Binnenvaart heeft nieuwe servicekade op Linkerscheldeoever

Binnenschippers in de Antwerpse haven kunnen sinds kort terecht op een nieuwe servicekade in Kallo. De kade bevat een afvalpark, een drinkwaterpunt en een auto-afzetplaats. De servicekade in Kallo is het derde dienstenpunt voor de binnenvaart in de Antwerpse haven. Eerder openden al servicekades in Lillo (2013) en aan kaai 75 (2011).

“Investeren in diensten voor de binnenvaart betekent investeren in een duurzame toekomst voor onze haven”, zei havenschepen Marc Van Peel tijdens de officiële opening. “Vandaag wordt 38% van de containers per binnenschip vervoerd. Dat percentage moet de komende jaren omhoog. Investeren in de nodige infrastructuur voor de binnenvaart is een belangrijk onderdeel van die ambitie.”

Duurzame servicekade
Het park aan kaai 1550 vervangt de oude servicekade aan 1103. Door de verhuizing naar de nieuwe locatie worden er bijkomende wachtplaatsen voor blauwe kegelschepen (die gevaarlijke goederen verschepen) gecreëerd. De nieuwe kade is uitgerust met een duurzaam gebouw dat onder meer voorzien werd van een warmtepomp en een groendak. Het afvalpunt werd uitgebreid met het oog op een meer selectieve afvalinzameling, zodat de terugwinning uit recyclage groter is.
De werken aan de servicekade in Kallo werden uitgevoerd tussen oktober 2016 en juli 2017. In totaal investeerde het Havenbedrijf 2,4 miljoen euro in de nieuwe servicekade.

Nieuwe wachtplaatsen
Binnenvaartschippers hebben niet alleen nood aan goed uitgeruste servicekades, maar ook aan wachtplaatsen, waar ze kunnen aanmeren om te rusten of op een volgende opdracht kunnen wachten. De toegenomen binnenvaartvolumes van de afgelopen jaren hebben de vraag naar nieuwe wachtplaatsen voor de binnenvaart versterkt.
Concreet werden de wachtplaatsen ter hoogte van Groenendijk gerenoveerd en worden er wachtplaatsen gecreëerd ter hoogte van het Reigersbos, de Noordlandbrug en de Ketelplaat. Aan de Groenendijk werden de werken al uitgevoerd. Voor een bedrag van 900.000 euro ondergingen de bestaande wachtplaatsen een grondige renovatie en werden er onder meer drie nieuwe loopbruggen tussen de dukdalven en de oever van het Marshalldok voorzien. Aan het Reigersbos wordt in het tweede kwartaal van 2018 gestart met de aanleg van in totaal 18 ligplaatsen voor de binnenvaart. De investering door het Havenbedrijf wordt geraamd op 1,9 miljoen euro. Ook ter hoogte van de Ketelplaat (aan Boudewijn- en Van Cauwelaertsluizencomplex) maakt de Vlaamse overheid volgend jaar werk van nieuwe wachtplaatsen. Ter hoogte van de Noordlandbrug creëert de Vlaamse Waterweg in de toekomst een wachtdok waar ook kegelschepen kunnen aanmeren. De totale geraamde kostprijs van dit dok, 16 miljoen euro, zal door het Havenbedrijf samen met de Vlaamse Waterweg worden gedragen. Recent bereikten beide partijen daarover een akkoord.
 
Foto – Port of Antwerp; vlnr: Tom Van Autgaerden (Havenbedrijf Antwerpen), havenschepen Marc Van Peel en Alain Devos (Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen)

Recente nieuwsberichten

Haven Gent boekt beste kwartaal ooit

De haven van Gent registreerde in het tweede kwartaal van 2017 een absoluut record voor de goederenoverslag via zeevaart, met een totaal van bijna 8,5 miljoen ton (+15,5%). In het tweede kwartaal vertoonde die overslag bij zelfs alle goederencategorieën een toename.

Renault Trucks krijgt laboratorium op wielen

In zijn zoektocht naar een grotere energie-efficiëntie op het vlak van trekker-opleggercombinaties heeft vrachtwagenfabrikant Renault Trucks het FALCON-project opgezet (Flexible & Aerodynamic Truck for Low Consumption). Doel is een innovatieve combinatie te ontwikkelen voor het zware vrachtvervoer, waarmee het potentieel van brandstofbesparing en een lagere CO2-uitstoot kan worden aangetoond.

WDP verwerft site van Rettig ICC in Zonhoven

Vastgoedbevak WDP heeft een verbindende principeovereenkomst gesloten met Rettig ICC voor de koop van zijn site in Zonhoven voor een bedrag van circa 17 miljoen euro. Het gaat om een industriële site met daarop een productie- en opslagruimte van circa 43.000m² in de directe nabijheid van het klaverblad van Lummen.

Pakjes verzenden met DHL Express kan voortaan ook op Brussels Airport

DHL Express heeft in de vertrekhal van Brussels Airport een nieuw verzendingspunt geopend. Met het nieuwe verzendingspunt wil DHL Express in samenwerking met de luchthaven passagiers een nieuwe dienst aanbieden zodat passagiers snel en betrouwbaar hun documenten en goederen kunnen versturen.

Logistiek van verontreinigde vaten kan beter

De inzameling van vervuilde vaten en Intermediate Bulk Containers (IBC’s) vormt voor veel bedrijven een probleem. Zo kunnen de vaten waar o.a. chemicaliën, verven, detergenten en oliën in bewaard zijn, sterk verschillen qua types en materialen.

Crown geeft les in onderhoud

Begin april 2017 introduceerde Crown het opleidingsprogramma voor onderhoudsmonteurs ‘Demonstrated Performance (DP) Service Training’ in Europa. Om de onderhoudswerkzaamheden nog efficiënter uit te voeren en zo de total cost of ownership (TCO) voor klanten te verlagen, gaat de heftruckfabrikant door met het ontwikkelen van opleidingen voor onderhoudsmonteurs.

Heisterkamp rust 750 voertuigen uit met Transics boordcomputers

Heisterkamp Transportation Solutions is een snelgroeiende Nederlandse transporteur die actief is in heel Europa en daarvoor al sinds 2006 op fleetmanagementoplossingen (FMS) vertrouwt. De onderneming tekende nu een vierjarencontract voor een volledige FMS-upgrade.

KLM optimaliseert capaciteit van flight simulators met Quintiq

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij beschikt in Amsterdam over acht flight simulators die worden ingezet bij de training van piloten en andere bemanningsleden. Omdat de simulators ongeveer 15.000 trainingssessies per jaar toelaten, is het essentieel dat de Nederlandse luchtvaartmaatschappij die capaciteit ten volle kan benutten.

UPS streeft naar meer alternatieve voertuigen, brandstof en hernieuwbare energie tegen 2025

UPS kondigt nieuwe duurzaamheidsdoelstellingen aan om meer voertuigen met alternatieve brandstoffen en geavanceerde technologie toe te voegen aan de vloot, terwijl het de afhankelijkheid aan hernieuwbare energiebronnen vergroot. Doel is om de absolute broeikasgasemissies van wereldwijde grondactiviteiten met 12% te verminderen tegen 2025.

Bedrijfsleiders niet langer bang voor ‘mens versus machine’

Onderzoek van Avanade toont aan dat bedrijven binnen een tijdsspanne van drie jaar intelligente automatisering zullen moeten toepassen om de productiviteit op te krikken en zichzelf te blijven onderscheiden op innovatievlak. Meer dan de helft van bedrijfsleiders wereldwijd heeft er vertrouwen in dat intelligente automatisering het huidige personeelsbestand eerder zal vergroten dan dat er jobs zullen worden vervangen.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.