Binnenvaart heeft nieuwe servicekade op Linkerscheldeoever

Binnenschippers in de Antwerpse haven kunnen sinds kort terecht op een nieuwe servicekade in Kallo. De kade bevat een afvalpark, een drinkwaterpunt en een auto-afzetplaats. De servicekade in Kallo is het derde dienstenpunt voor de binnenvaart in de Antwerpse haven. Eerder openden al servicekades in Lillo (2013) en aan kaai 75 (2011).

“Investeren in diensten voor de binnenvaart betekent investeren in een duurzame toekomst voor onze haven”, zei havenschepen Marc Van Peel tijdens de officiële opening. “Vandaag wordt 38% van de containers per binnenschip vervoerd. Dat percentage moet de komende jaren omhoog. Investeren in de nodige infrastructuur voor de binnenvaart is een belangrijk onderdeel van die ambitie.”

Duurzame servicekade
Het park aan kaai 1550 vervangt de oude servicekade aan 1103. Door de verhuizing naar de nieuwe locatie worden er bijkomende wachtplaatsen voor blauwe kegelschepen (die gevaarlijke goederen verschepen) gecreëerd. De nieuwe kade is uitgerust met een duurzaam gebouw dat onder meer voorzien werd van een warmtepomp en een groendak. Het afvalpunt werd uitgebreid met het oog op een meer selectieve afvalinzameling, zodat de terugwinning uit recyclage groter is.
De werken aan de servicekade in Kallo werden uitgevoerd tussen oktober 2016 en juli 2017. In totaal investeerde het Havenbedrijf 2,4 miljoen euro in de nieuwe servicekade.

Nieuwe wachtplaatsen
Binnenvaartschippers hebben niet alleen nood aan goed uitgeruste servicekades, maar ook aan wachtplaatsen, waar ze kunnen aanmeren om te rusten of op een volgende opdracht kunnen wachten. De toegenomen binnenvaartvolumes van de afgelopen jaren hebben de vraag naar nieuwe wachtplaatsen voor de binnenvaart versterkt.
Concreet werden de wachtplaatsen ter hoogte van Groenendijk gerenoveerd en worden er wachtplaatsen gecreëerd ter hoogte van het Reigersbos, de Noordlandbrug en de Ketelplaat. Aan de Groenendijk werden de werken al uitgevoerd. Voor een bedrag van 900.000 euro ondergingen de bestaande wachtplaatsen een grondige renovatie en werden er onder meer drie nieuwe loopbruggen tussen de dukdalven en de oever van het Marshalldok voorzien. Aan het Reigersbos wordt in het tweede kwartaal van 2018 gestart met de aanleg van in totaal 18 ligplaatsen voor de binnenvaart. De investering door het Havenbedrijf wordt geraamd op 1,9 miljoen euro. Ook ter hoogte van de Ketelplaat (aan Boudewijn- en Van Cauwelaertsluizencomplex) maakt de Vlaamse overheid volgend jaar werk van nieuwe wachtplaatsen. Ter hoogte van de Noordlandbrug creëert de Vlaamse Waterweg in de toekomst een wachtdok waar ook kegelschepen kunnen aanmeren. De totale geraamde kostprijs van dit dok, 16 miljoen euro, zal door het Havenbedrijf samen met de Vlaamse Waterweg worden gedragen. Recent bereikten beide partijen daarover een akkoord.
 
Foto – Port of Antwerp; vlnr: Tom Van Autgaerden (Havenbedrijf Antwerpen), havenschepen Marc Van Peel en Alain Devos (Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen)

Recente nieuwsberichten

Inspiratiesessie Interne Logistiek – 15 november 2018

Wat zijn de uitdagingen en trends binnen de logistiek? Hoe kan u uw magazijn optimaliseren d.m.v. voice picking of pick-to-light? Of wenst u meer informatie over (mobiele) robots of een simulatie van uw productie- en logistieke processen? Registreer nu en ontdek onze oplossingen voor interne logistiek tijdens de inspiratiesessie op 15 november 2018 in Actemium Aalter.

Intrion in handen van ABB Robotics

Intrion maakt sinds kort integraal deel uit van het Zwitserse ABB Robotics, leverancier van industriële robots, robotsoftware en robottoepassingen met een aanwezigheid in 53 landen. De overname door ABB is een vervolg op het partnership dat beide partijen al sinds 1999 hebben.

VIL ontwikkelt concept voor slimme stadslogistiek

In samenwerking met 22 bedrijven en 4 steden gaat VIL in het project R!sult (Responsive Sustainable Urban Logistics) op zoek naar een geïntegreerde logistieke oplossing voor stadsbeleveringen. Bedoeling is tot een model te komen voor zowel duurzame als economische stadslogistiek, dat gunstig is voor alle stakeholders (producent, stad, logistiek dienstverlener, handelaar en burger).

Descartes zorgt voor importaangifte in nieuw douanesysteem VK

Descartes Systems Group heeft succesvol de eerste importaangifte in het nieuwe douaneaangiftesysteem Customs Declaration System (CDS) van de Engelse douanedienst mogelijk gemaakt. CDS is het nieuwe systeem voor het beheren van douaneaangifteformulieren voor import en export en vervangt het oude CHIEF-systeem (Customs Handling of Import and Export Freight).

PwC polst naar Industry 4.0 bij start-ups

Voor het eerst voerde PwC België een Industry 4.0 onderzoek bij start-ups. Daarvoor namen de onderzoekers interviews af bij dertig Belgische startende en groeiende bedrijven die actief zijn in de sector van industriële digitale technologie.

Blokker automatiseert distributiecentrum

De afgelopen jaren zijn er binnen Blokker ingrijpende maatregelen uitgevoerd om de negatieve resultaten op termijn om te buigen en Blokker in de markt te herpositioneren. Die positionering stelt ook eisen aan de inrichting van de logistieke organisatie.

Piekperiodes opvangen? Geen probleem!

(advertorial) Op elk moment van het jaar, ook tijdens piekperiodes, tijdig en correct kunnen leveren aan klanten? De combinatie van een intralogistiek systeemontwerp met een hoge automatiseringsgraad biedt een snelle en foutloze orderpick methode.

OMP Plus verwerft DDMRP compliance

Het Demand Driven Institute (DDI) heeft OMP Plus geëvalueerd en bevestigd dat de oplossing voldoet aan de criteria voor DDMRP compliance. Demand Driven Material Requirements Planning (DDMRP) is een ‘multi-echelon’ planningsmethode en een van de planningmethodes die in OMP Plus wordt ondersteund.

Nieuw Technology Assembly Center voor Inther

Systeemintegrator Inther heeft in zijn thuisbasis Venray (NL) zijn nieuwe Technology Assembly Center (TAC) officieel geopend. Het TAC is het eigen onderzoeks- en ontwikkelingscentrum waarin Inther voortaan zijn conveyorsysteem ‘ICE’ (Inther Conveyor Equipment) ontwikkelt en produceert.

Draagt IoT bij aan slimme stadslogistiek?

Het Internet of Things (IoT) kan een significante bijdrage leveren aan een efficiëntere stadslogistiek. Dat blijkt uit de resultaten van het VIL-project ‘Intello City’. Daarbij testte VIL de afgelopen maanden de mogelijkheden van een micromagazijn in een stadscentrum, dat door middel van IoT autonoom kan opereren.

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.