BluJay Solutions werpt licht op de logistieke sector na de Brexit

Of het nu gaat om een ‘no deal’ of om een ‘soft Brexit’ met een handelsovereenkomst – logistieke experts bereiden zich op alle scenario’s voor. De mate van veranderingen hangt voornamelijk af van de nog lopende onderhandelingen, maar de toekomstige trends en verwachtingen zijn nu al zichtbaar.

BluJay Solutions, dat zich toelegt op wereldwijde supply chain-diensten, deelt de belangrijkste prognoses en verwachtingen voor de logistieke sector na 31 december 2020.

De onderhandelingen over de Brexit komen in een cruciale fase: wanneer het Verenigd Koninkrijk zich rond de jaarwisseling terugtrekt, veranderen de douaneaangiftes, exportvoorwaarden en belastingregelingen tussen de EU en het VK aanzienlijk. Die veranderingen komen er gegarandeerd, ongeacht of beide partijen tegen die tijd overeenstemming bereiken over een handelsovereenkomst of dat de minimumnormen van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) automatisch van toepassing zullen zijn wanneer een harde Brexit in werking treedt. Een blik op de statistieken toont de enorme omvang van de verandering die op handen is. Op dit moment wordt ongeveer 70% van alle goederen die in Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland worden verkocht geïmporteerd. De helft van de import in 2019 kwam uit de EU, met een waarde van 304 miljard euro. De import van landen buiten de EU bedroeg 311,9 miljard euro. In dezelfde periode exporteerde het VK goederen ter waarde van ongeveer 193,7 miljard euro binnen de EU en 217,3 miljard buiten de EU.

Een harde of zachte Brexit: automatisering van de douaneformaliteiten
“In het geval van een harde Brexit zouden de douaneformaliteiten voor de handel met EU-landen drastisch toenemen”, aldus Michiel de Neef, global product manager bij BluJay Solutions. “Als het VK een ‘derde land’ wordt, stijgt het aantal douaneaangiften enorm. Vorig jaar moesten Britse bedrijven vijf miljoen douaneaangiften invullen. In het geval van een harde Brexit stijgt dat aantal tot 400 miljoen, een ongekende toename van 8000%.”

De aard en de omvang van de douaneformaliteiten zijn afhankelijk van het bestaan van een vrijehandelsovereenkomst, en een Brexit zonder die handelsovereenkomst is duur. “In het beste geval komt het VK er met kleine schrammen vanaf”, meent Michiel De Neef. “Als er een overeenkomst is, kunnen de douaneformaliteiten worden beperkt.” In een no-deal scenario daarentegen blijven producten wellicht langer in de opslag, omdat ingewikkelde douaneaangiften moeten worden ingevuld. “Bedrijven moeten de zaken in eigen hand houden en vooruitlopend de douaneaangiften automatiseren. Wie het nieuwe jaar onvoorbereid begint, krijgt op 1 januari een flinke klap te verduren.”

De goederenstroom: omleidingen in plaats van wachtrijen
Een gevolg van de Brexit waar we niet meteen aan denken, maar waarmee we wel degelijk rekening moeten houden, zijn de onvermijdelijke files tussen Calais en Dover vanaf 1 januari 2021. Wat de kleine lettertjes in de nieuwe douanevoorschriften ook zijn, een hobbelige start en lange wachttijden voor wegtransport zijn een zekerheid. Waar mogelijk moeten andere bestemmingen in het VK worden gekozen, met name in januari en februari, om de overbelaste verbinding naar Dover te vermijden. De havens van Londen Gateway, Tilbury, Harwich en Newhaven zijn daarbij goede opties.

“Natuurlijk werkt omrijden niet voor elke lading”, weet Michiel De Neef. “Verse bloemen uit Nederland of fruit uit het Middellandse Zeegebied zijn niet gemaakt voor de lange omweg. Net zo problematisch is het feit dat een zware lading elke extra kilometer kosten met zich meebrengt. Maar voor veel bedrijven biedt de crisis ook een kans om de supply chain flexibeler en dus meer crisisbestendig te maken. Voorbeelden hiervan zijn het gezamenlijk gebruik van containers of een intensievere samenwerking tussen verladers, logistieke bedrijven, expediteurs en douaneagenten bij de routeplanning.”

Magazijnen worden gevuld: in januari lege schappen
De Brexit gaat met veel vraagtekens gepaard. Er wordt met een kritisch oog gekeken naar de daadwerkelijke uitkomsten, ook omdat volgens experts de Britse regering het zich niet kan veroorloven dat producten per 1 januari 2021 niet meer leverbaar zijn. Om dat scenario voor te zijn, is volgens BluJay nu al een duidelijke trend van het volledig vullen van de Engelse magazijnen te zien. Bedrijven met goederen die lang houdbaar zijn, hebben de afgelopen periode hun export naar het VK flink opgeschaald, om zoveel mogelijk goederen alvast daar te hebben. Maar voor verse producten is dat niet mogelijk. Voor die goederen wordt het grootste probleem verwacht, met wellicht lege schappen – als er een nadelige deal uitkomt – tot gevolg.

“Een kanttekening bij de ontwikkeling die we nu zien, is dat vervoerders en bedrijven van lang houdbare producten enorm opschalen, maar in januari een flinke dip zullen krijgen”, aldus Michiel de Neef. “Dan valt de enorme hoeveelheid export opeens weg en zie je een andere situatie. Voor leveranciers van versproducten is het nog maar de vraag of de Engelse regering lege schappen in de winkels gaat voorkomen.”
De Brexit kent vooral nog veel onduidelijkheden, vraagtekens en wat-als-scenario’s. Volgens BluJay nog geen reden tot paniek, maar wel tot voorbereiding. “We mogen dan nog niet weten wat er precies moet gebeuren en hoe we daarop moeten anticiperen, maar dat organisaties die hiermee te maken krijgen, extra capaciteit moet vrijmaken is duidelijk”, klinkt het. “Zijn we als logistieke sector klaar voor de Brexit? Op basis van wat we nu weten, zijn we goed voorbereid, maar met de lopende onderhandelingen kan de uitkomst opeens anders zijn. Maar ook dan zullen we snel kunnen schakelen.”

Recente nieuwsberichten

Gefco werkt met Actility en Wakeo aan nieuwe track & trace oplossing voor motoren

Zodra motoren de fabriek verlaten, worden ze opgeslagen en op ‘cradles’ naar de dealervestigingen vervoerd. Een tekort aan cradles brengt extra kosten en problemen met zich mee voor het productiebeheer. De kisten zijn moeilijk te tracken, gaan soms verloren of worden gestolen.

E.Leclerc installeert Storepick van Vanderlande

De Franse retailreus E.Leclerc zal zijn nieuwe distributiecentrum Scadif, ten zuidoosten van Parijs, uitrusten met Storepick, een automatische orderpicking oplossing voor dozen van Vanderlande. Het project zal naar verwachting begin 2022 klaar zijn.

Trimble brengt rapporteringsmodule voor beter gebruik van boordcomputerdata

Met de nieuwe rapporteringsmodule van Trimble moeten transport- en logistieke bedrijven hun efficiëntie met behulp van boordcomputerdata verbeteren. De nieuwe module helpt fleetmanagers om informatie eenvoudig en duidelijker te bekijken en te analyseren teneinde hun processen te optimaliseren.

Dematic zorgt voor intelligent magazijnbeheer

Dematic lanceert iQ InSights, een Asset Performance Management- of APM- programma dat gegevens voor orderverwerking en magazijnbeheer intelligent met elkaar verbindt. Daarbij toont de software alle nuttige informatie in de vorm van real-time analyses, visualisaties en eventuele waarschuwingen.

Kardex Remstar LR35 groot succes in België

(advertorial) De introductie van de Kardex Remstar LR35 in België is zeer succesvol te noemen. Verschillende klanten uit diverse sectoren spreken enthousiast over de positieve effecten van de LR35 op de magazijnvloer. Chocolate World (Hans Bruyndonx) Het is nog beter dan ik had voorzien.

Nieuwe joint venture ‘DP World Liège Container Terminals SA’

Tercofin en DP World Inland gaan in Luik de krachten bundelen om een betere inland containerservice aan te bieden. De nieuwe joint venture ‘DP World Liège Container Terminals SA’ omvat zowel de Liège Container Terminal (LCT) van Tercofin als de terminal van DP World op Trilogiport in Luik.

FedEx boost intercontinentale handel met extra route VS-Dubai

Expresvervoerbedrijf FedEx Express heeft de frequentie van zijn Boeing 777F-vlucht tussen Memphis en Dubai opgevoerd om de intercontinentale handel tussen het Midden-Oosten en de VS makkelijker te maken. Bovendien gaan de vluchten op de route Memphis-Dubai ook over Europa, waardoor bedrijven meer toegang krijgen tot die belangrijke markt.

Delhaize en Euro Pool System winnen ‘Supply Chain Award - Project of the Year 2018’

Het project ‘The Reverse Logistics Distribution Centre of the Future’ is een samenwerking tussen Delhaize en Euro Pool System waarbij beide bedrijven erin slaagden het proces van retours uit de Delhaize-winkels te optimaliseren. De prijs van het publiek ging naar Wase Werkplaats/Muris.

Vente-Exclusive verdubbelt magazijnoppervlakte

De Belgische kledingwebshop Vente-Exclusive groeide de afgelopen tien jaar met gemiddeld twintig procent. Door die aanhoudende groei werd het magazijn in Lot te klein en is de oppervlakte ervan nu verdubbeld tot 12.000 vierkante meter. Ook de hoofdzetel in Ruisbroek is intussen te klein geworden.

Transporteurs uit Benelux koplopers in digitalisering

Ondanks de huidige problemen op transportgebied zijn vervoerders optimistisch over de toekomst, dat blijkt uit een enquête bij meer dan 1000 Europese wegvervoerders door Transporeon. Daarin polste Transporeon Group bij zijn vervoerders naar hun idee over de ontwikkelingen op de transportmarkt en hoe ze de toekomst zien evolueren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.