BluJay Solutions werpt licht op de logistieke sector na de Brexit

Of het nu gaat om een ‘no deal’ of om een ‘soft Brexit’ met een handelsovereenkomst – logistieke experts bereiden zich op alle scenario’s voor. De mate van veranderingen hangt voornamelijk af van de nog lopende onderhandelingen, maar de toekomstige trends en verwachtingen zijn nu al zichtbaar.

BluJay Solutions, dat zich toelegt op wereldwijde supply chain-diensten, deelt de belangrijkste prognoses en verwachtingen voor de logistieke sector na 31 december 2020.

De onderhandelingen over de Brexit komen in een cruciale fase: wanneer het Verenigd Koninkrijk zich rond de jaarwisseling terugtrekt, veranderen de douaneaangiftes, exportvoorwaarden en belastingregelingen tussen de EU en het VK aanzienlijk. Die veranderingen komen er gegarandeerd, ongeacht of beide partijen tegen die tijd overeenstemming bereiken over een handelsovereenkomst of dat de minimumnormen van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) automatisch van toepassing zullen zijn wanneer een harde Brexit in werking treedt. Een blik op de statistieken toont de enorme omvang van de verandering die op handen is. Op dit moment wordt ongeveer 70% van alle goederen die in Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland worden verkocht geïmporteerd. De helft van de import in 2019 kwam uit de EU, met een waarde van 304 miljard euro. De import van landen buiten de EU bedroeg 311,9 miljard euro. In dezelfde periode exporteerde het VK goederen ter waarde van ongeveer 193,7 miljard euro binnen de EU en 217,3 miljard buiten de EU.

Een harde of zachte Brexit: automatisering van de douaneformaliteiten
“In het geval van een harde Brexit zouden de douaneformaliteiten voor de handel met EU-landen drastisch toenemen”, aldus Michiel de Neef, global product manager bij BluJay Solutions. “Als het VK een ‘derde land’ wordt, stijgt het aantal douaneaangiften enorm. Vorig jaar moesten Britse bedrijven vijf miljoen douaneaangiften invullen. In het geval van een harde Brexit stijgt dat aantal tot 400 miljoen, een ongekende toename van 8000%.”

De aard en de omvang van de douaneformaliteiten zijn afhankelijk van het bestaan van een vrijehandelsovereenkomst, en een Brexit zonder die handelsovereenkomst is duur. “In het beste geval komt het VK er met kleine schrammen vanaf”, meent Michiel De Neef. “Als er een overeenkomst is, kunnen de douaneformaliteiten worden beperkt.” In een no-deal scenario daarentegen blijven producten wellicht langer in de opslag, omdat ingewikkelde douaneaangiften moeten worden ingevuld. “Bedrijven moeten de zaken in eigen hand houden en vooruitlopend de douaneaangiften automatiseren. Wie het nieuwe jaar onvoorbereid begint, krijgt op 1 januari een flinke klap te verduren.”

De goederenstroom: omleidingen in plaats van wachtrijen
Een gevolg van de Brexit waar we niet meteen aan denken, maar waarmee we wel degelijk rekening moeten houden, zijn de onvermijdelijke files tussen Calais en Dover vanaf 1 januari 2021. Wat de kleine lettertjes in de nieuwe douanevoorschriften ook zijn, een hobbelige start en lange wachttijden voor wegtransport zijn een zekerheid. Waar mogelijk moeten andere bestemmingen in het VK worden gekozen, met name in januari en februari, om de overbelaste verbinding naar Dover te vermijden. De havens van Londen Gateway, Tilbury, Harwich en Newhaven zijn daarbij goede opties.

“Natuurlijk werkt omrijden niet voor elke lading”, weet Michiel De Neef. “Verse bloemen uit Nederland of fruit uit het Middellandse Zeegebied zijn niet gemaakt voor de lange omweg. Net zo problematisch is het feit dat een zware lading elke extra kilometer kosten met zich meebrengt. Maar voor veel bedrijven biedt de crisis ook een kans om de supply chain flexibeler en dus meer crisisbestendig te maken. Voorbeelden hiervan zijn het gezamenlijk gebruik van containers of een intensievere samenwerking tussen verladers, logistieke bedrijven, expediteurs en douaneagenten bij de routeplanning.”

Magazijnen worden gevuld: in januari lege schappen
De Brexit gaat met veel vraagtekens gepaard. Er wordt met een kritisch oog gekeken naar de daadwerkelijke uitkomsten, ook omdat volgens experts de Britse regering het zich niet kan veroorloven dat producten per 1 januari 2021 niet meer leverbaar zijn. Om dat scenario voor te zijn, is volgens BluJay nu al een duidelijke trend van het volledig vullen van de Engelse magazijnen te zien. Bedrijven met goederen die lang houdbaar zijn, hebben de afgelopen periode hun export naar het VK flink opgeschaald, om zoveel mogelijk goederen alvast daar te hebben. Maar voor verse producten is dat niet mogelijk. Voor die goederen wordt het grootste probleem verwacht, met wellicht lege schappen – als er een nadelige deal uitkomt – tot gevolg.

“Een kanttekening bij de ontwikkeling die we nu zien, is dat vervoerders en bedrijven van lang houdbare producten enorm opschalen, maar in januari een flinke dip zullen krijgen”, aldus Michiel de Neef. “Dan valt de enorme hoeveelheid export opeens weg en zie je een andere situatie. Voor leveranciers van versproducten is het nog maar de vraag of de Engelse regering lege schappen in de winkels gaat voorkomen.”
De Brexit kent vooral nog veel onduidelijkheden, vraagtekens en wat-als-scenario’s. Volgens BluJay nog geen reden tot paniek, maar wel tot voorbereiding. “We mogen dan nog niet weten wat er precies moet gebeuren en hoe we daarop moeten anticiperen, maar dat organisaties die hiermee te maken krijgen, extra capaciteit moet vrijmaken is duidelijk”, klinkt het. “Zijn we als logistieke sector klaar voor de Brexit? Op basis van wat we nu weten, zijn we goed voorbereid, maar met de lopende onderhandelingen kan de uitkomst opeens anders zijn. Maar ook dan zullen we snel kunnen schakelen.”

Recente nieuwsberichten

Still creëert nieuwe RX 20

Sinds zijn introductie in 2005 is de elektrische heftruck RX 20 een absolute bestseller binnen het gamma van Still. Maar omdat de eisen in de markt continu evolueren, heeft Still besloten het toestel compleet te transformeren. De volledig vernieuwde truck blijft evenwel onder dezelfde naam door het leven gaan.

Distrimedia en Emakers wapenen samen Belgische webshops tegen e-commerce reuzen

Fulfilment partner Distrimedia en e-commerce bureau Emakers hebben een samenwerking gesloten met als doel de dienstverlening, die normaal gezien alleen voor de gekende e-commerce giganten mogelijk is, ook bereikbaar te maken voor middelgrote spelers.

Jan De Bock en Steven Lenaerts nieuwe partners bij Delaware

Bedrijfsadviseur en IT-dienstverlener Delaware Belgium heeft met ingang van 1 januari 2018 zijn medewerkers Jan De Bock en Steven Lenaerts tot partner benoemd. Jan De Bock startte in 2004 bij Delaware als SAP-consultant en was tot voor kort verantwoordelijk voor de Microsoft Dynamics business unit, waar hij een team van 100 medewerkers aanstuurde.

ACL Airshop op Schiphol live met Star Flow van Yellowstar

Reparateur van luchtvaartcontainers ACL Airshop maakt deel uit van het wereldwijd opererende ACL Airshop, een leasebedrijf van luchtvaartpallets en -containers. Wanneer ACL Airshop een luchtvaartcontainer repareert, dan moet zowel die reparatie als de onderdelen aan bepaalde luchtwaardigheid certificeringseisen voldoen.

Sigma enthousiast over investeringen in machines voor goederenbehandeling

Tijdens zijn nieuwjaarstoespraak blikte Dries Van Haut, voorzitter van Sigma (Federatie van de algemeen vertegenwoordigers van materiaal voor openbare en private werken, voor de bouw en voor de goederenbehandeling), met tevredenheid terug op 2017, waarin de sector het nog beter deed dan in 2016.

Volvo Trucks streeft met elektrische trucks naar minder verkeer in de stad

Vanaf 2019 gaat Volvo Trucks elektrische trucks verkopen in Europa. De eerste trucks van dit type worden dit jaar al in gebruik genomen door geselecteerde testklanten. De vrachtwagenconstructeur is van mening dat elektrische trucks nieuwe logistieke mogelijkheden bieden aangezien ze minder lawaai en geen uitlaatgassen produceren.

Lighthouse Systems releaset versie 7.0 van Shopfloor-Online MES

Lighthouse Systems, wereldwijd aanbieder van manufacturing execution systems (MES), brengt met de nieuwste release van zijn MES software meer configureerbaarheid, verbeterde analytics en rapporteringsfunctionaliteit. De applicatie werd van de grond af opnieuw opgebouwd in HTML5 en is voortaan browseronafhankelijk.

Alpega neemt aanbieder van tendering software TenderEasy over

Alpega, opgericht in 2017, levert oplossingen voor transportbehoeften en omvat onder meer de transportmanagementsystemen (TMS) Transwide, Inet en TAS-tms en de vrachtbeurzen Teleroute, Bursa Transport en 123Cargo. Met de overname van TenderEasy AB uit Stockholm breidt Alpega zijn productportfolio strategisch verder uit en versterkt het de geografische reikwijdte van de Alpega Group.

Bicafé krijgt boost met field service-app van Zetes

Koffieproducent Bicafé produceert per jaar meer dan 350 miljoen koffiecapsules die, via zes dochtermaatschappijen, naar meer dan twintig landen worden uitgevoerd. Om de groei van het bedrijf te stimuleren, verving Bicafé zijn bestaande mobility-oplossing door Zetes Ares.

Montea sluit partnership met J|MO in Frankrijk

Met het partnership wil Montea zijn aanwezigheid in Frankrijk verder versterken en er het aantal ontwikkelingsprojecten opdrijven. J|MO, vertegenwoordigd door Julien Mongoin, heeft een jarenlange affiniteit met de logistieke vastgoedmarkt en beschikt over de vereiste ervaring om voor Montea nieuwe ontwikkelingen op te starten in Frankrijk.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.