaneaangiften automatiseren. Wie het nieuwe jaar onvoorbereid begint, krijgt op 1 januari een flinke klap te verduren.”

De goederenstroom: omleidingen in plaats van wachtrijen
Een gevolg van de Brexit waar we niet meteen aan denken, maar waarmee we wel degelijk rekening moeten houden, zijn de onvermijdelijke files tussen Calais en Dover vanaf 1 januari 2021. Wat de kleine lettertjes in de nieuwe douanevoorschriften ook zijn, een hobbelige start en lange wachttijden voor wegtransport zijn een zekerheid. Waar mogelijk moeten andere bestemmingen in het VK worden gekozen, met name in januari en februari, om de overbelaste verbinding naar Dover te vermijden. De havens van Londen Gateway, Tilbury, Harwich en Newhaven zijn daarbij goede opties.

“Natuurlijk werkt omrijden niet voor elke lading”, weet Michiel De Neef. “Verse bloemen uit Nederland of fruit uit het Middellandse Zeegebied zijn niet gemaakt voor de lange omweg. Net zo problematisch is het feit dat een zware lading elke extra kilometer kosten met zich meebrengt. Maar voor veel bedrijven biedt de crisis ook een kans om de supply chain flexibeler en dus meer crisisbestendig te maken. Voorbeelden hiervan zijn het gezamenlijk gebruik van containers of een intensievere samenwerking tussen verladers, logistieke bedrijven, expediteurs en douaneagenten bij de routeplanning.”

Magazijnen worden gevuld: in januari lege schappen
De Brexit gaat met veel vraagtekens gepaard. Er wordt met een kritisch oog gekeken naar de daadwerkelijke uitkomsten, ook omdat volgens experts de Britse regering het zich niet kan veroorloven dat producten per 1 januari 2021 niet meer leverbaar zijn. Om dat scenario voor te zijn, is volgens BluJay nu al een duidelijke trend van het volledig vullen van de Engelse magazijnen te zien. Bedrijven met goederen die lang houdbaar zijn, hebben de afgelopen periode hun export naar het VK flink opgeschaald, om zoveel mogelijk goederen alvast daar te hebben. Maar voor verse producten is dat niet mogelijk. Voor die goederen wordt het grootste probleem verwacht, met wellicht lege schappen – als er een nadelige deal uitkomt – tot gevolg.

“Een kanttekening bij de ontwikkeling die we nu zien, is dat vervoerders en bedrijven van lang houdbare producten enorm opschalen, maar in januari een flinke dip zullen krijgen”, aldus Michiel de Neef. “Dan valt de enorme hoeveelheid export opeens weg en zie je een andere situatie. Voor leveranciers van versproducten is het nog maar de vraag of de Engelse regering lege schappen in de winkels gaat voorkomen.”
De Brexit kent vooral nog veel onduidelijkheden, vraagtekens en wat-als-scenario’s. Volgens BluJay nog geen reden tot paniek, maar wel tot voorbereiding. “We mogen dan nog niet weten wat er precies moet gebeuren en hoe we daarop moeten anticiperen, maar dat organisaties die hiermee te maken krijgen, extra capaciteit moet vrijmaken is duidelijk”, klinkt het. “Zijn we als logistieke sector klaar voor de Brexit? Op basis van wat we nu weten, zijn we goed voorbereid, maar met de lopende onderhandelingen kan de uitkomst opeens anders zijn. Maar ook dan zullen we snel kunnen schakelen.”

Recente nieuwsberichten

Amerikaanse luchtmacht optimaliseert supply chain met PTC Service Parts Management

De Amerikaanse luchtmacht heeft gekozen voor de Service Part Management (SPM) oplossing van PTC. De SaaS-oplossing van de leverancier moet zorgen voor een geïntegreerde supply chain planning en de ondersteuning voor wapensystemen op Air Force Sustainment Centers (AFSC) wereldwijd versterken.

Barco China implementeert cloud ERP-oplossing in minder dan 4 maanden

Vorig jaar kondigden Barco en China Electronic (CEC) Panda een joint venture aan. Eind 2016 is de joint venture operationeel opgestart, met SAP Business ByDesign als Cloud ERP-systeem. Terwijl Barco een bedrijfsbreed SAP-systeem uitrolt, moest een klein team snel in parallel een set processen opzetten voor de nieuwe joint venture in China.

Nieuwe benoemingen aan de top bij SAP BeLux

Recent heeft SAP BeLux Stijn De Beuckelaer (foto) aangesteld tot Sales Director General Business & Ecosystem. Koen Du Rang wordt Sales Director Key Accounts binnen de organisatie.

Vijf redenen om ‘neen’ tegen ERP te zeggen

Het is geen geheim dat heel wat ERP-implementaties niet (helemaal) in hun opzet slagen. Geen wonder dat leidinggevenden vaak aarzelen om groen licht voor dergelijke initiatieven te geven. Panorama Consulting geeft ons de vijf belangrijkste redenen waarom ‘neen’ tegen ERP-implementaties wordt gezegd en hoe die weerstand weggewerkt kan worden.

Shuttlesystemen van TGW ondersteunen groeiambities Würth Elektronik eiSos

TGW installeerde een geavanceerd logistiek centrum voor Würth Elektronik eiSos, één van de grootste producenten van elektronische en elektromechanische componenten. Een shuttle warehouse, uitgebreide transportbandapparatuur en meerdere werkstations ondersteunen de groeistrategie van het bedrijf.

Febetra, TLV en UPTR vrezen impact op verkeersveiligheid door nachtelijke sluiting parkeerterreinen

Om de kans te verkleinen dat transmigranten aan boord van geparkeerde vrachtwagens klimmen, besloot minister Weyts eerder deze week de parkeerterreinen langs de E40 in Drongen en Mannekensvere voortaan ’s nachts te sluiten voor vrachtwagens.

TLV bekomt afschaffing verkeersbelasting bij gecombineerd vervoer

Wie gebruik maakt van gecombineerd vervoer kan voortaan rekenen op een vereenvoudigde procedure tot terugbetaling van de verkeersbelasting. Die maatregel kwam er op vraag van en mede door de inspanningen van Transport en Logistiek Vlaanderen.

Beter inzicht in stadslogistiek door veilig gebruik van camera’s

Bestel- en vrachtvoertuigen zijn voor veel steden een blinde vlek. Er is maar zelden een eenduidig beeld van wat er de stad in- en uitrijdt en wat voor voertuigen dat zijn. Maar door op verantwoorde wijze gebruik te maken van kentekencamera’s die al op veel plekken hangen, kan er wel een schat aan informatie worden ingewonnen.

WDP op koers binnen nieuw groeiplan

Onlangs werden de eerste resultaten binnen WDP’s strategische groeiplan voor de periode 2016-2020 bekendgemaakt. Doel is om tegen 2020 het portfolio met 50% of 1 miljard euro uit te breiden. Intussen werd al circa 35% van de beoogde investeringen geïdentificeerd, wat resulteert in een projectontwikkelingspijplijn van 300.000m².

Jan Vercammen vervoegt Raad van Bestuur bij Ahlers

Sinds 2007 is Jan Vercammen de CEO en managing director van Egemin Automation. Gezien zijn kennis en ervaring op het vlak van automatisering, engineering en marketing ziet Ahlers in de komst van Jan Vercammen een grote meerwaarde voor de verdere ontwikkeling van Ahlers 4.0.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.