BluJay Solutions werpt licht op de logistieke sector na de Brexit

Of het nu gaat om een ‘no deal’ of om een ‘soft Brexit’ met een handelsovereenkomst – logistieke experts bereiden zich op alle scenario’s voor. De mate van veranderingen hangt voornamelijk af van de nog lopende onderhandelingen, maar de toekomstige trends en verwachtingen zijn nu al zichtbaar.

BluJay Solutions, dat zich toelegt op wereldwijde supply chain-diensten, deelt de belangrijkste prognoses en verwachtingen voor de logistieke sector na 31 december 2020.

De onderhandelingen over de Brexit komen in een cruciale fase: wanneer het Verenigd Koninkrijk zich rond de jaarwisseling terugtrekt, veranderen de douaneaangiftes, exportvoorwaarden en belastingregelingen tussen de EU en het VK aanzienlijk. Die veranderingen komen er gegarandeerd, ongeacht of beide partijen tegen die tijd overeenstemming bereiken over een handelsovereenkomst of dat de minimumnormen van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) automatisch van toepassing zullen zijn wanneer een harde Brexit in werking treedt. Een blik op de statistieken toont de enorme omvang van de verandering die op handen is. Op dit moment wordt ongeveer 70% van alle goederen die in Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland worden verkocht geïmporteerd. De helft van de import in 2019 kwam uit de EU, met een waarde van 304 miljard euro. De import van landen buiten de EU bedroeg 311,9 miljard euro. In dezelfde periode exporteerde het VK goederen ter waarde van ongeveer 193,7 miljard euro binnen de EU en 217,3 miljard buiten de EU.

Een harde of zachte Brexit: automatisering van de douaneformaliteiten
“In het geval van een harde Brexit zouden de douaneformaliteiten voor de handel met EU-landen drastisch toenemen”, aldus Michiel de Neef, global product manager bij BluJay Solutions. “Als het VK een ‘derde land’ wordt, stijgt het aantal douaneaangiften enorm. Vorig jaar moesten Britse bedrijven vijf miljoen douaneaangiften invullen. In het geval van een harde Brexit stijgt dat aantal tot 400 miljoen, een ongekende toename van 8000%.”

De aard en de omvang van de douaneformaliteiten zijn afhankelijk van het bestaan van een vrijehandelsovereenkomst, en een Brexit zonder die handelsovereenkomst is duur. “In het beste geval komt het VK er met kleine schrammen vanaf”, meent Michiel De Neef. “Als er een overeenkomst is, kunnen de douaneformaliteiten worden beperkt.” In een no-deal scenario daarentegen blijven producten wellicht langer in de opslag, omdat ingewikkelde douaneaangiften moeten worden ingevuld. “Bedrijven moeten de zaken in eigen hand houden en vooruitlopend de douaneaangiften automatiseren. Wie het nieuwe jaar onvoorbereid begint, krijgt op 1 januari een flinke klap te verduren.”

De goederenstroom: omleidingen in plaats van wachtrijen
Een gevolg van de Brexit waar we niet meteen aan denken, maar waarmee we wel degelijk rekening moeten houden, zijn de onvermijdelijke files tussen Calais en Dover vanaf 1 januari 2021. Wat de kleine lettertjes in de nieuwe douanevoorschriften ook zijn, een hobbelige start en lange wachttijden voor wegtransport zijn een zekerheid. Waar mogelijk moeten andere bestemmingen in het VK worden gekozen, met name in januari en februari, om de overbelaste verbinding naar Dover te vermijden. De havens van Londen Gateway, Tilbury, Harwich en Newhaven zijn daarbij goede opties.

“Natuurlijk werkt omrijden niet voor elke lading”, weet Michiel De Neef. “Verse bloemen uit Nederland of fruit uit het Middellandse Zeegebied zijn niet gemaakt voor de lange omweg. Net zo problematisch is het feit dat een zware lading elke extra kilometer kosten met zich meebrengt. Maar voor veel bedrijven biedt de crisis ook een kans om de supply chain flexibeler en dus meer crisisbestendig te maken. Voorbeelden hiervan zijn het gezamenlijk gebruik van containers of een intensievere samenwerking tussen verladers, logistieke bedrijven, expediteurs en douaneagenten bij de routeplanning.”

Magazijnen worden gevuld: in januari lege schappen
De Brexit gaat met veel vraagtekens gepaard. Er wordt met een kritisch oog gekeken naar de daadwerkelijke uitkomsten, ook omdat volgens experts de Britse regering het zich niet kan veroorloven dat producten per 1 januari 2021 niet meer leverbaar zijn. Om dat scenario voor te zijn, is volgens BluJay nu al een duidelijke trend van het volledig vullen van de Engelse magazijnen te zien. Bedrijven met goederen die lang houdbaar zijn, hebben de afgelopen periode hun export naar het VK flink opgeschaald, om zoveel mogelijk goederen alvast daar te hebben. Maar voor verse producten is dat niet mogelijk. Voor die goederen wordt het grootste probleem verwacht, met wellicht lege schappen – als er een nadelige deal uitkomt – tot gevolg.

“Een kanttekening bij de ontwikkeling die we nu zien, is dat vervoerders en bedrijven van lang houdbare producten enorm opschalen, maar in januari een flinke dip zullen krijgen”, aldus Michiel de Neef. “Dan valt de enorme hoeveelheid export opeens weg en zie je een andere situatie. Voor leveranciers van versproducten is het nog maar de vraag of de Engelse regering lege schappen in de winkels gaat voorkomen.”
De Brexit kent vooral nog veel onduidelijkheden, vraagtekens en wat-als-scenario’s. Volgens BluJay nog geen reden tot paniek, maar wel tot voorbereiding. “We mogen dan nog niet weten wat er precies moet gebeuren en hoe we daarop moeten anticiperen, maar dat organisaties die hiermee te maken krijgen, extra capaciteit moet vrijmaken is duidelijk”, klinkt het. “Zijn we als logistieke sector klaar voor de Brexit? Op basis van wat we nu weten, zijn we goed voorbereid, maar met de lopende onderhandelingen kan de uitkomst opeens anders zijn. Maar ook dan zullen we snel kunnen schakelen.”

Recente nieuwsberichten

Brico en BricoPlanit wapenen zich met Capgemini voor omnichannel toekomst

Maxeda DIY Group heeft Capgemini ingeschakeld voor de migratie van zijn bestaande platform (SAP Enterprise Central Component) naar SAP S/4HANA. Met het nieuwe ERP-platform moet Maxeda klaar zijn voor de toekomst, waar klanten zowel online als offline winkelen.

Green supply chains stromen door zeehavensector

In samenwerking met de Universiteit Antwerpen, het VIL en de Erasmus Universiteit UPT (Urban, Port & Transport Economics) heeft ING België zijn zevende studie over de logistieke en maritieme sector gepubliceerd. Dit jaar vormde de duurzaamheid van toeleveringsketens het centrale thema.

Digitale Transport Market Monitor moet meer markttransparantie creëren

Tim Consult, het adviesbureau van Transporeon voor market intelligence, heeft de Transport Market Monitor, een tool die transportgegevens van verschillende industrieën en routes analyseert, verder ontwikkeld tot een interactieve digitale databank.

Still introduceert nieuwe RX 60 e-serie

Still heeft zijn nieuwste telg binnen het gamma elektrische vorkheftrucks voorgesteld. De nieuwe RX 60-serie in de gewichtsklasse 2,5 tot 3,5 ton vervangt de huidige reeks, wat meteen een logische vervolgstap vormt na de transformatie van de RX 20 begin vorig jaar.

Amazon koopt 100.000 elektrische bestelwagens

Amazon plaatst een bestelling van maar liefst 100.000 elektrische bestelwagens bij Rivian Automotive, goed voor de grootste bestelling van elektrische voertuigen ooit. De aankondiging komt van Amazon-oprichter en CEO Jeff Bezos, die daarmee zijn plannen toelicht om de onderneming tegen 2024 voor 80% en 2030 voor 100% op hernieuwbare energie te doen draaien en zijn bedrijf tegen 2040 volledig klimaatneutraal te maken.

Beumer Group richt superhub in voor Hermes

Beumer Group, leverancier van automatische material handling systemen, heeft een derde sorteersysteem geïnstalleerd in de ‘superhub’ van logistiek dienstverlener Hermes in het Engelse Rugby. In die distributiehub, volgens Hermes de grootste in zijn soort in het VK, kunnen dagelijks meer dan een miljoen pakketten worden gesorteerd.

P&O Ferrymasters opent 17.000m² groot magazijn in Rotterdam

Het nieuwe warehouse van P&O Ferrymasters bevindt zich vlakbij de Maasvlakte 2 in Rotterdam en de Europoort ferryterminal. Het magazijn beslaat twee niveaus van elk 7.500m² en is uitgerust met 16 laadkades. Met de nieuwe site wil P&O Ferrymasters zijn klanten nieuwe opslagmogelijkheden in Rotterdam aanreiken, in combinatie met rechtstreekse verbindingen naar het spoor, de weg, de binnenvaart, deep sea en shortsea vervoer.

Same Day Express boort nieuwe markten aan

Same Day Express, onderdeel van Parts Express, beschikt al sinds 2000 over een goed draaiend distributienetwerk voor spoedzendingen in de automobielsector. Voortaan biedt Same Day Express zijn dienstverlening ook aan andere bedrijven met extreem korte levertijden aan, met name bedrijven actief in retail, ICT, aftersales, installatietechniek en grafische industrie.

Montea bouwt logistieke hub voor Renault in Meyzieu (Lyon)

Renault en Montea hebben de handen in elkaar geslagen voor de ontwikkeling van een built-to-suit warehouse in Meyzieu, ten oosten van Lyon. Het terrein met een oppervlakte van ruim 3ha heeft ruimte voor een logistiek gebouw van ca.10.000m².

GDN Logistica moderniseert verpakkingslijnen met Savoye

Ruim tien jaar na de installatie van de eerste automatische verpakkingslijn in zijn distributiecentrum in San Cipriano Po (Noord-Italië), heeft GDN Logistica (samen met Office Distribution onderdeel van GDN Group) opnieuw Savoye de opdracht gegeven de twee bestaande verpakkingsstraten te updaten.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.