BluJay Solutions werpt licht op de logistieke sector na de Brexit

Of het nu gaat om een ‘no deal’ of om een ‘soft Brexit’ met een handelsovereenkomst – logistieke experts bereiden zich op alle scenario’s voor. De mate van veranderingen hangt voornamelijk af van de nog lopende onderhandelingen, maar de toekomstige trends en verwachtingen zijn nu al zichtbaar.

BluJay Solutions, dat zich toelegt op wereldwijde supply chain-diensten, deelt de belangrijkste prognoses en verwachtingen voor de logistieke sector na 31 december 2020.

De onderhandelingen over de Brexit komen in een cruciale fase: wanneer het Verenigd Koninkrijk zich rond de jaarwisseling terugtrekt, veranderen de douaneaangiftes, exportvoorwaarden en belastingregelingen tussen de EU en het VK aanzienlijk. Die veranderingen komen er gegarandeerd, ongeacht of beide partijen tegen die tijd overeenstemming bereiken over een handelsovereenkomst of dat de minimumnormen van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) automatisch van toepassing zullen zijn wanneer een harde Brexit in werking treedt. Een blik op de statistieken toont de enorme omvang van de verandering die op handen is. Op dit moment wordt ongeveer 70% van alle goederen die in Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland worden verkocht geïmporteerd. De helft van de import in 2019 kwam uit de EU, met een waarde van 304 miljard euro. De import van landen buiten de EU bedroeg 311,9 miljard euro. In dezelfde periode exporteerde het VK goederen ter waarde van ongeveer 193,7 miljard euro binnen de EU en 217,3 miljard buiten de EU.

Een harde of zachte Brexit: automatisering van de douaneformaliteiten
“In het geval van een harde Brexit zouden de douaneformaliteiten voor de handel met EU-landen drastisch toenemen”, aldus Michiel de Neef, global product manager bij BluJay Solutions. “Als het VK een ‘derde land’ wordt, stijgt het aantal douaneaangiften enorm. Vorig jaar moesten Britse bedrijven vijf miljoen douaneaangiften invullen. In het geval van een harde Brexit stijgt dat aantal tot 400 miljoen, een ongekende toename van 8000%.”

De aard en de omvang van de douaneformaliteiten zijn afhankelijk van het bestaan van een vrijehandelsovereenkomst, en een Brexit zonder die handelsovereenkomst is duur. “In het beste geval komt het VK er met kleine schrammen vanaf”, meent Michiel De Neef. “Als er een overeenkomst is, kunnen de douaneformaliteiten worden beperkt.” In een no-deal scenario daarentegen blijven producten wellicht langer in de opslag, omdat ingewikkelde douaneaangiften moeten worden ingevuld. “Bedrijven moeten de zaken in eigen hand houden en vooruitlopend de douaneaangiften automatiseren. Wie het nieuwe jaar onvoorbereid begint, krijgt op 1 januari een flinke klap te verduren.”

De goederenstroom: omleidingen in plaats van wachtrijen
Een gevolg van de Brexit waar we niet meteen aan denken, maar waarmee we wel degelijk rekening moeten houden, zijn de onvermijdelijke files tussen Calais en Dover vanaf 1 januari 2021. Wat de kleine lettertjes in de nieuwe douanevoorschriften ook zijn, een hobbelige start en lange wachttijden voor wegtransport zijn een zekerheid. Waar mogelijk moeten andere bestemmingen in het VK worden gekozen, met name in januari en februari, om de overbelaste verbinding naar Dover te vermijden. De havens van Londen Gateway, Tilbury, Harwich en Newhaven zijn daarbij goede opties.

“Natuurlijk werkt omrijden niet voor elke lading”, weet Michiel De Neef. “Verse bloemen uit Nederland of fruit uit het Middellandse Zeegebied zijn niet gemaakt voor de lange omweg. Net zo problematisch is het feit dat een zware lading elke extra kilometer kosten met zich meebrengt. Maar voor veel bedrijven biedt de crisis ook een kans om de supply chain flexibeler en dus meer crisisbestendig te maken. Voorbeelden hiervan zijn het gezamenlijk gebruik van containers of een intensievere samenwerking tussen verladers, logistieke bedrijven, expediteurs en douaneagenten bij de routeplanning.”

Magazijnen worden gevuld: in januari lege schappen
De Brexit gaat met veel vraagtekens gepaard. Er wordt met een kritisch oog gekeken naar de daadwerkelijke uitkomsten, ook omdat volgens experts de Britse regering het zich niet kan veroorloven dat producten per 1 januari 2021 niet meer leverbaar zijn. Om dat scenario voor te zijn, is volgens BluJay nu al een duidelijke trend van het volledig vullen van de Engelse magazijnen te zien. Bedrijven met goederen die lang houdbaar zijn, hebben de afgelopen periode hun export naar het VK flink opgeschaald, om zoveel mogelijk goederen alvast daar te hebben. Maar voor verse producten is dat niet mogelijk. Voor die goederen wordt het grootste probleem verwacht, met wellicht lege schappen – als er een nadelige deal uitkomt – tot gevolg.

“Een kanttekening bij de ontwikkeling die we nu zien, is dat vervoerders en bedrijven van lang houdbare producten enorm opschalen, maar in januari een flinke dip zullen krijgen”, aldus Michiel de Neef. “Dan valt de enorme hoeveelheid export opeens weg en zie je een andere situatie. Voor leveranciers van versproducten is het nog maar de vraag of de Engelse regering lege schappen in de winkels gaat voorkomen.”
De Brexit kent vooral nog veel onduidelijkheden, vraagtekens en wat-als-scenario’s. Volgens BluJay nog geen reden tot paniek, maar wel tot voorbereiding. “We mogen dan nog niet weten wat er precies moet gebeuren en hoe we daarop moeten anticiperen, maar dat organisaties die hiermee te maken krijgen, extra capaciteit moet vrijmaken is duidelijk”, klinkt het. “Zijn we als logistieke sector klaar voor de Brexit? Op basis van wat we nu weten, zijn we goed voorbereid, maar met de lopende onderhandelingen kan de uitkomst opeens anders zijn. Maar ook dan zullen we snel kunnen schakelen.”

Recente nieuwsberichten

Wehkamp en websupermarkt Picnic starten samenwerking

In het Nederlandse Amersfoort is een proefproject gestart waarbij klanten van de online supermarkt Picnic hun Wehkamp-retouren kunnen meegeven aan de bezorger van hun boodschappen. De zogenaamde ‘runners’ van Picnic leveren met elektrische wagentjes de boodschappen bij de klant thuis af en nemen de retour van Wehkamp mee naar een hub in de stad.

Intrion blaast productie van Terry’s Chocolate Orange nieuw leven in

In het Verenigd Koninkrijk is Terry’s Chocolate Orange – chocolade met sinaasappelsmaak, geleverd in de vorm van een sinaasappel – een waar icoon. Terry’s Orange werd samen met een aantal andere vooraanstaande merken van eigenaar Mondelez overgenomen door Carambar & Co, een nieuwe Franse speler in de markt van chocolade en snoepgoed.

Groep Heylen gaat internationaal en heet voortaan Heylen Group

De groep maakt zich op voor een internationale expansie en wil zich daarom met een nieuwe identiteit sterker positioneren op de buitenlandse markten. Tot nu toe trad Groep Heylen als vastgoedinvesteerder steeds naar buiten onder de groepsnaam, waardoor ‘Groep Heylen’ meestal met de vastgoedactiviteiten werd geassocieerd.

H.Essers neemt Zeebrugse tankcontainerspecialist Huktra over

Het gaat over de volledige overname van de Zeebrugse tankcontainerspecialist, die ook vestigingen in het VK, Spanje en Italië heeft. Huktra ziet in H.Essers de ideale industriële partner om het bedrijf een nieuwe groeifase binnen te loodsen.

Sick lanceert W16 en W26 foto-elektrische sensoren

Bij de ontwikkeling van de nieuwe productfamilies W16 en W26 legde Sick vooral de focus op een betere inzetbaarheid en introduceerde het nieuwe technologieën die voor meer detectiezekerheid moeten zorgen. Voor die technologieën – die luisteren naar de naam ‘TwinEye’, ‘LineSpot’ en ‘ClearSens’ – vormen glanzende en spiegelende objecten geen belemmering meer.

UPS Worldwide Express service uitgebreid

UPS heeft zijn UPS Worldwide Express pakketdienst uitgebreid en biedt de service nu in 124 landen en gebieden aan. Ook de optie voor snellere levering is naar meer locaties uitgebreid. De UPS Worldwide Express service biedt gegarandeerde levering in één tot drie werkdagen tegen 10.30u ’s ochtends, de middag of 14.00u, afhankelijk van de bestemming.

Logistieke sector moet werk maken van transitie naar schone stadsdistributie

ABN Amro heeft zopas een nieuw sectorrapport over het thema stadsdistributie gepubliceerd. De conclusie luidt dat logistiek nú de kansen moet grijpen om schone stadsdistributie vorm te geven. Als gevolg van de sterke economische groei gaat een steeds groter deel van de Nederlanders in de stad wonen.

Oracle België opent nieuw Cloud eXperience Center

Oracle België opende vorige week zijn nieuwe Cloud eXperience Center in aanwezigheid van minister van Digitale Agenda Alexander De Croo. Het Cloud eXperience Center is een plek waar visionaire bedrijfs- en technologie-experts anderen inspireren en waar veelbelovende, opkomende cloudtechnologieën worden gedemonstreerd.

H.Essers gestart met ontwikkeling van trimodale site Dry Port Genk

Op de voormalige Ford-site langs het Albertkanaal in Genk is begonnen met de ontwikkeling van de nieuwe trimodale site van logistiek bedrijf H.Essers. De site zal focussen op warehousing en complexe logistiek voor de chemische sector en biedt ontsluiting via het spoor, het water en de weg.

DB Schenker en MAN testen ‘platooning’ in de praktijk

De Duitse logistieke dienstverlener DB Schenker, MAN en de Universiteit Fresenius gaan een praktijkproef testen voor platooning. Platooning is het systeem waarbij twee of meer trucks met behulp van assistentiesystemen heel dicht achter elkaar kunnen rijden.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.