BluJay Solutions werpt licht op de logistieke sector na de Brexit

Of het nu gaat om een ‘no deal’ of om een ‘soft Brexit’ met een handelsovereenkomst – logistieke experts bereiden zich op alle scenario’s voor. De mate van veranderingen hangt voornamelijk af van de nog lopende onderhandelingen, maar de toekomstige trends en verwachtingen zijn nu al zichtbaar.

BluJay Solutions, dat zich toelegt op wereldwijde supply chain-diensten, deelt de belangrijkste prognoses en verwachtingen voor de logistieke sector na 31 december 2020.

De onderhandelingen over de Brexit komen in een cruciale fase: wanneer het Verenigd Koninkrijk zich rond de jaarwisseling terugtrekt, veranderen de douaneaangiftes, exportvoorwaarden en belastingregelingen tussen de EU en het VK aanzienlijk. Die veranderingen komen er gegarandeerd, ongeacht of beide partijen tegen die tijd overeenstemming bereiken over een handelsovereenkomst of dat de minimumnormen van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) automatisch van toepassing zullen zijn wanneer een harde Brexit in werking treedt. Een blik op de statistieken toont de enorme omvang van de verandering die op handen is. Op dit moment wordt ongeveer 70% van alle goederen die in Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland worden verkocht geïmporteerd. De helft van de import in 2019 kwam uit de EU, met een waarde van 304 miljard euro. De import van landen buiten de EU bedroeg 311,9 miljard euro. In dezelfde periode exporteerde het VK goederen ter waarde van ongeveer 193,7 miljard euro binnen de EU en 217,3 miljard buiten de EU.

Een harde of zachte Brexit: automatisering van de douaneformaliteiten
“In het geval van een harde Brexit zouden de douaneformaliteiten voor de handel met EU-landen drastisch toenemen”, aldus Michiel de Neef, global product manager bij BluJay Solutions. “Als het VK een ‘derde land’ wordt, stijgt het aantal douaneaangiften enorm. Vorig jaar moesten Britse bedrijven vijf miljoen douaneaangiften invullen. In het geval van een harde Brexit stijgt dat aantal tot 400 miljoen, een ongekende toename van 8000%.”

De aard en de omvang van de douaneformaliteiten zijn afhankelijk van het bestaan van een vrijehandelsovereenkomst, en een Brexit zonder die handelsovereenkomst is duur. “In het beste geval komt het VK er met kleine schrammen vanaf”, meent Michiel De Neef. “Als er een overeenkomst is, kunnen de douaneformaliteiten worden beperkt.” In een no-deal scenario daarentegen blijven producten wellicht langer in de opslag, omdat ingewikkelde douaneaangiften moeten worden ingevuld. “Bedrijven moeten de zaken in eigen hand houden en vooruitlopend de douaneaangiften automatiseren. Wie het nieuwe jaar onvoorbereid begint, krijgt op 1 januari een flinke klap te verduren.”

De goederenstroom: omleidingen in plaats van wachtrijen
Een gevolg van de Brexit waar we niet meteen aan denken, maar waarmee we wel degelijk rekening moeten houden, zijn de onvermijdelijke files tussen Calais en Dover vanaf 1 januari 2021. Wat de kleine lettertjes in de nieuwe douanevoorschriften ook zijn, een hobbelige start en lange wachttijden voor wegtransport zijn een zekerheid. Waar mogelijk moeten andere bestemmingen in het VK worden gekozen, met name in januari en februari, om de overbelaste verbinding naar Dover te vermijden. De havens van Londen Gateway, Tilbury, Harwich en Newhaven zijn daarbij goede opties.

“Natuurlijk werkt omrijden niet voor elke lading”, weet Michiel De Neef. “Verse bloemen uit Nederland of fruit uit het Middellandse Zeegebied zijn niet gemaakt voor de lange omweg. Net zo problematisch is het feit dat een zware lading elke extra kilometer kosten met zich meebrengt. Maar voor veel bedrijven biedt de crisis ook een kans om de supply chain flexibeler en dus meer crisisbestendig te maken. Voorbeelden hiervan zijn het gezamenlijk gebruik van containers of een intensievere samenwerking tussen verladers, logistieke bedrijven, expediteurs en douaneagenten bij de routeplanning.”

Magazijnen worden gevuld: in januari lege schappen
De Brexit gaat met veel vraagtekens gepaard. Er wordt met een kritisch oog gekeken naar de daadwerkelijke uitkomsten, ook omdat volgens experts de Britse regering het zich niet kan veroorloven dat producten per 1 januari 2021 niet meer leverbaar zijn. Om dat scenario voor te zijn, is volgens BluJay nu al een duidelijke trend van het volledig vullen van de Engelse magazijnen te zien. Bedrijven met goederen die lang houdbaar zijn, hebben de afgelopen periode hun export naar het VK flink opgeschaald, om zoveel mogelijk goederen alvast daar te hebben. Maar voor verse producten is dat niet mogelijk. Voor die goederen wordt het grootste probleem verwacht, met wellicht lege schappen – als er een nadelige deal uitkomt – tot gevolg.

“Een kanttekening bij de ontwikkeling die we nu zien, is dat vervoerders en bedrijven van lang houdbare producten enorm opschalen, maar in januari een flinke dip zullen krijgen”, aldus Michiel de Neef. “Dan valt de enorme hoeveelheid export opeens weg en zie je een andere situatie. Voor leveranciers van versproducten is het nog maar de vraag of de Engelse regering lege schappen in de winkels gaat voorkomen.”
De Brexit kent vooral nog veel onduidelijkheden, vraagtekens en wat-als-scenario’s. Volgens BluJay nog geen reden tot paniek, maar wel tot voorbereiding. “We mogen dan nog niet weten wat er precies moet gebeuren en hoe we daarop moeten anticiperen, maar dat organisaties die hiermee te maken krijgen, extra capaciteit moet vrijmaken is duidelijk”, klinkt het. “Zijn we als logistieke sector klaar voor de Brexit? Op basis van wat we nu weten, zijn we goed voorbereid, maar met de lopende onderhandelingen kan de uitkomst opeens anders zijn. Maar ook dan zullen we snel kunnen schakelen.”

Recente nieuwsberichten

Alain Beerens wordt Managing Director bij Groenewout

Op 1 april 2019 nam Alain Beerens de rol van managing director over van Mari van Kuijk. Hij werkt sinds 2000 bij Groenewout, en werd in 2003 lid van het Management Team. Hij geeft momenteel leiding aan de supply chain practice en wordt daarnaast als managing director verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding en de strategische positionering van Groenewout.

SupplyStack haalt € 5 miljoen op om expansie in Europa voort te zetten

SupplyStack kondigt aan dat het zijn serie A-financieringsronde van € 5 miljoen, aangevoerd door Participatiemaatschappij Vlaanderen, Mainport Innovation Fund en bestaande investeerder Fortino Capital heeft voltooid. SupplyStack lanceerde zijn software in 2013 met als doel B2B-organisaties te helpen met het verkrijgen van supply chains die predictief, datagestuurd, diepgaand geautomatiseerd en continu optimaliserend zijn, zowel op vlak van inkomsten als met betrekking tot de milieu-impact.

Strategische investering in lithium-ion technologie door Jungheinrich

Jungheinrich AG en Triathlon Holding GmbH richtten een joint venture op onder de naam “JT ENERGY Systems GmbH”, voor de productie en recyclage van lithium-ion batterijsystemen. De oprichting moet wel nog worden goedgekeurd door de bevoegde mededingingsautoriteiten.

Pierre van Diesen nieuwe VP Landtransport bij DB Schenker in Benelux

Pierre van Diesen werd op 1 april 2019 aangesteld als Vice President BU Land Transport BeNeLux. Hij neemt hiermee de verantwoordelijkheden over van John Scherpenborg die binnen DB Schenker de functie Head of Business Development & Revenue Management Land Transport BeNeLux op zich neemt.

Montea haalt voor 14,6 miljoen euro aan projecten binnen in Nederland

Montea heeft een distributiecentrum gekocht in het Nederlandse Oss, gelegen met aansluiting naar de snelwegen A50/A59. Het dc met een oppervlakte van ongeveer 16.500m² werd eind 2018 opgeleverd. Het pand is verhuurd aan Expeditie & Transportbedrijf Dollevoet.

PwC neemt Salesforce-specialist ABSI over

PwC en ABSI hebben een overeenkomst gesloten waarbij PwC 100% van de aandelen van ABSI zal verwerven. ABSI is een technologische systeemintegrator gericht op Salesforce. Het bedrijf stelt meer dan 100 medewerkers tewerk in zijn kantoren in België (Brussel) en Nederland (Nieuwegein).

TGW bouwt state-of-the-art logistiek centrum voor Puma

Sportmerk Puma heeft systeemintegrator TGW de opdracht gegeven een geautomatiseerd distributiecentrum te bouwen in de Beierse gemeente Geiselwind. Het intralogistieke systeem zou in de lente van 2021 voltooid moeten zijn. Bijna de volledige TGW-portfolio wordt in het project aangewend.

Start-up Deliverect krijgt financiering van 3 miljoen euro

Deliverect heeft een financiering van 3 miljoen euro ontvangen van Newion Investments en Smartfin. Deliverect is een SaaS-bedrijf dat online bezorgplatformen van derden, zoals Ubereats, Takeaway.com en Foodora, verbindt met de POS van restaurants.

Logistyx Technologies centraliseert in Zaandam

Logistyx Technologies, gespecialiseerd in transport managementoplossingen voor pakketten, heeft zijn intrek genomen in een nieuw internationaal hoofdkantoor in het Nederlandse Zaandam. De verhuizing komt er als reactie op de snelle groei van de onderneming, die sinds haar oprichting in mei 2017 haar personeelsbestand zag verdubbelen, o.a.

Flanders Make en SMITZH bouwen samen kennis- en innovatienetwerk

De maakindustrie is een sterke motor van de economie in Vlaanderen en Nederland. De sector staat echter voor de grote uitdaging om zijn productie te digitaliseren en zo de wereldwijde concurrentie de baas te blijven. Flanders Make, het onderzoekscentrum voor de maakindustrie, ondersteunt bedrijven met onderzoek, diensten op maat en testinfrastructuur om concurrentieel te blijven dankzij de digitalisering van hun productie.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.