Blokker zet winkels in de etalage
Blokker Holding wil zich voortaan volledig richten op Blokker, de winkel waarmee het in 1896 allemaal begon. Op dit moment richt Blokker Holding zich met zeven winkelformules op drie markten, namelijk ‘huishoud’, ‘speelgoed’ en ‘wonen’. Door zich in de toekomst nog op slechts één winkelketen richten, wil de holding zijn positie in het segment ‘huishoud’ behouden en verder versterken. Naast de sluiting van 100 (verlieslatende) Blokkerwinkels tot april 2018, zoekt Blokker voor de overige winkelbedrijven van het concern – Intertoys (Intertoys, Bart Smit, Toys XL), Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker – nieuwe eigenaren.
Blokker België verbetert eveneens zijn winkelnetwerk en commerciële prestaties. Het voornemen om 69 winkels te sluiten is in februari dit jaar al aangekondigd. Nextail, de online organisatie van Blokker Holding, blijft een belangrijke online en e-commerce aanjager voor Blokker in Nederland en België en – naar verwachting – voor de te verkopen winkelbedrijven en mogelijke externe partijen. Marskramer gaat door als franchiseformule.
De koerswijziging heeft ook gevolgen op logistiek vlak. Zo vindt de bevoorrading van de Blokkerwinkels voortaan vanuit één distributiecentrum in Geldermalsen plaats en worden de activiteiten in het distributiecentrum van Mijdrecht gefaseerd afgebouwd. Het EDC in Gouda blijft actief om de groeiende online bestellingen te verwerken.
Door deze strategiewijziging zullen de komende twee jaar zo’n 1.900 medewerkers hun baan verliezen.