Binnenvaart heeft nieuwe servicekade op Linkerscheldeoever

Binnenschippers in de Antwerpse haven kunnen sinds kort terecht op een nieuwe servicekade in Kallo. De kade bevat een afvalpark, een drinkwaterpunt en een auto-afzetplaats. De servicekade in Kallo is het derde dienstenpunt voor de binnenvaart in de Antwerpse haven. Eerder openden al servicekades in Lillo (2013) en aan kaai 75 (2011).

“Investeren in diensten voor de binnenvaart betekent investeren in een duurzame toekomst voor onze haven”, zei havenschepen Marc Van Peel tijdens de officiële opening. “Vandaag wordt 38% van de containers per binnenschip vervoerd. Dat percentage moet de komende jaren omhoog. Investeren in de nodige infrastructuur voor de binnenvaart is een belangrijk onderdeel van die ambitie.”

Duurzame servicekade
Het park aan kaai 1550 vervangt de oude servicekade aan 1103. Door de verhuizing naar de nieuwe locatie worden er bijkomende wachtplaatsen voor blauwe kegelschepen (die gevaarlijke goederen verschepen) gecreëerd. De nieuwe kade is uitgerust met een duurzaam gebouw dat onder meer voorzien werd van een warmtepomp en een groendak. Het afvalpunt werd uitgebreid met het oog op een meer selectieve afvalinzameling, zodat de terugwinning uit recyclage groter is.
De werken aan de servicekade in Kallo werden uitgevoerd tussen oktober 2016 en juli 2017. In totaal investeerde het Havenbedrijf 2,4 miljoen euro in de nieuwe servicekade.

Nieuwe wachtplaatsen
Binnenvaartschippers hebben niet alleen nood aan goed uitgeruste servicekades, maar ook aan wachtplaatsen, waar ze kunnen aanmeren om te rusten of op een volgende opdracht kunnen wachten. De toegenomen binnenvaartvolumes van de afgelopen jaren hebben de vraag naar nieuwe wachtplaatsen voor de binnenvaart versterkt.
Concreet werden de wachtplaatsen ter hoogte van Groenendijk gerenoveerd en worden er wachtplaatsen gecreëerd ter hoogte van het Reigersbos, de Noordlandbrug en de Ketelplaat. Aan de Groenendijk werden de werken al uitgevoerd. Voor een bedrag van 900.000 euro ondergingen de bestaande wachtplaatsen een grondige renovatie en werden er onder meer drie nieuwe loopbruggen tussen de dukdalven en de oever van het Marshalldok voorzien. Aan het Reigersbos wordt in het tweede kwartaal van 2018 gestart met de aanleg van in totaal 18 ligplaatsen voor de binnenvaart. De investering door het Havenbedrijf wordt geraamd op 1,9 miljoen euro. Ook ter hoogte van de Ketelplaat (aan Boudewijn- en Van Cauwelaertsluizencomplex) maakt de Vlaamse overheid volgend jaar werk van nieuwe wachtplaatsen. Ter hoogte van de Noordlandbrug creëert de Vlaamse Waterweg in de toekomst een wachtdok waar ook kegelschepen kunnen aanmeren. De totale geraamde kostprijs van dit dok, 16 miljoen euro, zal door het Havenbedrijf samen met de Vlaamse Waterweg worden gedragen. Recent bereikten beide partijen daarover een akkoord.
 
Foto – Port of Antwerp; vlnr: Tom Van Autgaerden (Havenbedrijf Antwerpen), havenschepen Marc Van Peel en Alain Devos (Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen)

Recente nieuwsberichten

Transporeon lanceert gratis Transport Logistics 4.0 Benchmark tool

Samen met RWTH Aachen University heeft Transporeon de Transport Logistics 4.0 Benchmark tool ontwikkeld. Die moetenverladers, leveranciers en retailers inzicht geven in hun mate van digitalisering en welke stappen die ondernemers kunnen zetten om beter in te spelen op de eisen die de markt en de digitaliseringsgolf aan hen stelt.

Conundra zorgt voor efficiëntere planning van leerlingenvervoer

Scholengroep Dender implementeerde bij de start van dit schooljaar OptiFlow, de routeoptimaliseringstool van Conundra, om de planning van 18 schoolbussen slimmer te organiseren. De scholengroep omvat meer dan 30 instellingen in de regio Aalst en gebruikt zijn vloot om leerlingen van en naar school te brengen én daguitstappen te organiseren.

Qlik introduceert geavanceerde geoanalyse met overname Idevio

Het in visual analytics gespecialiseerde Qlik neemt Idevio over, een Qlik partner en Zweedse leverancier van geografische software en diensten. Door de overname breidt Qlik zijn bestaande kaartfunctionaliteit uit en worden uitgebreide mogelijkheden voor geavanceerde geografische toepassingsscenario’s geboden.

Zetes ontwikkelt OpenTheCar-oplossing voor nox NightTimeExpress

Zetes heeft voor nox NightTimeExpress (voorheen TNT Innight) een OpenTheCar-oplossing ontwikkeld en geïntegreerd met ZetesChronos. Daarmee kunnen hun chauffeurs ’s nachts in auto’s van klanten leveren en afleveringen bevestigen, zonder daarvoor een sleutel nodig te hebben.

Logitrans introduceert nieuwe palletwagen met weeginrichting

Daarmee wil Logitrans inspelen op de vraag vanuit de transportsector en firma’s met grote distributiecentra die vaak het gewicht moeten kennen van de goederen die vertrekken, zonder daarbij tijd te verliezen. De nieuwe palletwagen met weegschaal weegt tot 2200 kg, heeft een tarrafunctie, zero positieve, batterij indicator en vier weegcellen met een nauwkeurigheid van 99,95%.

Contargo lanceert Koblenz Multimodal Express

Het logistieke containerbedrijf Contargo heeft zijn spoordiensten uitgebreid. Sinds januari biedt Contargo een nieuwe spoorverbinding tussen Rotterdam en Koblenz. De ‘Koblenz Multimodal Express’ start met een vaste dienstregeling en twee retourdiensten per week.

NSK krijgt 72% meer ruimte in nieuw EDC

Rollagerproducent NSK (Nippon Seiko Kabushiki Kaisha) is in Tilburg, op vier kilometer van de bestaande locatie, begonnen met de bouw van een nieuw Europees distributiecentrum (EDC). Door de oppervlakte van 17.357m² beschikt de site over 72% meer magazijnruimte en is er plaats voor 51% meer pallets, terwijl ook de ruimte voor rekken en de laadruimte verdubbeld is.

Europese kmo’s willen steeds meer exporteren

Europese kmo’s richten zich steeds meer op export om meer inkomsten te genereren, zo blijkt uit een onderzoek in opdracht van UPS tijdens het tweede en derde kwartaal van 2016. Grote uitzondering vormt het Verenigd Koninkrijk, waar het vertrouwen in de export in de maanden na het Brexit-referendum aanzienlijk is afgenomen.

Henk Deloof wordt commercieel directeur bij Logflow

Henk Deloof was voorheen actief als commercieel verantwoordelijke bij Egemin.

Groep Heylen plant groot innovatief logistiek project in Gent

Groep Heylen plant op het ‘Eiland Zwijnaarde’ bij Gent de realisatie van een groot logistiek complex voor warehousing. Het project volgt op een oproep van Waterwegen en Zeekanaal voor projecten op het zogenaamde ‘Tech Lane Ghent Logistics’, een strategische site gelegen aan het klaverblad van Zwijnaarde (het kruispunt van de E40 en E17).

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.