BluJay Solutions werpt licht op de logistieke sector na de Brexit

Of het nu gaat om een ‘no deal’ of om een ‘soft Brexit’ met een handelsovereenkomst – logistieke experts bereiden zich op alle scenario’s voor. De mate van veranderingen hangt voornamelijk af van de nog lopende onderhandelingen, maar de toekomstige trends en verwachtingen zijn nu al zichtbaar.

BluJay Solutions, dat zich toelegt op wereldwijde supply chain-diensten, deelt de belangrijkste prognoses en verwachtingen voor de logistieke sector na 31 december 2020.

De onderhandelingen over de Brexit komen in een cruciale fase: wanneer het Verenigd Koninkrijk zich rond de jaarwisseling terugtrekt, veranderen de douaneaangiftes, exportvoorwaarden en belastingregelingen tussen de EU en het VK aanzienlijk. Die veranderingen komen er gegarandeerd, ongeacht of beide partijen tegen die tijd overeenstemming bereiken over een handelsovereenkomst of dat de minimumnormen van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) automatisch van toepassing zullen zijn wanneer een harde Brexit in werking treedt. Een blik op de statistieken toont de enorme omvang van de verandering die op handen is. Op dit moment wordt ongeveer 70% van alle goederen die in Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland worden verkocht geïmporteerd. De helft van de import in 2019 kwam uit de EU, met een waarde van 304 miljard euro. De import van landen buiten de EU bedroeg 311,9 miljard euro. In dezelfde periode exporteerde het VK goederen ter waarde van ongeveer 193,7 miljard euro binnen de EU en 217,3 miljard buiten de EU.

Een harde of zachte Brexit: automatisering van de douaneformaliteiten
“In het geval van een harde Brexit zouden de douaneformaliteiten voor de handel met EU-landen drastisch toenemen”, aldus Michiel de Neef, global product manager bij BluJay Solutions. “Als het VK een ‘derde land’ wordt, stijgt het aantal douaneaangiften enorm. Vorig jaar moesten Britse bedrijven vijf miljoen douaneaangiften invullen. In het geval van een harde Brexit stijgt dat aantal tot 400 miljoen, een ongekende toename van 8000%.”

De aard en de omvang van de douaneformaliteiten zijn afhankelijk van het bestaan van een vrijehandelsovereenkomst, en een Brexit zonder die handelsovereenkomst is duur. “In het beste geval komt het VK er met kleine schrammen vanaf”, meent Michiel De Neef. “Als er een overeenkomst is, kunnen de douaneformaliteiten worden beperkt.” In een no-deal scenario daarentegen blijven producten wellicht langer in de opslag, omdat ingewikkelde douaneaangiften moeten worden ingevuld. “Bedrijven moeten de zaken in eigen hand houden en vooruitlopend de douaneaangiften automatiseren. Wie het nieuwe jaar onvoorbereid begint, krijgt op 1 januari een flinke klap te verduren.”

De goederenstroom: omleidingen in plaats van wachtrijen
Een gevolg van de Brexit waar we niet meteen aan denken, maar waarmee we wel degelijk rekening moeten houden, zijn de onvermijdelijke files tussen Calais en Dover vanaf 1 januari 2021. Wat de kleine lettertjes in de nieuwe douanevoorschriften ook zijn, een hobbelige start en lange wachttijden voor wegtransport zijn een zekerheid. Waar mogelijk moeten andere bestemmingen in het VK worden gekozen, met name in januari en februari, om de overbelaste verbinding naar Dover te vermijden. De havens van Londen Gateway, Tilbury, Harwich en Newhaven zijn daarbij goede opties.

“Natuurlijk werkt omrijden niet voor elke lading”, weet Michiel De Neef. “Verse bloemen uit Nederland of fruit uit het Middellandse Zeegebied zijn niet gemaakt voor de lange omweg. Net zo problematisch is het feit dat een zware lading elke extra kilometer kosten met zich meebrengt. Maar voor veel bedrijven biedt de crisis ook een kans om de supply chain flexibeler en dus meer crisisbestendig te maken. Voorbeelden hiervan zijn het gezamenlijk gebruik van containers of een intensievere samenwerking tussen verladers, logistieke bedrijven, expediteurs en douaneagenten bij de routeplanning.”

Magazijnen worden gevuld: in januari lege schappen
De Brexit gaat met veel vraagtekens gepaard. Er wordt met een kritisch oog gekeken naar de daadwerkelijke uitkomsten, ook omdat volgens experts de Britse regering het zich niet kan veroorloven dat producten per 1 januari 2021 niet meer leverbaar zijn. Om dat scenario voor te zijn, is volgens BluJay nu al een duidelijke trend van het volledig vullen van de Engelse magazijnen te zien. Bedrijven met goederen die lang houdbaar zijn, hebben de afgelopen periode hun export naar het VK flink opgeschaald, om zoveel mogelijk goederen alvast daar te hebben. Maar voor verse producten is dat niet mogelijk. Voor die goederen wordt het grootste probleem verwacht, met wellicht lege schappen – als er een nadelige deal uitkomt – tot gevolg.

“Een kanttekening bij de ontwikkeling die we nu zien, is dat vervoerders en bedrijven van lang houdbare producten enorm opschalen, maar in januari een flinke dip zullen krijgen”, aldus Michiel de Neef. “Dan valt de enorme hoeveelheid export opeens weg en zie je een andere situatie. Voor leveranciers van versproducten is het nog maar de vraag of de Engelse regering lege schappen in de winkels gaat voorkomen.”
De Brexit kent vooral nog veel onduidelijkheden, vraagtekens en wat-als-scenario’s. Volgens BluJay nog geen reden tot paniek, maar wel tot voorbereiding. “We mogen dan nog niet weten wat er precies moet gebeuren en hoe we daarop moeten anticiperen, maar dat organisaties die hiermee te maken krijgen, extra capaciteit moet vrijmaken is duidelijk”, klinkt het. “Zijn we als logistieke sector klaar voor de Brexit? Op basis van wat we nu weten, zijn we goed voorbereid, maar met de lopende onderhandelingen kan de uitkomst opeens anders zijn. Maar ook dan zullen we snel kunnen schakelen.”

Recente nieuwsberichten

Denkavit gaat productie en distributielogistiek beheren met Reflex WMS

Het Nederlandse familiebedrijf Denkavit, producent en distributeur van jongdiervoeding en ‘feed ingredients’, gaat gebruik maken van Reflex WMS for Factory voor het beheer van zijn nieuwe grondstoffenmagazijn op het productieterrein. Denkavit bedient zijn klanten in zestig landen vanuit vijf fabrieken (in Nederland, Frankrijk, Italië en de VS) en twee verkoopkantoren (in Spanje en Duitsland).

Datalogic lanceert de nieuwe Skorpio X5 key-based mobiele computer

Datalogic, aanbieder van oplossingen voor automatische gegevensregistratie en fabrieksautomatisering, brengt de Skorpio X5 op de markt. Deze key-based mobiele computer moet bedrijven in retail, transport, logistiek, productie en de gezondheidszorg helpen bij een snelle en nauwkeurige gegevensregistratie en op die manier bijdragen tot realtime inzicht bij toepassingen als warehousing, verwerking, inventarisatie, opslag, verzending en ontvangst.

Savoye ontwikkelde mobiele robot voor het warehouse

Savoye, aanbieder van intralogistieke systemen en software voor de supply chain, heeft een robotoplossing ontwikkeld die van meet af aan bedoeld was voor toepassing in het warehouse. De oplossing, die binnen een bestaand orderverzamelsysteem direct in gebruik kan worden genomen, moet zorgen voor betere prestaties van de medewerkers en moet de fysiek zwaarste taken in het warehouse elimineren.

Linde lanceert FP Narrow Range trucks voor meer manoeuvreerbaarheid

Met de lancering van de FP Narrow Range-lijn heeft Linde zijn assortiment magazijntrucks verder uitgebreid met smalle en manoeuvreerbare stapelaars en handpallettrucks. Deze nieuwe uitvoeringen beschikken over een staplatform en zijn met hun breedte van 720mm smaller dan een europallet (1200 x 800mm).

Dematic automatiseert hoofddistributiecentrum Landmark Group

Dematic kondigt de afronding aan van een geautomatiseerd distributiecentrum voor retailorganisatie Landmark Group in Dubai, VAE. Het nieuwe DC is gevestigd in de Jebel Ali Free Zone (JAFZA), dicht bij de DP World Jebel Ali Port, een van de grootste containerhavens ter wereld.

Opschalen kan vlot

(Advertorial) Met BITO meerverdieps legbordstellingen kan een solide oplossing gebouwd worden met een matige investering. Seizoen-pieken kunnen met tijdelijk meer personeel opgevangen worden. Dit heeft duidelijk meer flexibiliteit, dan systemen met een hogere automatiseringsgraad.

Danone Rusland en Generix Group implementeren WMS op afstand in meerdere magazijnen tegelijk

Danone en Generix Group, leverancier van SaaS-software voor collaborative supply chain management, hebben samen een methodologie ontwikkeld om met behulp van virtual reality technologie magazijnoperaties van op afstand te realiseren. Generix Group heeft de methodologie voor de implementatie van een remote warehouse management systeem (WMS) toegepast in de vestiging van Danone in het Russische Lipetsk, de eerste van vijftien in het hele project.

Microsoft Dynamics 365 Business Central release wave 2

Met een modern ERP-systeem dat je opstart in je browser kan je business altijd blijven draaien. Bekijk deze korte video die je kennis over Microsoft's bedrijfssoftware helemaal bijspijkert:   Dit krijgt je te zien: Wat is Dynamics Business Central?

Marcel Buelens wordt CEO van Versluys Logistics

Marcel Buelens, tot voor kort CEO van de luchthavens van Antwerpen en Oostende-Brugge, wordt CEO van Versluys Logistics. De komende jaren wil Versluys een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van bepaalde delen van de luchthaven van Oostende-Brugge.

Gratis Webinar "Why a TMS? Signs your company needs one"

Hoe digitaal is uw supply chain op dit moment? Is uw bedrijf klaar voor de toekomst? Is een transportmanagementsysteem de juiste oplossing voor u? Volg ons gratis webinar en krijg antwoord op deze en nog veel meer vragen! Nu aanmelden!

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.